استانی 14:00 - 18 خرداد 1399
سه عامل آسیب‌زا در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع
ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از راه دسترسی نامناسب،عدم شناخت از محیط پیرامونی و کمبود منابع آبی در مناطق جنگلی و مرتعی به عنوان سه عامل آسیب‌زا در حوزه آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در این استان نام برد.

تهیه نقشه راه‌های دسترسی به مناطق جنگلی سمنان برای تسریع در اطفاء آتش‌سوزی‌های احتمالی

علینقی حیدریان در جمع مدیران حوزه مدیریت بحران این استان از شناسایی آسیب‌های این حوزه خبر داد و اظهار کرد: افراد بومی و محلی کارآمدی بیشتری در پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع دارند و از همین رو منابع طبیعی استان تفاهمنامه‌هایی با دهیاری‌های حاشیه جنگل منعقد کرده است.

وی از تهیه نقشه راه‌های دسترسی به مناطق جنگلی سمنان برای تسریع در اطفا آتش‌سوزی‌های احتمالی خبر داد و اضافه کرد: راه دسترسی نامناسب و عدم شناخت از محیط پیرامونی و منابع آبی منطقه های پوشیده از جنگل و مراتع، از آسیب‌های حوزه مراقبت و پیشگیری از آتش سوزی در استان است و در دو سال گذشته رصد و بررسی این مناطق و تهیه نقشه‌ای از راه‌های دسترسی و محیط پیرامونی و منابع آبی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

این مدیر مسوول گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری استان به‌منظور سهولت در کار مراقبت از مناطق جنگلی و مرتعی، اقدام به پهنه‌بندی این مناطق کرده و با همکاری محیط زیست و شوراهای اسلامی روستاها از این مناطق حفاطت می‌کند.

وی به اهمیت جوامع محلی در مدیریت آتش‌سوزی‌ها پرداخت و ادامه داد: به دلیل توانایی، آشنایی و شناخت افراد محلی و روستاییان منطقه، طی عقد تفاهم نامه‌ای با دهیاران روستاها، از این ظرفیت برای حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع در دستور کار قرار دارد.

حیدریان گفت: پیشگیری و مقابله با حریق قبل از اطفاء به صورت ویژه با اقداماتی همچون شناسایی کانون های بحرانی حریق، انجام اقدامات پیشگیرانه، اجرای مانورهای اطفاء حریق و نصب تابلوهای هشدار دهنده در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از وجود 13 انبار نگهداری و پایگاه اطفاء حریق در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر چهار پایگاه اطفاء حریق و ۹ انبار نگهداری از لوازم و تجهیزات اطفاء حریق در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه۹۷.۲ درصد از پهنه استان تحت مدیریت منابع طبیعی و آبخیزدای استان قرار دارد خاطرنشان کرد: ۳۵۲ هزار هکتار جنگل و ۳هزار و ۷۴۱ هزار هکتار مرتع و ۵ هزار و ۲۷۴ هزار هکتار بیابان در استان وجود دارد.

حیدریان ادامه داد:  ۵۸۰ هزار هکتار جنگل پهن برگ هیرکانی، ۱۵۲ هزار هکتار جنگلهای سوزنی برگ اُرُس و ۱۴۲ هزار هکتار جنگلهای کویری از قبیل تاغ و گز در استان وجود دارد.

وی یادآور شد: این ‌جنگلها و مراتع در استان مناطقی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند، چرا که به صورت مستقیم در معرض آتش سوزی و حریق قرار دارند.

انتهای پیام


10564140
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است