استانی 09:02 - 28 مهر 1397
یک مدرس دانشگاه در رشته مدیریت مالی می‌گوید: ضعف فرهنگی در اقتصاد موج می‌زند.

ضعف فرهنگی در اقتصاد موج می‌زند



مجید گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در روزهای اخیر به ویژه در بازارهای ارز و فلزات شاهد رفتارهایی بودیم که حامیان توسعه اقتصادی را به کلی ناامید کرد. رفتارهایی که نشان داد در بخش اقتصادی راه زیادی را باید پیمود تا بتوان به دروازه‌های توسعه فکر کرد.



وی با اشاره به اینکه این رفتارها به شدت مخرب و از سر عناد، ناآگاهی و ضعف شدید فرهنگی است، افزود: کسانی که در صف خرید دلار قرار گرفتند و حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز را در خانه‌های خود دپو کردند تا سود کنند از ابتدایی‌ترین مفاهیم اقتصادی آگاهی ندارند.



گودرزی افزود: آنان نمی‌دانند اولاً ارز و فلزات به خصوص فلزات گران‌بها فاکتورهای زیربنایی اقتصاد هستند و تمام بخش‌های اقتصادی را تحت شعاع قرار می‌دهد و در ثانی اگر در یک کالا همانند ارز حتی هزار درصد هم سود کنند بازهم زیان دیده‌اند! چون تنها در یک قلم کالا سود کرده‌اند و به‌زودی هزاران کالا را باید با نوسانات قیمتی شدید خریداری کنند و خیلی زود سود آنها منفی خواهد شد و نه‌تنها خودشان بلکه کل جامعه را با بحران مواجه خواهند کرد.



این مدرس دانشگاه اضافه کرد: مساله بعدی که قابل تامل بوده، تصمیمات فردی و تبعات جمعی است. مبدع اقتصاد مولکولی ژاپنی‌ها هستند و بهره‌وری را تا ریزترین جزء اقتصاد مورد توجه قرار داده‌اند ولی ما هنوز گران می‌فروشیم و از تورم می‌نالیم!



وی با بیان اینکه صاحب‌خانه‌ها در سیستمی بد، بهای اجاره ملک خود را تا می‌توانند گران تعیین می‌کنند، ادامه داد: با کمال تاسف در اکثر مواقع مبلغ اجاره از تمام حقوق ماهیانه مستاجران بیشتر تعیین می‌شود. همین مالکان صاحب مستعمرات جدید، نسبت به قیمت سایر اقلام و کالاها به شدت معترض هستند، غافل از اینکه خود آنها در تورم اقتصاد نقش پر رنگی دارند.



گودرزی گفت: سایر بازیگران عرصه اقتصاد که به علت نبود فرهنگ توسعه‌ای به غلط فکر می‌کنند ارزان فروختن وظیفه دیگران است و گران‌فروشی آنها مجاز است. این نشانه بزرگ نبود انسجام فرهنگی است که از آن غفلت شده و اکنون باعث زجر تمام آحاد جامعه شده است.



این مدرس دانشگاه تاکید کرد: فرهنگ زیربنای توسعه است و بدون انسجام فرهنگی توسعه ممکن نیست.



انتهای پیام


9947869
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است