گوناگون 10:28 - 29 آذر 1393
یک استاد حوزه:
یک استاد حوزه علمیه گفت: تنها زمانی در جامعه جهل و عدم شناخت نسبت به مسائل کلان جامعه از میان رفته و مشکلات اجتماعی برطرف می‌شود که تعاملات میان حوزه و دانشگاه به شکل مناسبی شکل بگیرد.

جزیره‌ای عمل‌کردن در حوزه و دانشگاه عامل ایجاد فساد است

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، درباره وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اگر چه تعامل خوب و سازنده‌ای میان مراکز دانشگاهی و تخصصی حوزه علمیه استان اصفهان شکل گرفته است، اما می‌توان گفت که این وفاق و وحدت هنوز در برخی بخش‌ها حداقلی و نیازمند تقویت است.

وی افزود: هر ساله تعدادی از دانش آموختگان حوزوی برای تکمیل علوم خود به خصوص در رشته‌هایی مانند علوم انسانی و الهیات به جمع دانش پژوهان دانشگاهی اضافه شده و در مقابل نیز به طور متوسط سالانه 250 نفر از دانشجویان دانشگاه‌ها از مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری جذب مراکز حوزوی می‌شوند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان از ایجاد زمینه‌های مشترک پژوهشی میان حوزه و دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر توافق نامه‌های مشترکی میان دو معاونت آموزش و پژوهش حوزه علمیه و دانشگاه اصفهان منعقد شده است و کارهای پراکنده دیگری مانند برگزاری نشست‌های مشترک بحث و گفت‌وگو در خصوص مباحث گوناگون اقتصاد اسلامی و ... صورت گرفته است، اما هنوز لازم است مسائل در این خصوص سامان بیشتری پیدا کند.

باطنی با بیان این‌که «امروز بسیاری از اساتید حوزه و دانشگاه به صورت مشترک در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی فعالیت می‌کنند» خاطرنشان‌کرد: حوزه و دانشگاه دو قطب مهم، محوری و کلیدی برای مباحث فرهنگی، علمی و پژوهشی در کشور ما است و این دو قطب به منزله دو بال برای جامعه دینی ایران محسوب می‌شوند به همین دلیل نیز لازم است مراکز حوزوی و دانشگاهی در جهت سامان دهی و شکل دهی ساختاری برای تقویت وحدت میان حوزه و دانشگاه وارد عمل شوند.

وی با بیان این‌که «وحدت حوزه و دانشگاه دست‌مایه الهامات الهی امام خمینی (ره) و از ابتکارات ایشان بوده است» تصریح کرد: در طول 30 سال گذشته حوزه و دانشگاه باید تلاش‌ها و اقدامات عملی، سازمان یافته و کاربردی بسیاری را برای تقویت وحدت میان خود انجام می‌دادند، اما این اتفاق اگر چه امروز به شکل نظری با پیشرفت‌های خوبی همراه بوده است، اما به صورت عینی و عملی تا حدود زیادی زمین مانده است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در بیان علت لزوم ایجاد وحدت همه جانبه میان حوزه و دانشگاه گفت: جامعه امروز ایران هم دینی است و هم انقلابی و به همین دلیل نیز برای دنیا و مسائل امروز جهان دارای حرف، پیام و ایده است. بسیاری از جوامع شرقی و غربی و تمام محافل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان چشمان خود را باز کرده‌اند تا مسائل داخلی ایران را رصد کنند.

باطنی تصریح‌ کرد: اگر ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم که در آن بر اساس مبانی اعتقادی خود به این باور رسیده‌ایم که همه علوم دینی برخاسته از عقل بوده و از یک سو مواهب خداوندی محسوب می‌شوند و از سوی دیگر برای جامعه و بشر مفید فایده هستند نباید خط کشی در دست بگیریم و میان علوم دانشگاهی و علوم حوزوی خط بکشیم و آن‌ها را از یکدیگر جدا بدانیم و اعلام کنیم که همه علوم دانشگاهی غیر دینی و همه علوم حوزوی دینی هستند.

وی با تاکید بر این‌که «فارغ التحصیل یک رشته تخصصی دانشگاهی باید از یک رشد قابل قبول از معارف، اعتقادات و معنویات برخوردار باشد» گفت: با این حال طلبه جوانی هم که با تلاش و کوشش به درجه‌ای از درک و استنباط مسائل شرعی از منابع و مبانی دینی دست می‌یابد باید مسائل اجتماعی و تخصص‌های مورد نیاز جامعه خود را در حدی معمول و عمومی بشناسد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که «دین و علم با یکدیگر در تعارض نیستند» ادامه داد: این بازخورد باید در جامعه جریان یابد که دین و علم دو بال برای حرکت، پویایی، نشاط و پرواز جامعه دینی، مردم و متدینین هستند.

باطنی خاطرنشان‌ کرد: جزیره‌ای عمل کردن یکی از دلایل بروز این مشکلات و فساد در جامعه اسلامی و حوزه و دانشگاه است به طوری که متخصص یک رشته پر طرفدار دانشگاهی باید مانند یک طلبه حوزه حداقل‌های مسائل کلامی، اخلاقی و فقهی را بدون قائل شدن هیچ تمایزاتی بیاموزد تا بتواند در آینده آرمان‌های نظام و انقلاب و جامعه را در کشور استقرار ببخشد و در برابر فقر و فساد و تبعیض به مقابله و مبارزه برخیزد.

انتهای پیام


5452231
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است