استانی 17:55 - 23 مرداد 1397
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: پوشش تحصیلی در استان ایلام در مقطع ابتدایی 98 درصد و در مقاطع بالاتر 95 درصد است.

95 درصد، میزان پوشش تحصیلی ایلام

به گزارش ایسنا، « اسفندیار رستم‌زاد» در نشست خبری با بیان این‌که  آموزش و پرورش، محور توسعه در جهان است، اظهار کرد: رسالت آموزش و پرورش، تربیت نسل‌ها و تعلیم دانش‌آموزان امروز برای به دست گرفتن سکان کشورها در آینده است و کشور ما بهترین آموزش و پرورش جهان را  دارد و این مسئله به خاطر وجود آموزش اسلامی است.

وی با بیان این‌که شعار آموزش و پرورش در کشور ما مدرسه‌محوری است و آموزش در هر منطقه وابسته به آداب و رسوم آن منطقه است، گفت: سند تحول آموزش و پرورش مورد تایید مقام معظم رهبری و دیگر ارکان نظام است که در 8 بخش تدوین شده و مهم‌ترین بخش آن بخش چهارم است که تاکید دارد؛ مدرسه، کانون آموزش محله است.



مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام ادامه داد: آموزش و تربیت دو مقوله جدا از هم هستند که تربیت بالاتر از آموزش است و هدف تربیت، آماده‌سازی دانش‌آموز برای قبول مسئولیت در آینده است.

رستم‌زاد تصریح کرد: تربیت دارای 6 ساحت است که اولین آن اعتقاد فرد است و باید دانش‌آموز را خداباور بزرگ کنیم. ساحت دوم اینکه سیاسی و اجتماعی باشد و باید دانش‌آموز را به گونه‌ای تربیت کنیم که در اجتماع تاثیرگذار باشد . ساحت سوم تربیت است و فرد باید برای کارآفرینی در جامعه آماده باشد . ساحت‌های چهارم، پنجم و ششم به ترتیب اقتصادی، رسانه‌ای و  زیباشناسی و هنر است.

وی در مورد اهداف این سازمان تصریح کرد: هدف ما در استان این است که صرفاً به آموزش متون درسی نپردازیم و این کار را باید از مقطع ابتدایی شروع کنیم و شعار ما مدرسه شاد است و طرح ما این است که فراتر از آموزش و تربیت دانش‌آموزان فعالیت کنیم و کانون آموزش، محله باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام ادامه داد: در سال 93 تا به امروز برنامه‌هایی داشته‌ایم و 3 موضوع را مطرح کرده‌ایم. یکی دانش‌آموزان را وادار به تحقیق و پژوهش کنیم، دیگر اینکه میانگین نمره دانش‌آموزان را افزایش دهیم و در آخر به کنکور توجه ویژه‌ای داشته باشیم.



رستم‌زاد به موفقیت‌های دانش‌آموزان ایلامی در المپیادهای کشوری اشاره کرد و گفت: استعدادهای درخشان در تحقق اهداف ما کمک‌های شایانی را کرد و سال 95 در المپیاد کشوری مطرح شدیم که یکی از دانش‌آموزان ایلامی موفق به کسب مقام در رشته سلول‌های بنیادی در کشور شد و امسال نیز دو مقام کشوری در المپیاد کسب کردیم.



رستم‌زاد در بخش دیگری از گفت‌وگویش با خبرنگاران با بیان این‌که ما نباید به صورت کمی به مسائل نگاه کنیم و باید تغییر جهت در فکر آموزش و پرورش را ایجاد کنیم، اضافه کرد: هدف ما ایجاد شغل در جامعه نیست بلکه هدف ما تربیت دانش‌آموزان برای کارآفرینی در جامعه است .

وی در مورد انتخاب رشته دانش‌آموزان تصریح کرد: انتخاب رشته، تابع بازار است و خانواده‌ها چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی به طرف رشته‌ای پردرآمد برای فرزندانشان می‌روند به عنوان مثال رشته ریاضی در بعضی از شهرستان‌های استان ایلام به کلی تعطیل بود و وزارت آموزش و پرورش  برای مقابله با این مسئله، هدایت تحصیلی را جزو سیاست‌های خود قرار داد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام ادامه داد: یکی از عوامل پیشرفت کشور آلمان این است که دانش‌آموزان در زمان دیپلم شغل خود را انتخاب می‌کنند و این باعث موفقیت این کشور است.

