فرهنگی‌هنری 06:52 - 09 تیر 1394
«حالا که شهرداری بودجه‌ای برای حفظ چند اثر میراث فرهنگی اختصاص داده،‌ به جای این‌که میراث فرهنگی پیگیر باشد،‌ ما باید دنبال آن‌ها بدویم تا بودجه را بگیرند!»

کسی نیست بودجه‌ را تحویل بگیرد!

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، تهران‌گردی‌های احمد مسجد جامعی و قول و قرارهایی که از مسئولان شهری می‌گیرد تا شاید کسی فکری به حال بناهای تاریخی کند، هرچند گاهی به واقعیت نزدیک می‌شود، اما تاکنون بسیار کم بوده که بناهای تاریخی از این تهران‌گردی‌ها به نوایی برسند و نمونه‌ی آن دو کاروانسرای تاریخی در شهرری است.

کاروانسراهایی که با حضور احمد مسجد جامعی قول اعتبار شنیدند و گویا پای اختصاص اعتبار به شهرداری منطقه هم برای احیای این کاروانسراها باز شده،‌ اما پس از آن نه کسی از اعتبار خبر دارد و نه بنایی مرمت شده است.

اختصاص اعتبار و بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی شهرری نخست یکی از دغدغه‌های کمتر از یک ماه پیش منصور کتانباف، شهردار منطقه 20 تهران بود، که از بی‌توجهی مسئولان سازمان میراث فرهنگی به آثار تاریخی این منطقه گلایه می‌کند و درباره‌ی کاروانسرای «دوقلو» در این منطقه که مخروبه شده، می‌گوید: در حال حاضر این کاروانسرا به نقطه بی‌دفاع شهری بدل شده،‌ همچنین کاروانسرای «شاه عباسی» نیز در حال تخریب است و به انبار مغازه‌های تجاری تبدیل شده است.

او حتی از اختصاص مبلغ دو میلیارد تومان برای حفظ این دو کاروانسرا خبر می‌دهد و می‌گوید: «مسئولان میراث فرهنگی بارها اعلام کرده‌اند که بودجه‌ای برای حفظ آثار فرهنگی ندارند، حالا شهرداری منطقه می‌تواند برای حفظ میراث فرهنگی این منطقه بودجه‌ای را در نظر بگیرد، اما آنها باید پیگیر باشند و ما نباید به دنبال آنها بدویم.»

در این میان «امیر مسیب رحیم‌زاده نمینی»، سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهر ری درباره‌ی صحبت‌های مطرح شده توسط شهردار منطقه 20 به خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد: پس از بازدید احمد مسجدجامعی در اوایل سال 93 از دو کاروانسرای «دوقلو» و «شاه‌عباسی» در شهر ری، قرار شد بودجه‌ای برای مرمت این کاروانسراها و محوطه سازی ‌آثار تاریخی شهرستان ری اختصاص یابد. بنابراین براساس صحبت‌های مطرح شده‌، دو میلیارد تومان بودجه شهرداری منطقه 20 برای مرمت کاروانسراها و یک میلیارد تومان برای محوطه‌سازی آثار تاریخی شهر ری به شهرداری تخصیص داده شد، پس از آن معاونت برنامه‌ریزی شهرداری از میراث فرهنگی شهر ری برنامه خواست ما نیز در نامه‌هایی برنامه‌های‌مان را برای تخصیص اعتبار مجموع سه میلیارد تومان اعلام کردیم.

او با اشاره به جلسات مشترکی که شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی تهران برگزار کردند و تفاهم‌نامه‌هایی که تنظیم شد تا طرح مرمت برای آثار تاریخی در این شهرستان تهیه شود، می‌افزاید:‌ حتی پیمانکاری نیز از سوی اداره کل میراث فرهنگی معرفی شد که طرح مرمت کاروانسرا را نیز تهیه کرد و پس از چهار ماه دوندگی واحد عمرانی شهرداری قراردادی را با پیمانکار میراث فرهنگی امضا کرد و قرار شد ادامه کار در شهرداری پیگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: پس از تهیه طرح مرمت معاونت برنامه‌ریزی شهرداری باید مبلغ 140 میلیون تومان به پیمانکار می‌داد تا او طرح مرمت را به میراث فرهنگی ارائه کند، اما به نظر می‌رسد آنها پولی ندارند تا این اعتبار را پرداخت کنند، در صورتی که می‌گفتند اعتبار مورد نظر در اختیارشان است و حاضرند به میراث فرهنگی بدهند.

