استانی 09:12 - 03 اردیبهشت 1396
استاندار تاکید کرد:
‌استاندار سیستان و بلوچستان در اولین جلسه شورای عشایری استان با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: سند توسعه عشایر استان با رویکرد ارتقای شاخص‌های سواد‌، آموزش و افزایش امکانات رفاهی برای تصویب در شورای برنامه ریزی استان تهیه شود.

‌تهیه سند توسعه عشایر سیستان و بلوچستان

‌به گزارش ایسنا‌، علی اوسط هاشمی در این نشست که با حضور مدیران دستگاههای اجرایی عضو  این شورا و معتمدان عشایر در منطقه عشایری شورو برگزار شد، افزود: با توجه به 2 درصد جمعیت عشایر استان در مقایسه با جمعیت عشایری کشور‌، 25 درصد پروتئین و گوشت مصرفی جامعه توسط عشایر تامین می‌شود، در حالی‌که سهم آنان از بودجه و خدمات دریافتی بسیار اندک است.

وی ادامه داد: عشایر در نگاه توسعه‌ای و ارتباطی سهم عظیمی دارند و لازم هست که در برنامه‌های توسعه‌ای استان نسبت به حق آنان بازنگری صورت بگیرد.

برطرف کردن نیازهای جامعه عشایری

وی خطاب به مدیران ذیربط با بیان اینکه برای برآورده کردن نیازهای جامعه عشایری استان که در عرصه تولید و تامین نیازهای پروتینی نقش محوری دارند باید تلاش بیشتری صورت بگیرد، اظهار کرد: در خصوص مردمانی که در دورترین نقاط جمعیتی با هدف توسعه و رونق تولید با کمترین امکانات زندگی می‌کنند، بیشترین توجه را داشته باشید.

بی توجهی مصداق واقعی حق الناس

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال «اقتصاد مقاومتی‌، تولید و اشتغال» و تاکید بر اینکه باید نقش تولیدکنندگان و آنانی که در تولید سهم ارزشمندی دارند، بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: دوری عشایر بعنوان قشر تولید‌کننده بی‌ادعا و قانع از نقاط جمعیتی و شهرها نباید مانعی برای دستیابی به حق و حقوق شان باشد‌؛ بی توجهی مصداق واقعی حق الناس است.

هاشمی با اشاره به اینکه ضروری است بین جمعیت عشایر، نقش آنان در تولید و خدمات رسانی تعادل برقرار شود، خاطرنشان کرد: عشایر در سخت ترین شرایط بهترین نقش را ایفا می‌کنند که با اتخاذ رویکرد صحیح نسبت به آنان می توانند ارز‌آور باشند.

تاکید بر تعامل بین دستگاهی

رئیس شورای عشایری استان به نقش اساسی امور عشایری در تعامل با شرکت‌های آب و فاضلاب و برق در جهت رفع مشکلات اشاره کرد و گفت: آب و برق بعنوان دو عنصر موثر برای ماندگاری عشایر در اولویت اصلی قرار دارد.

وی تصریح کرد: طرح آبخیزداری نیز با پیگیری جهاد کشاورزی بطور جدی دنبال شود‌.

به گفته وی، در زمینه تامین دام عشایر باید چاره اندیشی اساسی شود زیرا واردات دام باعث ارتقای ضریب تولید و تغییر نژاد دامی در استان می‌شود.

استاندار  سیستان و بلوچستان گفت: امور عشایری و آموزش و پرورش استان با هماهنگی معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری، ارتقای سطح سواد و دانش عشایر را اولویت کاری خود قرار دهند. 

وی با بیان اینکه ساخت راه دسترسی مناسب و تامین آب و برق از بدیهی ترین نیازهایی ضروری است که باید برای رفاه عشایر مرتفع شود، افزود: اداره راه و شهرسازی استان نسبت به سهولت مسیر دسترسی عشایر مشکلات تردد را بررسی کند تا در رفت و آمد عشایر تسریع شود.

وی در رابطه با رفع مشکل برق روستاهای بالای ده خانوار جمعیت دستور داد تفاهم نامه ای در این خصوص فی مابین شرکت برق و اداره امور عشایری با بهره گیری از تکنولوژی نوین تنظیم شود.

استاندار سیستان و بلوچستان درباره تشکیل انجمن عشایر با حضور تحصیل کردگان و نحبگان که دایره دید آنان نسبت به حقوق عشایر قوی باشد، تاکید کرد.



انتهای پیام


9034033
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است