علمی فناوری 11:02 - 31 خرداد 1397
در مراسم گرامیداشت ابوریحان بیرونی عنوان شد؛
رئیس فرهنگستان علوم در چهارمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته علوم‌پایه کشور که امروز 31 خرداد در فرهنگستان علوم برگزار شد، ابوریحان بیرونی را مثال دانش‌طلبی دانست و گفت: گرامیداشت وی روز مناسبی برای تجلیل از دانشمندان است.

ابوریحان مثال دانش‌طلبی در تاریخ علم است

به گزارش ایسنا، دکتر رضا داوری‌اردکانی با بیان اینکه وظیفه فرهنگستان علوم احضار دانشمندان است، این احضار را به صورت لفظی و یک توفیق دانست و تاکید کرد: جامعه بشری و زندگی انسان قائل به علم است.

وی ادامه داد: تمام موجودات از جمله حیوانات، فرشتگان درک دارند و سمیع و بصیر هستند. این در حالی است که تنها انسان قائل به علم است.

رئیس فرهنگستان علوم روز گرامیداشت ابوریحان بیرونی را روز مناسبی برای تجلیل از دانشمندان عنوان و خاطرنشان کرد: ابوریحان نه تنها در تاریخ ما، بلکه در تاریخ علم مثال دانش‌طلبی است.

داوری‌اردکانی افسانه‌های راجع به دانشمندان را دارای اهمیت و درس‌آموز توصیف کرد و گفت: چنانچه از لحظات آخر عمر ابوریحان نقل می‌شود، فقیهی در این لحظات به دیدار او آمد و ایشان از وی مساله‌ای پرسید.

وی با اشاره به اینکه فقیه "لحظات آخر بودن" عمر ابوریحان را یادآور شده است، ادامه داد: پاسخ ابوریحان به این مساله این بود که بهتر است بدانم و بمیرم. این موضوع سوای آن که به لحاظ تاریخی محرز باشد یا خیر، نشانه روح عالم و بیانگر آن است که عالم برای علم زندگی می‌کند.

انتهای پیام


9817514
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است