علمی فناوری 14:51 - 18 بهمن 1394
شرکت ایرباس خود را برای آزمایش ظرفیت گلایدر بدون موتور پرلان ۲ آماده می‌کند، و انتظار می‌رود این هواپیمای بدون موتور بتواند در این آزمایش خود را به ارتفاع ۲۷ کیلومتری، کمی پایین‌تر از حاشیه اتمسفر زمین برساند.

براساس گزارش ساینس الرت، درصورتی که گلایدر در این آزمایش موفق عمل کند به بلند‌پروازترین وسیله نقله موتوری یا بدون موتور جهان تبدیل خواهد شد که در چنین ارتفاعی پرواز کرده‌است. 

اگرچه این دست‌آورد به خودی خود موفقیتی بزرگ به شمار می‌رود، درصورتی که ایرباس بتواند چنین رکوردی را به ثبت برساند، می‌تواند پیامد‌های هیجان‌انگیزی برای آینده هوانوردی نه تنها در زمین،‌ بلکه در سیاره‌های دیگری مانند مریخ داشته‌باشد. ایرباس به تازگی اختراعی را برای هواپیمای فراصوتی مسافری به نام خود ثبت کرده‌است که می‌تواند وارد فضای زیرمداری زمین شده و بازگردد،‌ این همان منطقه‌ای است که قرار است گلایدر ایرباس در آن پرواز آزمایشی انجام دهد.

در سال 2012 دو خلبان به نام‌های استیو فاست و اینار انولدسون توانستند رکورد ارتفاع پرواز با گلایدر جهان را با پرواز در ارتفاع 15.4 کیلومتری با گلایدر پرلان 1 ایرباس بشکنند. در این پرواز دو خلبان برای اینکه بتوانند در چنین ارتفاعی زنده بمانند،‌ مجبور شدند از لباس‌های مخصوص فشار ناسا استفاده کنند،‌اما پرلان 2 از کابین خلبانی مجللی برخوردار است که فشار هوا در آن تنظیم شده‌است و به سیستم  تنفسی مجهز است.

حال این پرسش ایجاد می‌شود که چگونه بدون داشتن موتور یک هواپیما می‌تواند به چنین ارتفاعی برسد؟ از دهه 1930 خلبان‌ها با تجربه امواج کوهستانی آشنا شدند، نوسانات شدیدی که به واسطه وزش باد با سرعت 27 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع قله کوه‌ها ایجاد می‌شوند. خلبان‌های گلایدر برای چندین‌دهه می‌دانستند که اگر به جای اینکه مانند یک موج‌سوار روی این امواج قرار گیرند،‌ در میان آنها حرکت کنند می‌توانند از قابلیت رانش رو به بالای آنها برای رسیدن به ارتفاعات بیشتر بهره ببرند.

گلایدر

اما این قابلیت دارای محدودیت‌هایی است، به دلیل تعاملاتی که میان هوای سرد و هوای گرم در لایه‌های تروپوسفر و استراتوسفر وجود دارد، اینطور تصور می‌شد که امواج کوهستانی تنها می‌توانند در بخش‌های قطبی زمین هواپیما را تا ارتفاع 9 کیلومتر و در استوا تا ارتفاع 17 کیلومتری بالا ببرند.

اینار انولدسون فردی بود که این ذهنیت را تغییر داد. وی برای سال‌ها به جمع‌آوری اطلاعات درباره وجود امواج کوهستانی در لایه استراتوسفر پرداخت. در سال 1998 هواشناسی به نام الیزابت آستین همکاری با انولدسون را آغاز کرد و موفق به کشف گرداب قطبی شد،‌ فورانی در لایه استراتوسفر که تنها در فصل زمستان رخ می‌دهد،‌ زمانی که هوا بسیار سرد است و از میان امواج کوهستانی بسیار مرتفع با سرعت 480 کیلومتر بر ساعت جریان پیدا می‌کند. این امواج بودند که زمینه آغاز پروژه پرلان را فراهم آوردند.

این پروژه تنها با هدف شکستن رکورد ارتفاع انجام نمی‌گیرد،‌ایرباس معتقد است بردن یک هواپیمای گلایدر بدون موتور به چنین ارتفاعی به دانشمندان امکان می‌دهد تا وضعیت اتمسفری را در میانه لایه استروتوسفر را بدون اینکه در حین مطالعه محیط را با آلودگی‌های ناشی از سوخت موتور بیالایند، مطالعه کنند.

از این رو گلایدر ایرباس به چندین ابزار علمی برای انجام محاسبات اتمسفری مجهز خواهد‌بود. پرواز آزمایشی پرلان 2 در ماه ژوئن انجام خواهد‌شد و گلایدر از پایگاهی در آرژانتین پرواز خود را آغاز خواهد‌کرد و در مرحله اول توسط یک هواپیمای کمکی و کابل به ارتفاع چند‌هزار کیلومتری کشیده خواهد شد. پس از آن در میان امواج کوهستانی به حرکت خود ادامه خواهد‌داد.


7661306
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است