استانی 00:07 - 28 مهر 1396
مرز خسروی مهیای میزبانی زوار می‌شود
بزرگ‌ترین پایانه مرزی زمینی خاورمیانه مهیای میزبانی زائران اربعین حسینی و در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها است اما متأسفانه استان‌های معین کرمانشاه در عمل به تعهداتشان تعلل می‌کنند.

آماده‌سازی زیرساخت‌های اربعین در کرمانشاه و تعلل استان‌های معین

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا آقایی: کمتر از یک ماه دیگر به میزبانی مهمانان معنوی و زوار کربلای معلی فرصت باقی مانده است و کرمانشاه در تب‌وتاب است تا آن‌چنان‌که بایسته و شایسته است در خدمت زوار اباعبدالله باشد.

دراین‌بین مسئولان استانی با برگزاری جلسات متعدد ستاد اربعین و حضور مکرر در مرز خسروی با همراهی مسئولان عالی‌رتبه کشوری در تلاش هستند تا با نیازسنجی دقیق، دغدغه‌های موجود برای رفاه حال زوار را به حداقل برسانند.

مرز خسروی که در پی حوادث تروریستی سال ۹۲ با کشته و مجروح شدن چند نفر از هم‌وطنان ایرانی به روی کاروان‌های زیارتی بسته شد، امسال با پیگیری و مطالبه گری‌های بسیار به جمع سه مرز مهران، شلمچه و چذابه برای عبور زوار اربعین حسینی(ع) افزوده شد تا بازهم همچون گذشته شاهد نمایش شور و شعور حسینی مردمان این دیار در میزبانی شایسته زوار عتبات عالیات باشیم.

بر اساس مصوبات ستاد اربعین قرار است زوار ۷ استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، کردستان و کرمانشاه از طریق مرز خسروی به عتبات عالیات مشرف شوند.

بدیهی است که هر استانی به‌تنهایی ظرفیت پاسخگویی به نیازهای متعدد جمعیتی عظیم که طی چند روز از مرز عبور کرده و بازگشت خواهند داشت را ندارد و در این میان همکاری و کمک استان‌های معین برای تأمین کامل امکانات موردنیاز بسیار حائز اهمیت است.

انتقاد از عدم توجه وزارت کشور و استان‌های معین کرمانشاه نسبت به وظایف محوله

اما جعفر همتی جانشین ستاد اربعین استان کرمانشاه در جلسه ستاد اربعین که بیستم مهرماه جاری در مرز خسروی با حضور معاون امور عمرانی وزارت کشور برگزار شد موضوعی قابل‌تأمل را مطرح کرد و با انتقاد از عدم همکاری استان‌های معین، گفت: استان‌های معین اگر نمی‌توانند، اعلام کنند تا ما هم به مرکز اعلام کنیم.

وی به تعهدات انجام نشده استان‌های معین اشاره کرد و افزود: یک ماه پیش جلسه ستاد اربعین تشکیل شد و طبق مصوبه آن جلسه قرار بود سه روز بعد سِت ماشین‌آلات عمرانی استان‌های معین برسد اما امروز بعد از یک ماه تنها دو استان اقدام کرده‌اند.

عدم تأمین غذا، چشمه‌های سرویس بهداشتی و... از دیگر مواردی بود که جانشین ستاد اربعین استان کرمانشاه به آن اشاره کرد و همچنین در مورد قول اعزام ۷۰ هزار دستگاه اتوبوس ابراز نگرانی کرد که اگر انجام نشود چه اتفاقی خواهد افتاد.

آماده‌سازی بزرگراه‌ها و پارکینگ‌های مسیر زائران در حال انجام است

این در حالی است که معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام آمادگی استان برای میزبانی زوار اربعین اظهار داشت: در حوزه زیرساخت‌ها موضوعات مهمی همچون بزرگراه‌ها، پارکینگ‌ها و... را داریم که متولیان به جد در حال کار هستند.

مجتبی نیک کردار افزود: در خصوص جاده‌های مسیر منتهی به مرز خسروی مهم‌ترین آن‌ها بزرگراه کربلاست که ۲۵ کیلومتر از این بزرگراه در مسیر کرند غرب تا سرپل ذهاب باقی‌مانده بود و در هفته دولت سال جاری زیر بار ترافیک رفت و تنها حدود ۸ کیلومتر در قسمت قبل از شهر کرند غرب باقی مانده که آن‌هم تا هفته آینده آماده می‌شود؛ بنابراین از ورودی استان در کنگاور تا سرپل ذهاب مسیر به شکل بزرگراه است.

