بین‌الملل 09:37 - 10 مهر 1393
آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته
کمک مالی آمریکا به نهادهای امنیتی و انتظامی تاجیکستان، گسترش همکاری‌های نظامی و دفاعی میان قزاقستان و چین و کشته شدن 17 تبعه ازبکستان در درگی‌ریهای سوریه بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهد.

کمک مالی آمریکا به نهادهای امنیتی تاجیکستان/کشته شدن 17 تبعه ازبکستان در سوریه

به گزارش خبرنگار دفتر خبرگزاری فارس در دوشنبه، دولت آمریکا برای تامین امنیت در مرزها، اصلاحات ساختاری نهادهای امنیتی و دادگستری تاجیکستان، کمک مالی 3 میلیون و 246  هزار دلاری به دوشنبه اختصاص داده است.

اخیرا و به گزارش رادیو تاجیکی، «آزاده رحمان،، معاون اول وزیر امور خارجه تاجیکستان و «سوزان ایلیات» سفیر آمریکا در دوشنبه، توافقنامه ارائه این کمک مالی را امضا کردند.

بنابر گزارش سفارت آمریکا در تاجیکستان، این کمک مالی برای ارتقا توان نهادهای امنیتی این کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، ادامه اصلاحات در ساختار نیروهای انتظامی و آموزش کارمندان بخش دادگستری این کشور هزینه خواهد شد.

 

مقامات دولت واشنگتن تاکید کرده‌اند، در آینده  نیز برای تامین امنیت و بهبود فعالیت بخش‌های اجتماعی تاجیکستان به این کشور کمک خواهند کرد.

 

بر اساس اعلام دولت آمریکا از سال 1992  تاکنون در قالب کمک‌های بشردوستانه و رشد دموکراسی در تاجیکستان، به این کشور بیش از 1 میلیارد دلار کمک مالی اختصاص داده است.

 

رشد 3 برابری مراوادت تجاری ازبکستان و ترکمنستان در 5 سال اخیر

بر اساس اعلام وزارت سرمایه‌گذاری و بازرگانی ازبکستان، مبادلات بازرگانی 2 کشور ازبکستان و ترکمنستان طی 5 سال اخیر بیش از 3 برابر افزایش یافته و در سال 2013 میلادی نیز از سطح 350 میلیون دلار فراتر رفته است.

هم اکنون در ازبکستان 7 شرکت مشترک با سرمایه گذاران ترکمنی در زمینه های ارائه خدمات ساختمانی و تولید مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند.

در ترکمنستان نیز 6 شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری ازبکستان فعالیت می‌کند.

هشدار وزارت کشور تاجیکستان در خصوص گسترش فعالت تروریست‌ها

وزیر کشور تاجیکستان گفت: خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان تا پایان سال 2014 احتمال توسعه فعالیت جریان افراط را بدنبال خواهد داشت.

«رمضان رحیم زاده» در نشست شورای هماهنگی مقامات نهادهای امنیتی و انتظامی سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: تاجیکستان نگران اوضاع منطقه پس از خروج نیروهای ائتلاف از خاک افغانستان است.

وزیر کشور تاجیکستان افزود: در پی خروج نیروهای خارجی از افغانستان زمینه بی ثباتی در این کشور توسعه پیدا کرده و موارد قاچاق مواد مخدر به کشورهای آسیای مرکزی بیشتر خواهد شد.

به گفته این مقام تاجیک، تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان همچنین تهدید ناشی از ورود نیروهای تروریست و افراط‌گرایان زیر نقاب پناهندگان افغان از افغانستان به منطقه آسیای مرکزی را تشدید می‌کند.

وی گفت: تشدید وضعیت در افغانستان به اوضاع امنیتی و ثبات کشورهای آسیای مرکزی نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

همکاری‌های نظامی و دفاعی قزاقستان و چین گسترش می‌یابد

به گزارش پایگاه خبری «ایس تایم»، «سریک احمداف» وزیر دفاع قزاقستان برای یک سفر رسمی در راس یک هیئت بلند پایه وارد چین شد و با همتای چینی خود دیدار کرد.

احمداف در دیدار با «چان وانتسو» وزیر دفاع چین ضمن تاکید گسترش همکاریهای دفاعی 2 کشور بر توسعه همکاریهای چین و قزاقستان در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

در این دیدار بر تقویت روابط دوستانه بین 2 کشور و همکاریهای استراتژیک تاکید گردید. طرفین دیدار رهبران 2 کشور را که به طور منظم در سالهای اخیر انجام می‌گیرد تاکیدی بر توسعه روابط استراتژیک دانسته و بر توسعه همکاریهای دفاعی بین 2 کشور به ویژه در زمینه آموزش نظامی و دفاعی، تکنولوژی دفاعی و برگزاری همایش‌های دفاعی تاکید نمودند.