رحیم‌زاده با تاکید بر اینکه مکاتبات میان میراث فرهنگی شهرری و شهرداری منطقه 20 تهران در نمایندگی میراث فرهنگی شهرری موجود است، بیان می‌کند: باید شهرداری نخست مبلغ 140 میلیون تومان را به پیمانکار پرداخت کند، تا او طرح را به میراث فرهنگی بدهد و ما بتوانیم کار را ادامه دهیم، اما آنها هنوز این پول را به ما نداده‌اند.

سرپرست اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری شهر ری به برگزاری جلسات دیگری که مسئولان میراث فرهنگی استان برای چگونگی هزینه کردن سه میلیارد تومان در احیای بناهای تاریخی شهرری اشاره می‌کند و می‌گوید: اما متاسفانه به نظر می‌رسد شهرداری منطقه 20 پولی برای اختصاص به این قضیه ندارد. یا آنها پول نداشتند یا هنوز اعتبار به آنها داده نشده است، چون هنوز پس از گذشت چند ماه دستمزد پیمانکار میراث فرهنگی را پرداخت نکرده‌اند.

70 میلیون از یک میلیارد تومان

او با اشاره به انجام پیگیری‌های بی‌شمار این اداره برای محوطه‌سازی آثار تاریخی شهرری اظهار می‌کند: پس از پیگیری‌های زیاد یک پیمانکار توسط شهرداری منطقه 20 با اعتباری معادل 15 میلیون تومان نقاره‌خانه شهر ری و 20 میلیون تومان مسیر دسترسی دژ رشکان را ساماندهی کرد، بنابراین از یک میلیارد تومان محوطه سازی بناهای تاریخی شهرری تا کنون فقط 70 میلیون تومان و از دو میلیارد تومان برای مرمت کاروانسراها هنوز هیچ پولی داده نشده است.

میراث فرهنگی مالکیت ندارد

رحیم‌زاده همچنین درباره وضعیت دو کاروانسرای «دوقلو» و «شاه عباسی» شهر ری اظهار توضیح می‌دهد: مالکیت کاروانسرای «شاه عباسی» متعلق به آستانه حرم عبدالعظیم (ع) است که هرچند تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده،‌ اما پرونده ثبتی آن تهیه شده و با پیگیری‌ها تفاهم‌نامه‌هایی با آستان مقدس عبدالعظیم (ع) انجام شده است، بنابراین این کاروانسرا در آینده ثبت ملی و تغییر کاربری می‌گیرد.

او اضافه می‌کند: حدود 50 سال پیش حجره‌های این کاروانسرا به بازاریان بازارچه شهر ری اجاره داده شد و آن‌ها تا کنون به عنوان انبار از این حجره‌ها استفاده می‌کنند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهر ری همچنین با اشاره به اینکه مالکیت کاروانسرای «دوقلو» هنوز مشخص نیست،‌ بیان می‌کند: این کاروانسرا که جزو محدوده‌ی بازار تاریخی شهرری است، در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، اما بازار آن به ثبت رسیده است. با این اوصاف اوایل سال 93در تماس با شهرداری منطقه 20 ‌، بودجه‌ای 70 میلیون تومانی برای کاروانسرای دوقلو اختصاص یافت و طرح کف‌سازی، خاک‌برداری و ساماندهی فضای داخلی آن تهیه شد، این طرح در دوم بهمن ماه 92 با امضای شهرداری و میراث فرهنگی به تصویب رسید. اما پیمانکاری از سوی شهرداری برای آن انتخاب شد که هنوز نقشه‌خوانی هم نمی‌دانست.

رحیم‌زاده ادامه می‌دهد: در صورتی که برای این دو کاروانسرا تامین بودجه می‌شدیم، میراث فرهنگی برای انجام عملیات مرمت اقدام می‌کرد. اما به نظر می‌رسد بودجه‌ی شهرداری کفاف این اقدامات را نمی‌دهد.

او تاکید می‌کند: تهیه‌ی‌ طرح مرمت یک کاروانسرا، تهیه‌ی طرح جدول یک خیابان نیست، باید پول به پیمانکار بدهیم که آن هم طرح را به ما بدهد، وقتی هیچ پولی به ما نداده‌اند چطور انتظار دارند ما طرح داشته باشیم و بتوانیم در راستای حفاظت از این بناهای تاریخی اقدامی انجام دهیم.

انتهای پیام


6663276
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است