فرهنگی‌هنری 12:26 - 22 اسفند 1396
در نشست خبری عنوان شد؛
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به حذف پرواز چارتری چهار شهر گردشگری، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در نوروز با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سفرهای خارجی مواجه شویم.

حذف پروازهای چارتر چهار شهر گردشگری/ کاهش ۱۰ درصدی سفرهای خارجی

به گزارش خبرنگار مهر، حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۲ اسفندماه در این انجمن برگزار شد، گفت: ۶ ماه است که تغییرات جدید در این انجمن انجام شده است و دو ماه درگیر تغییر کارهای روزمره و کارهای قانونی وزارت کار بودیم. چهار ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده ایم، تلاشمان این بود در صنعت گردشگری همه را به این باور برسانیم که در این صنعت باید بتوانیم حقوق خود را مثل همه صنوف دیگر احیا کنیم. جایگاه انجمن‌های گردشگری آن طور که باید اقتدار خود را داشته باشد، نبوده و نیست و از انجمن‌ها به معنای سیاهی لشگر استفاده می‌شد.

وی گفت: اکنون به سمتی رفته‌ایم که دوستان دولتی خودشان به این باور رسیده‌اند که نظرات بخش خصوصی را اعمال کنند بدون اینکه این درخواست از سوی ما باشد. اولین گام تفاهم نامه ای است که با سازمان هواپیمایی به امضا رسانده‌ایم و کارهایی که انجمن می‌تواند انجام دهد را به ما واگذار کرده‌اند، مانند رسیدگی به شکایات، بازرسی دفاتر، تشکیل پرونده برای اخذ مجوز در صورت داشتن صلاحیت‌های لازم منهای صلاحیت‌های حراستی و...

آژانس‌ها متخلف نیستند بلکه با قوانین آشنایی ندارند

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: ما باید بازرسی‌ها را به بازدید تبدیل کنیم. وقتی می‌گوییم می‌خواهیم از یک آژانس مسافرتی بازرسی کنیم، به این معناست که در وهله اول فکر می‌کنیم آن دفتر متخلف است ما با بازرسی‌هایی که به شکل قبل انجام می‌شد مخالفیم. معتقدیم دفاتری که تخلفی انجام داده اند، فی نفسه متخلف نیستند. ممکن است آنها با قوانین آشنا نبوده باشند. همان طور که از نام دفاتر خدمات مسافرتی مشخص است، یک دفتر مسافرتی محصولی را از مرجعی گرفته و به مرجع دیگر می‌دهد. تخلف در دفاتر مسافرتی حداقلی است. وقتی شب عید می شود، می گویند که باید به دفاتر برویم و بازرسی انجام دهیم. ما با این پدیده ای که چند سال است علیه دفاتر مسافرتی به وجود آمده مخالفیم. در واقع این نوع بازرسی‌ها، نشان دهنده عدم اطمینان به دفاتری است که به آن‌ها مجوز داده شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی‌بر اینکه چطور می‌توان گفت آژانسی که تور کشوری را به صورت زمینی برگزار می‌کند و  راننده اتوبوس همان تور، قاچاق گازوئیل انجام می‌دهد، با قوانین آشنا نبوده است گفت: راننده تخلف کرده چرا باید آژانس را تعطیل کنیم؟ آیا اگر در مدرسه‌ای معلمی تخلف کرد و یا حتی مدیر مدرسه تخلفی را انجام داد، کل مدرسه باید تعطیل شود؟  

رفیعی بیان کرد: شاید اساس اینکه تعداد دفاتر مسافرتی به این مقدار زیاد شود درست نباشد. در کنار آن سیستم‌های اینترنتی و سایت‌ها نیز به وجود آمده اند که مردم به آنها رجوع می کنند. پس تکلیف ما با دفاتری که نیروی کار زیادی دارند چیست؟

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: با سازمان مالیاتی نیز درباره ارزش افزوده صحبت‌هایی شده است. دوایر مالیاتی سر ناسازگاری با دفاتر مسافرتی دارند. آنها نظریه کارشناسی ندارند. وقتی به آژانس مسافرتی رجوع می کنند با حجم زیاد مکاتبات ما برای اجرای یک تور ۱۰۰ هزار تومانی مواجه می شوند. مبلغ تور آنقدر نیست که برایش مالیات تعیین کنند، بنابراین برای آنها بیشتر می صرفد که به یک کارخانه بروند و با حجم کار کم، مالیات تعیین کنند.

