علمی فناوری 17:37 - 01 شهریور 1393
به مناسبت روز پزشک؛
تهران - ایرنا - در ایران، اول شهریور ماه، همزمان با زاد روز بوعلی سینا به پاس تألیفات و خدمات وی به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده است.

از میان تالیفات شیخ الرئیس ابو علی سینا، معروف به ابن سینا ˈ شفاˈ در فلسفه و ˈقانون ˈدر طب شهرتی جهانی یافته است .



کتاب ˈقانونˈ در طب در هفت جلد نیز که تا قرن ها از مهمترین کتب طبی به شمار می رفت که شامل مطالبی درباره قوانین کلی طب ، دواهای ترکیبی و غیر ترکیبی و امراض مختلف است.



این کتاب در قرن دوازدهم میلادی همراه با آغاز نهضت ترجمه به زبان های لاتین و تا امروز به زبان های انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی و ایرانی نیز ترجمه شده است و به عنوان متن درسی طبی در پوهنتون های اروپایی تا سال 1650 به جای آثارجالینوس و موندینو در دانشگاه هایLavain و Monpellier تدریس می شد.



از زمان های بسیار قدیم در فرهنگ و باور اجتماعی مردم ایران طبابت و طبیب از قداست و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.



در فرهنگ اسلامی، ارزش دانش پزشکی و فعالیت حرفه ای پزشکان به قدری بزرگ و عظیم است که طبابت از جایگاه ویژه و اهمیت والایی برخوردار بوده است، تا بدان اندازه که بیماران پزشکان را محرم و راز دار خود می پندارند و همواره تسکین بخش آلام و درد خود قلمداد می کنند .



جامعه پزشکی ایران اسلامی، علاوه بر برخورداری از چنین سوابق و پیشینه ارزشمند افتخار خدمت گذاری به محرومین و دردمندان جامعه دارد.



دکتر محمد مهدی طرزی متخصص گوش و حلق و بینی به مناسبت روز پزشک در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا می گوید: از نظر پزشکان بیماران نیازمند درمان جسمانی و حمایت های روحی هستند. بسیاری از بیماران از پزشکان خواستار حمایت روحی و روانی در چارچوب اصول و قوانین اجتماعی هستند.







**مطالبات مردم از پزشکان



طرزی با بیان اینکه مردم همواره از پزشکان معالج خود مطالباتی دارند ادامه داد: بیماران از پزشکان و متخصصان می خواهند که با معاینات و بررسی دقیق پزشکی مشکل و بیماری آنان را شناسایی کرده و در کمترین فرصت و هزینه درمانی بیماری را به بهترین روش و شیوه درمان کنند.



وی همچنین افزود : پزشکان محرم و راز دار بیماران تلقی می شوند و از این رو بیماران در مراجعه به پزشکان مشکلات جسمانی و حتی روحی خود را در نهایت آرامش به پزشکان باید انتقال دهند تا در این راستا بتوانند پروسه درمان و مشاوره را دریافت نمایند.







***چالش های پزشکی



این متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص چالش های پزشکان اضافه کرد:حمایت های دولتی در چار چوب بیمه ها ، حمایت سازمان های مربوطه ، حمایت نظام پزشکی از مهمترین چالش پزشکی محسوب می شود .



وی افزایش فرهنگ برخورد میان بیماران و پزشکان از دیگر چالش های نام برد و گفت: توهین و هتک حرمت به پزشکان از سوی بیماران پس از اقدامات درمانی که البته در برخی از مواقع پزشک در آن دخیل نیست و عارضه بیماری یا جراحی شناخته شده است صورت می گیرد.



این جراح سرو گردن نیز ادامه داد:بیماران به راحتی به خودشان اجازه می دهند که دراین زمنیه قضاوت قانونی داشته باشندو در امور پزشکان چه به صورت قانونی و غیر قانونی دخالت کنند.







*** تعرفه پزشکان



طرزی به تعرفه پزشکان اشاره کرد و گفت: به طور کلی در کشور قوانینی وجود دارد که زیر نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی است که هر ساله تعرفه درمانی و جراحی پزشکان تحت پوشش این سازمان ها اعلام و نظارت بر اجرای آن صورت می گیرد .



به گفته وی تعرفه پزشکان به صورت قانون است و تعرفه جراحی بر اساس کتاب کدهای جراحی که توسط ورازت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تعیین و نگاشته شده است اجرا می شود و تمام پزشکان هزینه درمانی و جراحی طبق تعرفه تعیین شده از بیماران دریافت می کنند.







***پزشکان و اختصاص وقت کافی برای ویزیت بیماران



متخصص گوش و حلق و بینی دراین باره اظهار کرد :به طور کلی با توجه به متنوع بودن علائم و نشانه های بیماری مختلف زمان بررسی بیماران بر اساس نوع بیماری مورد بررسی قرار می گیرد و پزشکان موظف هستند فرصت کافی برای ویزیت کردن و شناسایی بیماری را در نظر بگیرند.



طرزی همچنین اضافه کرد : برخی از بیماری ها پیچیده نیازمند فرصت و زمان زیادی را برای بررسی و تشخیص بیماری را می طلبد.



وی با بیان اینکه به هیچ عنوان پزشکان از وقت و زمان ویزیت در تشخیص بیماری نمی زنند گفت: چون بیماران از تنوع بیماری ها و نشانه ها و علائم بیماری اطلاعات کافی ندارند و این موضوع به کوتاهی پزشک در تشخیص بیماری نسبت داده می شود و ضمنا تجربیات پزشکان در تشخیص سریع بیماری هاو کاهش زمان موثر است .







*** اختصاص بودجه به پزشکان



دکتر هرمز شمس استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص چالش های و مشکلات حوزه پزشکی و سلامت گفت: اختصاص بودجه و حمایت های مالی دولت و مسئولان باعث می شود پزشکان حاذق و حرفه ای تربیت شوند.



وی اظهار کرد:اختصاص بودجه می تواند امر پژوهش و تحقیقات در خصوص بیماری ها و نحوه درمان را تسریع بخشد و دانشگاه ها و مراکز درمانی و بیمارستان ها با پژوهش و تحقیقات صورت گرفته از دنیای علم عقب نمانند و همگام با سایر کشور علوم پزشکی را پیش ببرند.



این متخصص چشم پزشکی پژوهش در حوزه علوم پایه و علوم پزشکی از زمینه های پیشرفت در کشور عنوان کرد و گفت : پیشرفت های علمی در کشور مرهون ارایه مقالات علمی است و پزشکان باید سواد و علم کافی را در حوزه سلامت و درمان بیماران خود برخوردار باشند .



شمس با بیان اینکه مطالبات مردم از پزشکان باید جدی دنبال شود افزود: پزشکان باید در مواجه با بیماران از رفتارخوش ، صبر و حوصله بسیار خوبی برخوردار باشند و وقت کافی را برای معاینه و ویزیت بیماران در مطب ها و مراکز درمانی در نظر بگیرند و از حرفه پزشکی برای کسب درآمد خود استفاده نکنند.



وی در پایان به تعرقه پزشکان اشاره کرد و گفت : بهتر است تعرفه تعیین شده برای پزشکان افزایش یابد تا بیماران به صورت محدود به مطب پزشکان مراجعه نمایند. افزایش ویزیت و تعرفه پزشکی باعث می شود بیماران کمتر به این مطب و آن مطب برای تشخیص بیماری خود بروند.



علمی (5)**1354**

انتهای پیام /*


4544290
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است