فرهنگی‌هنری 19:44 - 29 مهر 1393
شیراز- ایرنا- مدیر کل صدا و سیمای استان فارس گفت:شایسته است آیین های عزاداری ماه محرم در این استان بر اساس آداب و رسوم و سنت مردم مناطق مختلف فارس انجام شود و رسانه ها در پی معرفی و احیای این فرهنگ ها و آداب و رسوم باشند.

به گزارش ایرنا محمدباقر کشفی ، سه شنبه در جلسه هم اندیشی مدیران فرهنگی که با موضوع 'محرم ' در شیراز برگزار شد ، بیان کرد: برگزاری آیین های عزاداری در ماه محرم بر اساس سنت و فرهنگ مردم یک شیوه ارزشمند برای انتقال فرهنگ است.



وی ادامه داد: ماه محرم فرصتی برای آشنایی هموطنان داخل و خارج از کشور با فرهنگ و شیوه عزاداری مردم فارس و شیراز است.



مدیر کل صدا و سیمای استان فارس افزود:استفاده از گوبش و لهجه های بومی در آیین های عزاداری یک امتیاز و ارزش برای انتقال پیام های فرهنگی است .



کشفی اظهارداشت: آیین های عزاداری به طور معمول در همه نقاط وجود دارد اما امروز مخاطب در پی شناخت فرهنگ ها و سنت مناطق مختلف است و این مهم باید در استان فارس با جدیت پیگیری شود.



وی اضافه کرد:با توجه به این امر استفاده از مداحان استانی و با گویش و لهجه مناطق مختلف اولویت هیات ها و مراسم های عزاداری به ویژه آیین های قابل پخش در رسانه ملی، در ایام محرم است.



کشفی گفت:به دنبال ثبت آیین های مداحی، سینه زنی و عزاداری در استان فارس هستیم و ماه محرم امسال فرصت مناسبی برای احیا، نمایش و معرفی این سنت هاست.



مدیر کل صدا و سیمای فارس ادامه داد: مضامین اشعار یکی از بخش های مهم پخش آیین های عزاداری ماه محرم در رسانه ملی است و این مهم باید مورد توجه ویژه هیات های مذهبی و مداحان باشد.



وی گفت:مداحان و هیات های مذهبی باید در بیان اشعاری که در آیین های سوگواری استفاده می کنند دقت کنند و به سطح سواد مخاطبان خود نیز توجه داشته باشند و مضامین اشعاری که در وضف بزرگانی که حماسه عاشورا را خلق کردند، بیان می کنند برای جامعه اغنا کننده باشد.



کشفی افزود:ادبیات امروز ما برای انتقال فرهنگ و پیام عاشورا باید متفاوت باشد زیرا مخاطب امروز به دنبال درک غنی تری از حادثه عاشوراست از این رو همه فعالان در بخش فرهنگی و مذهبی باید با دقت و هوشیاری بیشتری در پی تبیین موضوع کربلا و عاشورا برای عموم مردم و به ویژه جوانان باشند .



وی اضافه کرد: آیین های عزاداری محرم باید با رویکرد مردمی برگزار شود و برای نمایش هر چه بهتر حضور مردم در در دهه اول این ماه، نظم، انسجام و پیوستگی کارها مورد توجه قرار گیرد.



مدیر کل صدا و سیمای فارس افزود:ضروری است مکانی برای تجمع هیات های مذهبی در شیراز در نظر گرفته شود اما متاسفانه هم اینک کلاشهر شیراز به عنوان یک شهر مهم و موثر در عرصه مذهب و فرهنگ کشور، فاقد فضای مناسب در این زمینه است.



کشفی گفت: صدا و سیمای استان فارس روزانه 50 ساعت برنامه از شبکه های استانی و ملی پخش می کند و در ایام محرم سال 92 روزانه 30 ساعت برنامه در بخش های مختلف صدا، سیما و خبر پخش کرد.



وی افزود: همچنین سال گذشته آیین عزاداری 44 شهر استان فارس از شبکه استانی پخش شد.ک/2



7382 /679

انتهای پیام /*


5007378
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است