اقتصادی 22:24 - 07 شهریور 1393
رضا سیفی:اگر تا دیروز در مناقشه‌های سیاسی نمایندگان پای منافع حزبی و گروهی در میان بود؛ حالا دیگر پای آب در میان است.

این روزها 5 استان کشور درگیر بحران آب هستند. خشکسالی و کمبود آب در استان‌های خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمان و یزد کار را به جایی رسانده که نمایندگان مردم در خانه ملت در مقطعی دست به تجمع مقابل نهاد ریاست‌جمهوری زدند. گرمای سوزان تابستان هم که در چندسال اخیر بی‌سابقه ارزیابی شده بود خشکسالی و بحران بی‌آبی را در کشور مضاعف کرد تا از یک سو مردم برخی استان‌های کشور با کم‌آبی و در سویی دیگر وکلایشان در خانه ملت با مسئولان اجرایی کشور برای حل این بحران دست و پنجه نرم کنند.

حالا آبی که همیشه در ضرب‌المثل‌ها برای خاموشی شعله‌ها معروف بود آتش‌بیار معرکه شده است. روایت اعتراض‌های نمایندگان به بحران آب و نگاه منطقه‌ای نمایندگان به این بحران مربوط به مجلس نهم و دولت یازدهم نیست. شهریور‌ماه سال 90مجمع نمایندگان استان خوزستان در اعتراض به کلنگ زنی طرح بهشت آباد، تهدید به استعفای دسته جمعی کردند. در آن زمان یکی از نمایندگان خوزستان با بیان اینکه طرح بهشت‌آباد حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را از سرچشمه رودخانه کارون به فلات مرکزی منتقل می‌کند‌ گفته بود: بهره‌برداری از طرح بهشت آباد به این معنی است که با دست خودمان مرگ خوزستان را رقم بزنیم. بعدها نمایندگان استان چهارمحال‌وبختیاری نیز در مجلس تحصن کردند.

  • تجمع در نهاد، تحصن در مجلس

اعتراض نمایندگان برای حل بحران آبی استان‌هایشان در مجلس ابتدا با تذکرات کتبی و شفاهی آغاز شد اما بعد‌ها کار به برافراشتن پلاکاردها، دستنوشته‌ها و حتی تجمع و تحصن در جایگاه هیأت رئیسه مجلس و بعد هم به تجمع در مقابل نهاد ریاست‌جمهوری رسید. مدتی پیش در حاشیه جلسه علنی مجلس نمایندگان مجمع استان اصفهان برای نشان دادن اعتراضی که دلیل آن را «تعلل دولت در اجرای طرح‌های آبی در استان اصفهان» اعلام کرده بودند در جایگاه هیأت رئیسه مجلس تجمع کردند. اصفهانی‌ها چند روز قبل‌تر دوسه‌ساعتی هم مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تحصن کرده بودند.

  • جای پلاکارد در مجلس نیست

نمایندگان به جز تجمع در مجلس و نهاد ریاست‌جمهوری از روش‌های دیگری هم برای اعلام اعتراضشان استفاده کردند. وقتی محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در جلسه علنی اجازه بیان اخطار به نماینده استان چهارمحال‌وبختیاری را به‌دلیل خارج از دستوربودن موضوع اخطارش نداد، حیدری دستنایی، یکی از نمایندگان این استان پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود: «ما نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به دستور رئیس‌جمهوری به قانون و کار کارشناسی درباره نحوه انتقال آب این استان ناگزیریم در مجلس تحصن کنیم» را بالا برد.

اما باهنر در همان جلسه پاسخ نمایندگان معترض را داد و گفت که «جای پلاکارد در صحن علنی نیست، اگر قرار است حرکتی کنید به بیرون از پارلمان بروید و نظم جلسه را برهم نزنید.» یا وقتی که سعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد در مجلس نطق میان‌دستورش درخصوص مشکلات شهرکرد (بی‌آبی و غفلت مدیران) را ایراد می‌کرد؛ تعدادی از همشهریانش با همکاری نمایندگان استان‌های خوزستان، یزد و ایلام پلاکاردی را در قسمت جلویی صحن علنی به نمایش درآوردند. روی این پلاکارد نوشته بود«مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند؛ با حفر تونل بهشت آباد وکلات 2 استان ما را ناامن نکنید.»