رستم‌زاد  به انتخاب و انتصاب مدیران مدارس اشاره کرد و گفت: برای انتخاب مدیران مدارس قبلاً یک برنامه دیگری وجود داشت که از سال 80 تا 88 مدیران مدارس به‌وسیله دبیران و معلمان آن مدرسه انتخاب می‌شدند که منجر به بروز اختلافات متعدد می‌شد.

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش برای این موضوع برنامه‌ای را تدوین کرد که طی این فرآیند، کسی که می‌خواهد مدیر یک مدرسه باشد باید در آزمون جامع شرکت کند و بعد از قبولی در این آزمون باید مصاحبه دهد.

وی تصریح کرد: مدیر مدرسه رابط بین اولیا و دانش‌آموز با آموزش و پرورش است و این مسأله وظیفه مدیر را بیشتر می‌کند.



رستم‌زاد درباره بودجه مدارس هیئت امنایی گفت: این مدارس باید برنامه‌ای برای دانش‌آموزان به صورت سالانه داشته باشند. دانش‌آموزان باید در طول سال در کلاس‌های تقویتی، تربیتی، فوق‌العاده و اردوها شرکت کنند و هزینه این فعالیت‌ها خارج از بودجه دولتی است و خود دانش‌آموزان باید هزینه این فعالیت‌ها را بپردازند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان می‌توانند به صورت یکجا و یا در طول سال، هزینه‌های این کلاس‌ها و فعالیت‌ها را پرداخت کنند.



مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با بیان این موضوع که لباس فرم مدارس یک سری خاصیت‌ها و ویژگی‌ها دارد، ادامه داد: ویژگی اصلی لباس فرم مدارس این است که رقابت پوششی بین دانش‌آموزان وجود ندارد و هزینه تهیه این لباس فرم بسیار کم است و هدف ما این است که دانش‌آموزانی که کم بضاعت هستند برای آنها لباس تهیه کنیم و چشم و هم‌چشمی‌ در مورد نحوه پوشش لباس دانش‌آموزان وجود نداشته باشد.



رستم‌زاد در مورد کلاس‌های خصوصی اجباری که در بعضی از مدارس وجود دارد گفت: این یک شائبه‌ای است که در برخی از مدارس، معلمان برای اینکه دانش‌آموزان در کلاس‌های خصوصی شرکت کنند در کلاس درس تدریس نمی‌کنند و دانش‌آموزان را مجبور به شرکت در این کلاس‌ها می‌کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع فقط در حد همین شائبه وجود دارد و اسم شخص خاصی را به ما نداده‌اند ولی ما پیگیر این موضوع هستیم و در صورت مشاهده برخورد قانونی خواهیم کرد.

رستم‌زاد با بیان این موضوع که استان ایلام جزو استان‌های تک‌رقمی در زمینه پوشش تحصیلی است، اظهار کرد: یک شاخصی به نام پوشش تحصیلی وجود دارد که خوشبختانه استان ایلام در کشور جزو استان‌های تک‌رقمی است و پوشش آن بالای 95 درصد است .

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با بیان این‌که پوشش تحصیلی استان ایلام در مقطع ابتدایی 98 درصد و در مقاطع بالاتر 95 درصد است گفت: در سال گذشته 138 دانش‌آموز شناسایی نشدند که اسم آن ترک تحصیل نیست و ممکن است که دانش‌آموز به ما آدرس غلط داده باشد.

رستم‌زاد در مورد مطالبات فرهنگیان گفت: اگر بودجه‌ای از وزارت آموزش و پرورش در مورد مطالبات فرهنگیان به ما برسد قطعاً در اسرع وقت پرداخت خواهیم کرد و در حال رایزنی با وزارت آموزش و پرورش هستیم که این بودجه را دریافت کنیم. همچنین ما مرخصی‌های سال 95 را پرداخت کرده‌ایم و در حال پرداخت مرخصی‌های سال 96 فرهنگیان هستیم.



مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: بنده به استقلال آموزش و پرورش اعتقاد دارم و این به نفع کشور خواهد بود و اگر آموزش و پرورش استقلال داشته باشد صرفاً به کار تربیت می‌پردازد و این به پیشرفت کشور کمک خواهد کرد.

انتهای پیام


9873953
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است