اجتماعی 16:00 - 22 بهمن 1394
همه چیز از وقتی شروع شد که صادق تصمیم گرفت به خواستگاری فرنوش برود. فرنوش را اولین‌بار در مطب دندانپزشکی دیده بود. صادق دستیار دندانپزشک بود و فرنوش هم به عنوان بیمار به این مطب مراجعه کرده بود.

از برادرزن‌هایم می‌ترسم

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز به نقل از جام جم، چند جلسه ویزیت دکتر و رفت و آمدهای فرنوش به این مطب باعث شد صادق دلداده این دختر شود و تصمیم بگیرد به خواستگاری او برود.

همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت تا این‌که صادق پس از خواستگاری از فرنوش متوجه شد او چهار برادر مجرد دارد.

برادرهایی که هرکدام خط و نشان‌های مختلف و شرط‌های متفاوت برای جور شدن این وصلت گذاشتند.

صادق به همه دستورات آنها عمل کرد، ولی تصور نمی‌کرد که این امر و نهی‌ها چند سال طول بکشد.

صادق چند سال با ترس از برادرزن‌هایش زندگی کرد. اما دیگر تحملش تمام شد. حالا آمده است پایان بدهد به این همه سال ترس.

با قاطعیت همسرش را به دادگاه خانواده آورده و روبه‌روی قاضی عموزادی، رئیس شعبه 268 دادگاه خانواده تهران نشسته است.

چند ثانیه‌ای که می‌گذرد، قاضی علت این درخواست جدایی را می‌پرسد. در همین لحظه مرد جوان بلافاصله رشته کلام را در دست می‌گیرد و به قاضی می‌گوید: آقای قاضی چهارسال است که تحمل می‌کنم.

زندگی‌ام همیشه با ترس و استرس همراه بوده و حتی نمی‌توانم حرف بزنم. این همه سال سکوت کردم و مثل خدمتکارها تمام زندگی‌ام را صرف حمایت از برادرزن‌هایم کردم.

از وقتی با فرنوش ازدواج کرده‌ام، آنها حتی یک روز هم اجازه ندادند ما زندگی راحت و با آرامشی داشته باشیم.

همیشه از من می‌خواستند در همه شرایط به آنها توجه کنم و کارهایشان را انجام دهم. چون چهارتا برادر بودند، جرات نمی‌کردم کوچک‌ترین حرفی به آنها بزنم. فقط سکوت می‌کردم و از ترس زندگی‌ام دستورات‌شان را اجرا می‌کردم.

کافی بود یک‌بار بر خلاف میل و خواسته‌شان عمل کنم آن‌وقت بود که فرنوش را مجبور می‌کردند از خانه قهر کند و دیگر در کنار من زندگی نکند. من هم برای برگرداندن فرنوش مجبور بودم خواسته‌هایشان را عملی کنم.

او ادامه می‌دهد: آقای قاضی در این سال‌ها برادرزن‌هایم مدام مرا تهدید کردند و برایم خط و نشان کشیدند.

آنها حتی بعد از چند سال باز هم قبول نکردند که من و فرنوش با هم زن و شوهر هستیم و کسی نباید در زندگی‌مان دخالت کند.

انگار هنوز در دوران نامزدی به سر می‌بریم و فرنوش باید طبق خواسته خانواده‌اش عمل کند. برادرزن‌هایم هیچ وقت من و فرنوش را به حال خودمان نگذاشتند و همیشه بالای سرمان بودند.

یکی می‌رفت، آن یکی می‌آمد. هر بار هم خواسته جدید و توقع‌های بیجا. باورتان نمی‌شود ولی وقتی برادرزن‌هایم را می‌دیدم دست و پایم از ترس می‌لرزید و همیشه استرس داشتم که حرفی نزنم یا رفتاری نکنم که آنها ناراحت شوند.

چون بعد از هر ناراحتی‌شان باید چندین جنگ و جدل و تنش روحی را تحمل می‌کردم. همه این سال‌ها به خاطر عشق به فرنوش طاقت آوردم و سعی کردم همیشه به آنها احترام بگذارم.

ولی دیگر نمی‌توانم به این وضع ادامه بدهم. می‌دانم اگر آنها متوجه شوند که تصمیم به جدایی از خواهرشان را دارم دعوا به راه می‌اندازند.

ولی من دیگر از آنها نمی‌ترسم. دلم را به دریا زده‌ام و می‌خواهم به این همه استرس پایان دهم. اگر بخواهم به زندگی با فرنوش ادامه دهم احساس امنیت نمی‌کنم باید تا آخر عمرم برده برادرزن‌هایم باشم. برای همین تصمیم به جدایی دارم.