وی خاطرنشان کرد: از سرپل ذهاب تا قصر شیرین نیز علیرغم اینکه مسیر بزرگراه نیست، اما دو مسیر رفت از سرپل ذهاب به قصر شیرین جاده قدیم و برگشت از قصر شیرین به سرپل ذهاب جاده ریخک در نظر گرفته شده است و مشکلی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول با اشاره به مسیر خروجی سرپل ذهاب تا قره بلاغ ادامه داد: در این مسیر با توجه به اینکه یک مسیر داخل  شهری نیز هست، اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حال کار هستند تا این مسیر با تغییر به ۲ بانده مشکل ترافیکی نداشته باشد.

احداث ۱۴۰ هکتار پارکینگ در مرز

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه از احداث ۱۴۰ هکتار پارکینگ در قصر شیرین خبر داد و بیان داشت: مسئله پارکینگ از دیگر موضوعات مهم زیرساختی است. در این راستا چندین پارکینگ ازجمله مساحت ۱۰ هکتاری متعلق به سازمان زندان‌های استان، پارکینگ ۸ هکتاری شهرداری، پارکینگ جدید ۴۰ هکتاری، پارکینگ موقت ۸۰ هکتاری در زمین‌های شهرک صنعتی قصر شیرین و نیز پارکینگ ۱۰ هکتاری مرز خسروی برای این موضوع در نظر گرفته شده است و مشکلی از لحاظ پارکینگ نداریم.

نیک کردار با بیان اینکه راه دسترسی از پارکینگ‌ها به شهر نیز در حال احداث است، گفت: ۲ دوربرگردان نیز در کمربندی قصر شیرین برای تسهیل ورود و خروج به پارکینگ‌ها ایجادشده، یک جاده دسترسی جدید از پارکینگ‌ها به سمت شهر در حال ساخت بوده و همچنین در سه‌راهی خروجی قصر شیرین به خسروی(نصرآباد) نیز یک میدان در حال احداث است.

زیرساخت‌های دیگر همچون تأمین روشنایی، آب، برق و مخابرات مربوط به پارکینگ‌ها و موکب‌ها نیز در دستور کار است وی با اشاره به مسیر قصر شیرین تا خسروی بیان داشت: این جاده نیز بزرگراه است و روکش آسفالت یک باند آن انجام‌شده و برای باند دیگر نیز پیمانکار گرفته‌ایم و به‌زودی انجام می‌شود.

این مقام مسئول همچنین یادآور شد: مسئله سرویس‌های بهداشتی از مهم‌ترین مسائلی است که توسط دستگاه‌های مختلف ازجمله راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شهرداری تهران در حال تهیه برای نصب هستند.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه بیان کرد: زیرساخت‌های دیگر همچون تأمین روشنایی، آب، برق و مخابرات مربوط به پارکینگ‌ها و موکب‌ها نیز در دستور کار است و امیدواریم بتوانیم تا قبل از شروع سفر زوار از نظر زیرساختی کارها را به پایان برسانیم.

ارسال کمک‌ها از سوی زنجان و همدان

وی افزود: در سفر معاون امور عمرانی وزارت کشور به کرمانشاه و بازدید از مرز خسروی از معاونین امور عمرانی استان‌های معین خواسته شد که در حد بضاعت خود ماشین‌آلات و سایر امکانات شهرداری‌ها را برای تسریع در انجام کارها در اختیار کرمانشاه قرار دهند و در حال حاضر نیز ازنظر زیرساخت برای سال اول میزبانی زوار با اقدامات انجام‌شده مشکلی نداریم.

نیک کردار در پاسخ به مسئله عدم همکاری سایر استان‌ها در بحث ارسال ماشین‌آلات به کرمانشاه نیز گفت: استان‌های زنجان و همدان کمک‌ها را ارسال کردن و استان‌های دیگر نیز تا چند روز آینده به کمک کرمانشاه خواهند آمد.