رفیعی گفت: هنوز عزم دولت به این سمت نرفته که گردشگری را توسعه دهد، توسعه گردشگری تنها یک شعار است. امیدواریم قوانینی تعیین کنند که کار ما را در حوزه گردشگری راحت تر کند.

به هر قیمتی پکیج ارزان نخرید

وی همچنین درباره نرخ تورهای مسافرتی نیز افزود: به مردم توصیه می‌کنیم به هر قیمتی به خرید پکیج ارزان تن ندهند تا پس از سفر بگویند که اگر در خانه می‌اندیم بیشتر استراحت می‌کردیم. حق مردم ایران نیست که به هر سمت و سویی بروند و با هر کیفیتی خدمات ارزان بگیرند.

رفیعی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی برای مسیرهای داخلی اعلام کرده از اول اسفند برای چهار شهر از جمله مشهد چارتر وجود نداشته باشد. از اول تابستان نیز برای همه پروازهای داخلی چارتر وجود نخواهد داشت. ما مدافع این تصمیم هستیم. هر چقدر بتوان پرواز برنامه‌ای داشته باشیم بهتر است.

وی درباره نوسانات نرخ ارز نیز گفت: امیدواریم نرخ ارز ثبات خود را پیدا کند. بحث نوسانات ارزی در سفرهای داخلی و خارجی تاثیر گذاشته است، امیدواریم به یک جایگاه باثباتی برسیم. ما پیش بینی می کنیم چون برخی از سفرهای خارجی به شدت گران شده است، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش در سفرهای داخلی داشته باشیم.

نرخ سفرهای هوایی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است

رفیعی افزود: نمی دانیم این چه سیاستی است که عوارض خروج از کشور را زیاد می‌کنند و مالیات را نیز افزایش می‌دهند و می‌گویند که هر فرد مجاز است ۵ هزار دلار از کشور خارج کند اما به او تنها هزار دلار ارز می‌دهند. ما نمی‌توانیم جلوی سفر مردم به خارج از کشور را بگیریم.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین درباره مذاکره با سازمان هواپیمایی درباره نرخ پروازها نیز گفت: ایرلاین‌ها اعلام کرده اند نرخی که اکنون ارائه می شود  واقعی نیست، بلکه نرخ واقعی بیشتر از آن است و می گویند حتی این نرخ کفاف دخل و خرج ایرلاین‌ها را نیز نمی دهد و معتقدند نرخ سفرهای هوایی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است.

رفیعی درباره اینکه شصتمین سالگرد تاسیس انجمن دفاتر مسافرتی از هفتم اسفندماه به هشتم اردیبهشت ماه ۹۷ موکول شد نیز گفت: نظر هیات مدیره بر این بود که در اسفندماه همه دفاتر و مسئولان دولتی برای ایام نوروز مشغول به کار هستند و نمی توانند در این مراسم حضور داشته باشند. ما نمی توانستیم از حضور نمایندگان مجلس نیز در این برنامه بی بهره باشیم، چون آنها درگیر بحث بودجه بودند به همین دلیل به هشتم اردیبهشت ماه در برج میلاد موکول شد.

وی همچنین گفت: ۴۵۰ دفتر خدمات مسافرتی توسط بانوان اداره می شود و ما در انجمن کمیته بانوان را نیز تشکیل داده ایم.


9713334
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» گروه سینمایی هنر و تجربه از آغاز زمستان ۱۴۰۲ تاکنون ۱۳ فیلم را روی پرده سینما برد که «ایساتیس» پرفروش‌ترین و «انتخاب» کم‌فروش‌ترین آثار بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد از امروز اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» با حضور وزیر فرهنگ و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اول اردیبهشت همزمان با روز سعدی، پیامی تصویری منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد دلاوری، مجری تلویزیون و روزنامه‌نگار در برنامه «بی‌واسطه» شبکه یک سیما از ضعف ساختاری شرکت‌های خودروسازی پرسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کیانو ریوز بازیگر شناخته شده سینما در حال گفتگو برای بازی در فیلمی دلهره آور با نام «سیستم سرگرمی خراب است» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صرافان گفت: من برای اولین‌بار در کودکستان عشق را تجربه کردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است