براساس گزارش ساینس الرت، درصورتی که گلایدر در این آزمایش موفق عمل کند به بلندپروازترین وسیله نقله موتوری یا بدون موتور جهان تبدیل خواهد شد که در چنین ارتفاعی پرواز کردهاست.
اگرچه این دستآورد به خودی خود موفقیتی بزرگ به شمار میرود، درصورتی که ایرباس بتواند چنین رکوردی را به ثبت برساند، میتواند پیامدهای هیجانانگیزی برای آینده هوانوردی نه تنها در زمین، بلکه در سیارههای دیگری مانند مریخ داشتهباشد. ایرباس به تازگی اختراعی را برای هواپیمای فراصوتی مسافری به نام خود ثبت کردهاست که میتواند وارد فضای زیرمداری زمین شده و بازگردد، این همان منطقهای است که قرار است گلایدر ایرباس در آن پرواز آزمایشی انجام دهد.
در سال 2012 دو خلبان به نامهای استیو فاست و اینار انولدسون توانستند رکورد ارتفاع پرواز با گلایدر جهان را با پرواز در ارتفاع 15.4 کیلومتری با گلایدر پرلان 1 ایرباس بشکنند. در این پرواز دو خلبان برای اینکه بتوانند در چنین ارتفاعی زنده بمانند، مجبور شدند از لباسهای مخصوص فشار ناسا استفاده کنند،اما پرلان 2 از کابین خلبانی مجللی برخوردار است که فشار هوا در آن تنظیم شدهاست و به سیستم تنفسی مجهز است.
حال این پرسش ایجاد میشود که چگونه بدون داشتن موتور یک هواپیما میتواند به چنین ارتفاعی برسد؟ از دهه 1930 خلبانها با تجربه امواج کوهستانی آشنا شدند، نوسانات شدیدی که به واسطه وزش باد با سرعت 27 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع قله کوهها ایجاد میشوند. خلبانهای گلایدر برای چندیندهه میدانستند که اگر به جای اینکه مانند یک موجسوار روی این امواج قرار گیرند، در میان آنها حرکت کنند میتوانند از قابلیت رانش رو به بالای آنها برای رسیدن به ارتفاعات بیشتر بهره ببرند.
اما این قابلیت دارای محدودیتهایی است، به دلیل تعاملاتی که میان هوای سرد و هوای گرم در لایههای تروپوسفر و استراتوسفر وجود دارد، اینطور تصور میشد که امواج کوهستانی تنها میتوانند در بخشهای قطبی زمین هواپیما را تا ارتفاع 9 کیلومتر و در استوا تا ارتفاع 17 کیلومتری بالا ببرند.
اینار انولدسون فردی بود که این ذهنیت را تغییر داد. وی برای سالها به جمعآوری اطلاعات درباره وجود امواج کوهستانی در لایه استراتوسفر پرداخت. در سال 1998 هواشناسی به نام الیزابت آستین همکاری با انولدسون را آغاز کرد و موفق به کشف گرداب قطبی شد، فورانی در لایه استراتوسفر که تنها در فصل زمستان رخ میدهد، زمانی که هوا بسیار سرد است و از میان امواج کوهستانی بسیار مرتفع با سرعت 480 کیلومتر بر ساعت جریان پیدا میکند. این امواج بودند که زمینه آغاز پروژه پرلان را فراهم آوردند.
این پروژه تنها با هدف شکستن رکورد ارتفاع انجام نمیگیرد،ایرباس معتقد است بردن یک هواپیمای گلایدر بدون موتور به چنین ارتفاعی به دانشمندان امکان میدهد تا وضعیت اتمسفری را در میانه لایه استروتوسفر را بدون اینکه در حین مطالعه محیط را با آلودگیهای ناشی از سوخت موتور بیالایند، مطالعه کنند.
از این رو گلایدر ایرباس به چندین ابزار علمی برای انجام محاسبات اتمسفری مجهز خواهدبود. پرواز آزمایشی پرلان 2 در ماه ژوئن انجام خواهدشد و گلایدر از پایگاهی در آرژانتین پرواز خود را آغاز خواهدکرد و در مرحله اول توسط یک هواپیمای کمکی و کابل به ارتفاع چندهزار کیلومتری کشیده خواهد شد. پس از آن در میان امواج کوهستانی به حرکت خود ادامه خواهدداد.
7661306