در این لحظه قاضی از زن می‌خواهد که او هم حرف‌هایش را بزند. زن جوان نیز پس از مکث کوتاهی می‌گوید: برادرهایم همیشه در زندگی من نقش پدر و مادرم را داشتند و هیچ وقت نمی‌توانستم روی حرفشان حرفی بزنم.

آنها آن‌قدرها هم که شوهرم می‌گوید بد نیستند و خیر و صلاح زندگی مرا می‌خواهند. ما از بچگی چون در یک خانواده سنتی بزرگ شده‌ایم خیلی از مسائل اخلاقی برایمان مهم است.

برای همین نمی‌توانم حرفی به آنها بزنم یا آنها را ناراحت کنم. ولی از طرفی به شوهرم هم حق می‌دهم که ناراحت باشد.

او چون غریبه است، نمی‌تواند این سنت‌ها را تحمل کند برای همین می‌خواهد از من جدا شود. وقتی صادق موضوع جدایی را مطرح کرد، استقبال کردم. چون راستش من هم دیگر تحمل این همه دعوا و استرس را ندارم.

نه شوهرم حاضر است کوتاه بیاید و این وضع را تحمل کند و نه برادرهایم. برای همین بهتر است این زندگی هرچه زودتر به پایان برسد.

در پایان وقتی صحبت‌های این زوج تمام می‌شود، قاضی سعی می‌کند آنها را از جدایی منصرف کند، ولی وقتی اصرار آنها را می‌بیند، رسیدگی به این پرونده را به جلسه آینده موکول می‌کند.

به جای دخالت، مهارت‌های زندگی را بیاموزیم

دکتر سعید خراط‌ها، روان‌شناس در این خصوص می‌گوید: معمولا طلاق و جدایی دلایل و انگیزه‌های مختلفی دارد؛ اعتیاد، دخالت اطرافیان، خیانت، سوءنیت و ضرب‌و‌شتم می‌تواند از دلایلی باشد که باعث طلاق می‌شود.

حالا در این میان دخالت بی‌جای اطرافیان و خویشاوندان زن و شوهر در زندگی زناشویی موجب تحریک هر دو طرف می‌شود که همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بروز اختلاف و در نهایت طلاق و جدایی شود.

گاهی اوقات این دخالت‌ها خودش را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد. همیشه هم این نمی‌شود که خانواده‌ها خودشان را در مشکلات زن و شوهر دخالت دهند و کار آنها را به جدایی بکشانند.

گاهی اوقات نیز در بعضی از خانواده‌ها، آنها بدون این‌که متوجه شوند، خودشان طوری رفتار می‌کنند که کم‌کم موجبات طلاق و جدایی را فراهم می‌آورند.

برای مثال خانواده زن به طور توهین‌آمیزی با داماد رفتار می‌کنند که کم‌کم مرد را از چنین وصلتی بیزار می‌کنند یا برعکس.

بنابراین بهتر است زن و شوهر پس از ازدواج مستقل شوند و اجازه دخالت اطرافیان در زندگی‌شان را ندهند. گاهی اوقات هم پیش می‌آید که خانواده‌ها باید دخالت کنند، اما این دخالت باید در جهت مثبت باشد.

حل برخی از مشاجرات زن و شوهر توسط افراد متخصص، کمک ریش سفیدان و خانواده‌ها، برای کاهش تنش بسیار مناسب است و می‌تواند از‌جمله عواملی باشد که طلاق را در جامعه کاهش می‌دهند.

خانواده‌ها باید تلاش کنند بعضی اختلافات زوج را در خارج از دادگاه حل و فصل کنند، زیرا هرگاه این مشاجرات به دادگاه کشیده شود مطرح کردن آن در دادگاه موجب نوعی خصومت و ناراحتی میان زوج می‌شود که اثرات نامطلوبی به دنبال دارد.

بنابراین خانواده‌ها باید به جای دخالت در زندگی زناشویی فرزندانشان، مهارت‌های بهتر زندگی کردن آنها را افزایش دهند تا شاهد کاهش طلاق در جامعه باشیم.

 

2022


7674656
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از آخرین وضعیت جاده‌های کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: نقش هلال احمر در ساماندهی حرکت مردم برای کمک به مردم بحران زده فلسطین حائز اهمیت و بر جهانیان آشکار و مبرهن است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۰ تهران با اشاره از اجرای تمهیدات ترافیکی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جهت برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس راهور فراجا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به جزییات مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران با اشاره به ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ تردد خودرویی از ابتدای طرح نوروزی گفت: ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۹۹ تردد فقط در هشتم فروردین ماه در تهران ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از خدمت رسانی ۸ مرکز معاینه فنی در روز جمعه ۱۰ فروردین خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راه کشور از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت:طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است