استقرار ۲۹ گیت بازرسی در مرز خسروی

فرماندار قصر شیرین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین وضعیت آمادگی قصر شیرین برای این میزبانی بزرگ اظهار داشت: با توجه به اینکه فرصت چندانی به پنجم آبان ماه و حضور نخستین گروه زائران عتبات عالیات برای عبور از مرز خسروی بر اساس توافقات قبلی نداریم، بخش عمده‌ای از زیرساخت‌ها ایجادشده و در زمان اوج تلاش‌ها و پیگیری‌های تمام دستگاه‌های اجرایی برای احداث پارکینگ، پوشش اینترنت و تأمین آب و برق هستیم.

فرامرز اکبری از استقرار ۲۹ گیت بازرسی در پایانه مرزی خسروی در ایام اربعین خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲ گیت در مرز خسروی وجود دارد که ۱۷ گیت دیگر نیز ایجاد شده و تا پایان مهرماه جاری باید نصب شوند و در کنار هر گیت ۲ نفر و درمجموع ۵۸ نفر کار رؤیت پاسپورت و انجام اقدامات قانونی گذرنامه را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در آن‌سوی مرز نیز کمک‌هایی به‌طرف عراقی شده و اقداماتی ازجمله ایجاد تعدادی گیت که تا ۵ آبان ماه باید نصب شود و نیز برداشتن موانع، کانتینر، کانکس‌ها و آسفالت کردن محوطه در آن‌سوی مرز انجام‌شده و دستگاه‌های خدمات رسان مثل شهرداری موظف شدند تا ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی را در آن‌سوی مرز نصب کنند.

پذیرایی روزانه از ۹۰ هزار زائر در قصر شیرین

ساختمان‌هایی نیز برای مستقر شدن در اختیار استان‌های معین قرار دادیماین مقام مسئول با بیان اینکه بخش‌های مردمی نیز با ایجاد موکب در حال استقرار هستند، افزود: ساختمان‌هایی نیز برای مستقر شدن در اختیار استان‌های معین قرار دادیم.

فرماندار قصر شیرین تصریح کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز موضوع تغذیه زائران را پیگیر است و در ایام اربعین روزانه از ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در شهر قصر شیرین پذیرایی می‌کنیم.

اکبری همچنین از احداث ۲ اردوگاه هلال‌احمر برای زوار خبر داد و گفت: در صورت نیاز مدارس شهر قصر شیرین را نیز برای اسکان زوار تعطیل می‌کنیم تا به بهترین نحوه کارهای اقامتی و اسکان آن‌ها انجام شود.

وی اشاره به فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در سطح این شهرستان داشت و بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در حال تجهیز درمانگاه خسروی و بیمارستان قصرشیرین است و تعدادی پد هلیکوپتر نیز در بیمارستان و مرز خسروی برای انجام امداد هوایی ایجاد کرده‌ایم.

زوار حتماً با گذرنامه به مرز بیایند

این مقام مسئول با تصریح اینکه در قصرشیرین دفتر صدور ویزا نداریم، تأکید کرد: هم‌وطنانی که قصد زیارت عتبات عالیات و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین را دارند حتماً با در دست داشتن گذرنامه به مرز بروند، چراکه بدون مدارک قانونی و پاسپورت امکان عبور از مرز وجود ندارد.

فرماندار قصر شیرین در خصوص مسئله عدم همکاری استان‌هایی که زوار آن‌ها از مرز خسروی عبور می‌کنند هم گفت: استان‌های معین موضوع را جدی نگرفته بودند و شاید هم از جانب ما این حساسیت لازم ایجاد نشده بود. البته موضوع تغییر استانداران نیز هماهنگی را سخت کرده بود.

وی با بیان اینکه بحث استنکاف از سوی این استان‌ها مطرح نیست، اظهار داشت: استان‌های معین برای کمک به ما نمی‌آیند بلکه برای فراهم کردن بستر تردد و رفاه حال زوار خودشان که از این مرز می‌گذرند اقدام می‌کنند و اقداماتشان نه از سر کمک که وظیفه‌ای است که دارند و باید انجام دهند.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد که با ارسال کمک‌های استان‌ها و بهره‌گیری از آن بتوانند در این مدت باقی‌مانده با تکمیل زیرساخت‌ها خدمت‌رسانی مطلوبی به زوار داشته باشند.

ایجاد پارکینگ‌های پشتیبان در سرپل ذهاب

رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تمهیدات ترافیکی برای این ایام علاوه بر کنارگذر شهرها یا کمربندی و نیز در داخل شهرهای مسیر زوار از سوی پلیس راهور در نظر گرفته‌شده است.

