گوناگون 12:42 - 27 دی 1395
همشهری آنلاین قوی مثل آهن
همشهری دو - بهاره جلالوند:تنوع غذای کودک در بازار بسیار زیاد است و به راحتی می‌توانید انواع غذاهای کودک ایرانی و خارجی را پیدا کنید البته تنوع غذاهای کودک خارجی، به نسبت غذاهای کودک ایرانی، کمی بیشتر است.

 این نوع غذاها را باید از 6ماهگی به بعد به کودک داد علاوه بر این، برای انتخاب نوع غذای کودک باید حتما با پزشک او مشورت کرد چون ممکن است برخی از این غذاهای آماده، با بدن کودک سازگاری نداشته باشند.

  • غنی‌شده‌ها بهترند

بیشتر غذاهای کودک، در واقع از غلات درست می‌شوند، اما غذاهای کودکی که از گندم یا برنج درست می‌شوند، مناسب‌تر هستند. هنگام خرید غذای کودک، باید به محتویات آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و از خرید غذای کودکی که در آن شکر به‌کاررفته‌است، تا حد ممکن پرهیز کنید. برخی از غذاهای کودک، با مکمل‌ آهن یا برخی از ویتامین‌ها غنی شده‌اند که این دسته از غذاها، بهتر هستند. اگر غذای کودک، غنی شده باشد، حتما این مسئله روی جعبه آن نوشته می‌شود.

  • با شیر یا بدون شیر

برخی از غذاهای کودک برای مصرف، حتما باید با شیر ترکیب شوند که این مسئله کار را کمی برای مادرها سخت می‌کند چون ممکن است دستگاه گوارش کودک، خیلی با شیرگاو، سازگاری نشان ندهد. پس غذاهای کودکی که در ترکیب آنها شیر به‌صورت خشک وجود دارد، گزینه بهتری محسوب می‌شوند. برای مصرف این دسته از غذاهای کودک، کافی است آن را طبق دستور روی جعبه، با آب ترکیب کنید.

  • باکتری‌دارهای خوب!

در برخی از غذاهای کودک، پروبیوتیک به‌کار رفته است.‌ پروبیوتیک در واقع یک نوع باکتری مفید برای بدن محسوب می‌شود که به گوارش بهتر و بهبود عملکرد بخش‌های مختلف بدن، کمک می‌کند. این نوع غذاهای کودک برای آن دسته از کودکانی که معمولا مشکلات گوارشی دارند، مفید است. البته اگر مشکل گوارشی جدی باشد، باید با پزشک کودک مشورت کرد.

  • سراغ حساسیت‌زا‌ها نروید

بدن برخی از کودکان‌ ممکن است به بعضی از غذاهای کودک حساسیت نشان بدهد، در چنین شرایطی باید نوع غذای کودک را عوض کنید. اگر در محتویات غذای کودک بادام یا بادام زمینی به‌کار رفته باشد، باید در مصرف این نوع غذاها، احتیاط کنید چون بادام، به‌ویژه بادام زمینی، حساسیت‌زاست. علاوه بر این اگر در غذای کودک کاکائو یا شکلات به‌کار رفته باشد، بهتر است چنین غذایی خریداری نشود.

از نظر شرایط بازار
  • به درجه‌بندی دقت کنید

یکی‌ از نکاتی که در زمان خرید غذای کودک باید به آن توجه کافی داشت، سن کودک است. غذای کودک را باید متناسب با سن او خرید که این مسئله روی بسته‌بندی غذاهای کودک، مشخص شده است. اگرغذای کودک، ایرانی باشد انتخاب غذا متناسب با سن کودک، چندان کار سختی نیست. معمولا روی بسته‌بندی غذاهای کودک این مسئله را با ‌ماه و استیج (Stage) مشخص می‌کنند که نشان می‌دهد کدام غذا برای کودک شما مفید است. استیج یک برای کودکان 6ماهه، استیج 2 برای کودکان 8 ماهه، استیج 3 برای کودکان 10ماهه، استیج 4 برای کودکان 12ماهه و استیج 5 برای کودکان 18ماهه مناسب است البته این درجه‌بندی در شرکت‌های مختلف سازنده غذای کودک، می‌تواند متفاوت باشد. هر چه سن کودک بیشتر می‌شود، محتویات داخل این غذاهای کودک نیز غنی‌تر می‌شود.

