علمی فناوری 08:54 - 07 بهمن 1398

جزئیات راه‌اندازی مرکز هوش مصنوعی به یاد شهدای سانحه هوایی ۷۵۲

احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه ریزی در دست انجام برای راه اندای «پژوهشکده هوش مصنوعی» در کشور به یاد شهدای سانحه هوایی پرواز ۷۵۲ اوکراین، گفت: مطابق با نظر رئیس جمهور و برنامه مدنظر وزارت ارتباطات، جلسه ای برای هماهنگی ایجاد مرکز هوش مصنوعی با حضور روسای ۳ دانشگاه امیرکبیر، تهران، شریف و مرکز تحقیقات مخابرات ایران با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد تا مرکز و یا پژوهشکده ای با محوریت مرکز تحقیقات مخابرات ایران ( پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) و با همکاری ۳ دانشگاه امیرکبیر، تهران و شریف در حوزه فناوری هوش مصنوعی ایجاد و در آن از ظرفیت نیروهای دانشگاهی، اساتید و دانشجوهای دکتری این رشته استفاده شود.

رئیس دانشگاه امیرکبیر افزود: بر این اساس قرار است یک مرکز و یا پژوهشکده تحقیقاتی هوش مصنوعی در پژوهشگاه ICT ایجاد و شعبه های آن در دانشگاههای مذکور تاسیس شود. در این راستا قرار است هزینه و بودجه جاری این مرکز نیز به صورت سالیانه تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد این مرکز پیش از این در دستور کار وزارت ارتباطات بوده است، گفت: با توجه به بروز سانحه هوایی اوکراین و از دست دادن شمار زیادی از نخبگان کشور در این پرواز، مقرر شد این مرکز هرچه سریعتر ایجاد و به یاد شهدای این سانحه، نامگذاری شود.

معتمدی با بیان اینکه هوش مصنوعی هم اکنون یکی از مهمترین ترندهای تکنولوژی دنیا است، ادامه داد: در این راستا، مراکز هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر نیز در بزرگداشت این نخبگان به یاد شهدای سانحه هوایی، نامگذاری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از یادبودها و بزرگداشتی که برای عزیزان از دست رفته برگزار می شود، ماندگار نیست، گفت: این تصمیم برای راه اندازی مرکز هوش مصنوعی به یاد «پرواز بی بازگشت»، اقدامی ماندگار خواهد بود که موضوعیت نیز خواهد داشت.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: قرار است به زودی معاونان پژوهشی دانشگاه های مذکور و مسئولان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه متخصصان هوش مصنوعی، در جلسه ای جزئیات راه اندازی این مرکز تحقیقاتی و شعب دانشگاهی آن را تدوین کرده و طراحی اولیه آن را ارائه دهند. پیش بینی شده است که جزئیات این طرح، چارچوب راه اندازی و مراحل تجهیز آن، در دهه فجر امسال، اعلام عمومی شود.

به گزارش مهر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته از انجام یک پروژه علمی بزرگ به یاد جانباختگان نخبه هواپیمای اوکراینی با نظر مساعد رئیس جمهور، خبر داد.

در همین حال رئیس جمهور نیز به تازگی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که به یاد ۱۷۶ جان‌باخته حادثه اخیر هواپیمای اوکراینی، مرکز توسعه هوش مصنوعی در کشور افتتاح خواهد شد.


10364120
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است