کمیته زیرساخت‌های ستاد اربعین نیز متعهد به ایجاد هشت پارکینگ مکانیزه، مجهز به دوربین و سیستم‌های ثبت ورود و خروج و آسفالت شده است سرهنگ فضل‌الله شیری با بیان اینکه از ورودی‌های استان از سمت کنگاور و کامیاران تا قصرشیرین شهرها را به چندلایه کنترل ترافیکی تقسیم کرده‌ایم، افزود: شهر اسلام‌آباد که محل انتخاب زوار برای انتخاب مرز به سمت ایلام، خوزستان یا قصر شیرین است از جایگاه مهمی ازلحاظ مباحث انتظامی و کنترل ترافیکی برخوردار است و ازآنجا تا قصرشیرین نیز با جذب نیروهای کمکی از ناجا و استقرار در شهر قصرشیرین تمهیدات ترافیکی را اجرا خواهیم کرد.

وی بیان داشت: از ۱۰ روز قبل از اربعین شاهد توقف و تردد زوار در شهر قصرشیرین خواهیم بود و کمیته زیرساخت‌های ستاد اربعین نیز متعهد به ایجاد هشت پارکینگ مکانیزه، مجهز به دوربین و سیستم‌های ثبت ورود و خروج و آسفالت شده که در دست اقدام است.

این مقام مسئول هدایت خودروها به سمت پارکینگ‌های در نظر گرفته شده در این ایام و در شهر قصرشیرین را متذکر شد و گفت: شهر سرپل ذهاب نیز به‌صورت پشتیبان و پارکینگ یدکی برای دپوی خودروها در نظر گرفته شده است.

محدودیت تردد وسایل نقلیه سنگین در مسیر بازارچه قصرشیرین

وی در پاسخ به سوالی در مورد تمهیدات اندیشیده شده و محدودیت‌های احتمالی برای تردد خودروهای سنگین در این ایام هم گفت: در این ایام مطمئناً محدودیت‌هایی را اعمال خواهیم کرد اما این موضوع بستگی به شرایط و اوضاع ترافیکی دارد که در آن زمان تشخیص خواهیم داد که چه محدودیت‌هایی باید در نظر گرفت.

وی ادامه داد: البته برای وسایل نقلیه سنگین و مسیر منتهی به بازارچه قصرشیرین محدودیت‌هایی را با همکاری پلیس‌راه استان اجرا می‌کنیم.

رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا مسیر قصرشیرین تا خسروی گنجایش بار ترافیکی احتمالی را دارد یا خیر؟ عنوان کرد: قرار نیست تمام خودروها از این مسیر تردد کنند و تنها وسایل حمل‌ونقل عمومی انتقال زوار از این مسیر را بر عهده دارند.

سرهنگ شیری تصریح کرد: از سه‌راهی سفرآباد در ۱۶ کیلومتری مرز خسروی تا این مرز تردد زوار از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گیرد.

بنابراین گزارش، آمادگی مسئولان در ارتباط با تسهیل تردد زوار از مرز خسروی با برنامه‌ها و اقدامات بیان شده شایسته تقدیر است، اما تجربه استان‌های ایلام و خوزستان در میزبانی چندساله آن‌ها از زوار نشان داده که در این ایام با توجه به گسیل شدن خیل عظیمی از جمعیت به سمت مرز مشکلاتی ایجاد می‌شود که برنامه‌ریزی‌های انجام شده را به چالش می‌کشد.

ترافیک‌های سنگین و معطلی طولانی در مسیر، مشکلات تردد با وسایل حمل‌ونقل عمومی و سودجویی برخی افراد برای سوءاستفاده از خلأهای موجود قدری زوار را به دردسر انداخته که دراین‌بین نیازسنجی‌های دقیق و لازم  و پیش‌بینی اتفاقات احتمالی به دنبال حضور بیش از ۵۰۰ هزار نفر سهمیه استان در مرز و نیازهای آن‌ها می‌تواند از این مشکلات تا حد زیادی جلوگیری کند.

از سوی دیگر با وجود تکاپوی کرمانشاهی‌ها برای این میزبانی به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین چالش پیش روی این میزبانی بزرگ عدم همکاری سایر استان‌های معین در خدمت‌رسانی‌های محوله به آن‌هاست که حتی برنامه‌ریزی‌های مسئولان استان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.


9487025
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است