  • خارجی بهتر است یا ایرانی؟

غذاهای کودک ایرانی، گزینه خوبی پیش روی شما هستند چون روی تولید آنها نظارت می‌شود و جای چندانی برای نگرانی از این بابت وجود ندارد. برای خرید غذاهای کودک خارجی، تنها باید آن دسته از غذاهایی را خرید که محتویات آنها مشخص است و برچسب سازمان غذا و دارو‌ روی آنها وجود دارد. علاوه بر این کد رهگیری‌ای را که سازمان غذا و دارو روی محصول قرار داده است باید استعلام کنید و از صحت و سلامت آن‌ مطمئن شوید. توجه به تاریخ انقضای غذای کودک نیز ضروری است چون در بسیاری از این غذاها شیر به‌کار می‌برند و مصرف غذای‌ منقضی شده، می‌تواند دردسرساز شود.

  • چند گرمی بخریم؟

غذاهای کودک معمولا با وزن‌های 250گرم تا یک کیلوگرم به فروش می‌رسند و اگر کودک شما تازه استفاده از این غذاها را شروع کرده، بهتر است که غذای کودکی را که وزن کمتری‌ دارد، بخرید چون این احتمال وجود دارد که غذای انتخابی، با ذائقه کودک شما‌ سازگاری چندانی نداشته باشد و مجبور شوید آن را دور بریزید. به غیراز این مسئله، خریدن غذاهای کودک با وزن کمتر، باعث می‌شود که غذا سریعا مصرف شود و تازه باقی بماند، ضمن اینکه می‌توانید تنوع خرید این غذاها را افزایش بدهید.

  • از کجا بخریم؟

غذای کودک باید از مراکز معتبر خریداری شود و روی آنها‌ حتما سن کودک قید شده باشد. برخی از غلات بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها وجود دارند که اغلب برای صبحانه هستند و مناسب کودکان کم سن و سال نیستند. برای خرید غذای کودک، بهتر است آنها را از داروخانه‌ها تهیه کنید چون مسئولان داروخانه می‌توانند در انتخاب، ‌ شما را بهتر راهنمایی کنند.

  • پیشنهاد

بیسکوئیت ارگانیک یادت نره: علاوه بر غذاهای کودکی که ترکیب اصلی آنها غلات است، برخی از خوراکی‌ها مثل بیسکوئیت‌های مخصوص کودک نیز در بازار وجود دارند که روی این بیسکوئیت‌ها هم، سن مشخص شده است. برخی از بیسکوئیت‌های کودک موجود در بازار، ارگانیک بوده و تولیدکنندگان آن مدعی هستند که در روند تولید آنها از مواد شیمیایی یا نگهدارنده استفاده نشده است. این نوع بیسکوئیت‌ها نیز معمولا با آهن و ویتامین‌های مختلف غنی شده‌اند و برای مصرف آنها باید از شیر کمک گرفت تا نرم شوند و کودک بتواند از آنها استفاده کند.

کم کم سراغ میوه‌ای‌ها بروید: برخی از غذاهای کودک، از میوه درست می‌شوند و این نوع غذاهای کودک را برای بار اول نباید به کودک بدهید چون ممکن است برای او اختلال گوارشی ایجاد کند. غذاهای میوه‌ای باید به مرور زمان، وارد برنامه غذایی کودک شوند. غذای کودک از هر نوعی که باشد، نباید یکباره و به مقدار زیاد به او داده شود.

  • قیمت‌ها:

غذاهای کودک با توجه به وزن، محتویات و شرکت‌های سازنده آنها با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند.

غذای کودک ایرانی با وزن تقریبی 400گرم حدود 5هزار و 500تومان

غذای کودک خارجی با وزن تقریبی 400گرم حدود 32هزار تومان

بیسکوئیت ارگانیک خارجی تقریبی 21هزار تومان

پوره میوه‌ای 125گرمی خارجی حدود 6هزار تومان


8671322
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است