در این دیدار وزیر خارجه قزاقستان ضمن تشکر از همتای چینی خود از حضور او در نمایشگاه «کارکس 14» که در «آستانه» در ماه می برگزار شد قدردانی کرده و بر مشارکت فعال 2 وزارتخانه در برگزاری این نمایشگاهها تاکید کرد.

کشته شدن 17 شهروند ازبکستان در درگیرهای سوریه

بخش ازبکی سایت آسیای میانه آنلاین نوشت: بر اثر حملات هوایی نیروهای آمریکا در شهر «رقه» سوریه، 17 نفر از اتباع ازبکستان کشته و 20 نفر دیگر مجروح شدند.

این منبع، با استناد به خبرنگار دفتر منطقه‌ای خود در عراق افزود: اتباع این کشور آسیای مرکزی زمانی مورد حمله نیروهای هوایی آمریکا قرار گرفتند که مشغول آموزش نظامی در  اردوگاه «سبز » متعلق به نیروهای داعش بودند.

به گفته این منبع، پایگاه نیروهای داعش در حومه این شهر توسط نیروهای ائتلاف کشورهای غربی مورد حمله قرار گرفته و حدود 60 بمب و موشک به سمت آن پرتاب شده است.

کارگران مهاجر خارجی از حقوق بازنشستگی برخوردار می شوند

معاون مدیر صندوق بازنشستگی روسیه  از دریافت حقوق بازنشستگی کارگران مهاجر خارجی که در قلمرو کشورهای عضو اتحاد اقتصادی اوراسیا فعالیت می‌کنند، خبر داد.

به گزارش رادیو تاجیکی به نقل از سایت نشریه  روسی «ایزویستیا»، سرگئی افاناس اف تاکید کرده است: سازشنامه‌ای در این  زمینه در حال تدوین است که باید در سال 2015  ارائه شود.

بر اساس این توافقنامه کارگران مهاجر خارجی صرف  نظر از این که در قلمروی چه کشوری از اتحاد اقتصادی اوراسیا فعالیت و زندگی  می‌کنند، می‌توانند حقوق بازنشستگی دریافت کنند.

در همین حال، «ولادیمیر پیری بای اف» مدیر مرکز پژوهش‌های همگرایی بانک اوراسیا معتقد است که در صورت تصویب این  سازشنامه از سوی کشورهای عضو، زمینه رسمی شدن کار و فعالیت کارگران مهاجر خارجی نیز فراهم می‌شود؛ چرا این افراد برای این که بتوانند از امتیاز دریافت حقوق بازنشستگی ثابت برخوردار شوند، از وضعیت فعالیت غیر مجاز و قاچاقی فعلی خارج می‌شوند.

بر اساس تصمیم سران روسیه، بلاروس و قزاقستان، اتحاد اقتصادی اوراسیا از اول سال 2015 فعالیت خود را آغاز می‌کند.

همچنین امکان پیوستن ارمنستان و قرقیزستان به این اتحادیه منطقه‌ای در حال بررسی است.

انتهای پیام/ز

 

 

 

 


4854577
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عضو پارلمان اروپا از حزب راستگرای هلندی فروم برای دموکراسی، اوکراین را عامل حمله تروریستی در تالار کروکوس معرفی کرد. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر بنیامین نتانیاهو با بازگشت هیئت اسرائیلی به قطر برای ادامه مذاکره با حماس چراغ سبز نشان داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای سنتینل آمریکا به دلیل هزینه‌های بالای پروژه به سال ۲۰۲۶ موکول شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیوان بین‌المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواست تا از ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بشردوستانه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مردم یمن در ادامه حمایت‌های خود از مردم غزه امروز نیز راهپیمایی میلیونی برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی در حال اجرایی کردن پروژه‌ای جدید در نوار غزه برای اشغال و تصاحب بیشتر سرزمین‌های این منطقه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل باید در رویکرد خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن تاکید کرد که با توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل این رژیم مجبور به توقف درگیری‌های جاری خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه گفتند ممکن است آمریکا به زودی فهرستی از کارخانه‌های تولید تراشه چینی برای ممنوعیت دریافت فناوری‌های جدید را معرفی کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است