گوناگون 09:31 - 09 اسفند 1395
همشهری آنلاین همسفر تا بهشت!
همشهری دو - حجت‌الاسلام محمدحسن روحانی:بعضی از ما همسران، به ویژه در دوران نامزدی و‌ ماه عسل که احساسات و هیجانات بر ما غالب بوده و چشم‌مان بر عیوب و نقص‌های یکدیگر بسته است، هدف اصلی از زندگی مشترک را همین عشق و همین حال می‌دانیم.

بعد از مدتی که این احساسات فروکش می‌کند و از عیوب و نقص‌های یکدیگر آگاه می‌شویم. خیال می‌کنیم در انتخاب همسر دچار اشتباه شده‌ایم و دیگر احساس خوشبختی نمی‌کنیم؛ خصوصا اگر برای اصلاح عیوب یکدیگر به ناسازگاری، انتقادهای تند، بی‌توجهی و... متوسل شویم. درحالی‌که قرآن هدف اصلی از زندگی مشترک را رسیدن به آرامش معرفی می‌کند. عشق و لذت و همچنین اصلاح و رشد، در سایه آرامش به‌دست می‌آید، به همین دلیل همسران پیش از هر انتقاد و خواسته‌ای باید آرامش همدیگر را حفظ‌کرده و محیط خانواده را امن و آرام نگه‌دارند.

مرد خانه وارد منزل شده و متوجه گرسنگی طولانی‌مدت همسرش می‌شود. از بانو سؤال می‌کند: چرا مرا مطلع نکردی تا از خارج منزل غذا تهیه کنم؟ بانو می‌فرماید: علی جان! شرم دارم شما را به‌خاطر آنچه نسبت به آن توانایی نداری به زحمت اندازم! یعنی خواسته حقی دارم اما نمی‌خواهم آرامش را از شما بگیرم. اگر از همان شروع زندگی مشترک واقع‌نگر باشیم و نیازهای‌مان را در حد توانایی همسر مطرح کنیم، علاوه بر چشیدن زندگی با طعم عسل، از وقوع بسیاری از بزهکاری‌ها در جامعه جلوگیری خواهیم کرد.

باید بدانیم تنها در چنین محیط آرامی، می‌توانیم با محبت و مهرورزی عیوب و نقص‌های یکدیگر را اصلاح کنیم. به تعبیر دقیق‌تر، همسران همسفرند تا همدیگر را بهشتی کنند که به تعبیر مولا علی(ع)، کامل‌ترین مصداق آن، همسر گرامی او فاطمه زهرا سلام‌الله علیهما است؛ «نِعْمَ العَوْن علی طاعةِ‌الله!/ بهترین همسفر در مسیر بندگی خدا». یکی دیگر از نتایج سازگاری و مراقبت از آرامش، تجربه‌کردن عشق پاک و لذت حقیقی از شریک زندگی است. حضرت علی(ع) سوگند یاد می‌کند که در تمام مدت‌ زندگی مشترک با حضرت زهرا(س)، هیچ‌گاه همسرش او را آزرده‌خاطر نکرد و به همین دلیل «هروقت به او می‌نگریستم غم‌های دنیا از دلم زدوده می‌شد.»


8862288
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است