  • نطق‌های آبی

اما اعتراض‌ها به پلاکاردنویسی هم ختم نشد. حالا روزی نیست که نمایندگان شهرستانی در تذکرات کتبی و شفاهی به مسئولان اجرایی کشور موضوع بحران آبی استان‌هایشان را پیش نکشند. در این میان برخی هم زرنگی کرده و نوبت اخطار قانون اساسی می‌گیرند اما خارج از موضوع درباره مشکلات آبی استانشان سخن می‌گویند! البته نمایندگان به خوبی می‌دانند که بهترین فرصت برای بیان انتقاداتشان که هم به گوش مسئولان اجرایی می‌رسد و هم به گوش اهالی حوزه انتخابیه‌شان نطق‌های میان دستور مجلس است. نطق‌هایی که در آنها بحث مشکلات آبی کشور یک موضوع ثابت در کنار انتقاد به دولت و توصیه به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان است. نادر قاضی پورنماینده مردم ارومیه در هر جلسه علنی درباره دریاچه ارومیه تذکر دارد.

  • وقتی آب نیست استیضاح چرا!

برخی نمایندگان مجلس هم که دیگر از برافراشتن پلاکاردهای اعتراضی، ‌تجمع و تحصن در مجلس و نهاد ریاست‌جمهوری و دادن اخطار و تذکر خسته شدند، به استیضاح وزیر نیرو روی آوردند. طرح استیضاح چیت‌چیان از اواخر سال گذشته کلید خورده و پس از جذب امضای تعدادی از نمایندگان و سپس منتفی‌شدن استیضاح در اواخر اردیبهشت ماه، اکنون مدتی است که بار دیگر موضوعش در مجلس مطرح است. اصرار برخی نمایندگان بر استیضاح وزیر نیرو در حالی است که سیدمحمد حسین میر محمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس می‌گوید: برخی از نمایندگان به‌دلیل مشکلات آب می‌خواهند وزیر نیرو را استیضاح کنند، اما آب یک منبع آسمانی است وقتی آب نیست استیضاح وزیر بیهوده است.

  • منطقه‌ای نگاه نکنید

اعتراض‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه رئیس مجلس احساس کرد موضوع مهم بحران آب در کشور دارد کم‌کم به یک مسئله سیاسی و منطقه‌ای برای نمایندگان تبدیل می‌شود. پس از آنکه حسن کامران نماینده مردم اصفهان در نطق میان‌دستورش اظهاراتی درخصوص آب زاینده‌رود بیان کرد، حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مردم فارسان و اردل با اعلام تذکر ماده 77اظهارات کامران را توهین به‌خود تلقی کرد و خطاب به وی گفت:

یکی از همکاران شما چند وقت پیش خط قرمزهایی کشیده است که موجب شد 50هزار نفر از مردم شهرستان ما به خیابان‌ها بریزند. حرف‌های امروز شما هم باعث می‌شود تا 100هزار نفر از مردم به خیابان‌ها بریزند. او در این بین تذکری هم به دبیر عالی‌شورای امنیت ملی داد و گفت که در مجلس حرف‌هایی زده نشود که امنیت استان‌ها را به خطر بیندازد، باید با این اظهارات نمایندگان برخورد شود. بعد از اظهارات این دو نماینده علی لاریجانی به آنها تذکرداد و تأکید کرد: «مسائل مربوط به آب مسائل ملی است و کشاندن آن به مسائل منطقه‌ای به نفع کشور نیست، به‌خصوص در مجلس که فضا باید براساس برادری و دوستی باشد.»


4594867
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد گفت: ۳۰ درصد گندم تولیدی از حوزه برداشت تا سفره هدر می‌رود که با فرهنگ‌سازی و اصلاح کمباین‌ها باید میزان ضایعات را کاهش دهیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تمامی خانه‌های خالی لوکسی که در اختیار نهاد‌ها قرار گرفته‌اند باید در روند مولد سازی قرار گیرند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور معاون مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: تنها مرجع ثبت قرارداد اجاره سامانه خودنویس است و ثبت انواع قراردادهای اجاره در این سامانه امکان پذیر شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فرابورس ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای جزئیات عرضه عمده سهام کنترلی سرخابی‌ها را منتشر کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: در بسیاری از نقاط کشور از یکم تا ۶ اردیبهشت ماه شاهد تشدید بارش‌ها خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: طرح افزایش وام ودیعه مسکن با توجه به نزدیک شدن فصل جابه جایی و نقل و انتقلات نیاز به بازنگری دارد و این تسهیلات باید متناسب با شرایط متقاضیان پرداخت شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی گفت: نرخ فرونشست در بسیاری از مناطق کشور با توجه به افزایش حجم برداشت آب‌های زیر زمینی به ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق ابلاغیه سازمان توسعه تجارت ایران، ارز نیمایی از چند ردیف تعرفه پارچه‌های رومبلی، رویه و پرده‌ای وارداتی حذف شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: صنعت تایر در سال جاری ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رضایی گفت: تمامی واحد‌های مسکن مهر با دستور وزیر راه وشهرسازی با امکانات کامل تحویل داده می‌شود و هیچ واحدی بدون تجهیزات به بهره‌برداری نمی‌رسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است