استانی 11:50 - 19 تیر 1399
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد
ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی بر لزوم انجام مطالعات جامع مجموعه تاریخی قلعه‌بختک پیش از هرگونه اقدام عملیاتی برای کاوش تأکید کرد.

لزوم انجام مطالعات جامع مجموعه تاریخی قلعه‌بختک پیش از هرگونه عملیات کاوش

احمد حمزه زاده در جلسه شورای راهبردی پایگاه میراث‌فرهنگی قلعه بختک لیلان، تاکید کرد: انجام هرگونه کاوش باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی قلعه‌بختک لیلان منوط به اجرای مطالعات جامع علمی و پژوهشی و همچنین اخذ مجوز باستان‌شناسی از پژوهشگاه باستان‌شناسی است.



وی ادامه داد: پیش از انجام هرگونه اقدام باستان‌شناسی در این مجموعه باید مطالعات پایه‌ای انجام و مجوز باستان‌شناسی از پژوهشگاه باستان‌شناسی اخذ شود تا براساس نتایج آن وضعیت عرصه‌هایی که نیاز به آزادسازی و انجام عملیات باستان‌شناسی دارند مشخص شود.



وی با اشاره به این‌که عملیات باستان‌شناسی پیشین در این مجموعه از جمله اقدامات لازم برای ثبت این پایگاه به عنوان پایگاه ملی میراث فرهنگی بود، افزود: به دنبال کاوش‌های باستان‌شناسی انجام‌گرفته در این مجموعه، آثار ارزشمندی چون برج‌ها و دیوارهای خشتی کاوش و پدیدار شده که لازم است تا برای مصون ماندن از هرگونه آسیب‌های طبیعی، اقدامات اصولی مرمتی و حفاظتی آغاز شود.



مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی برای انجام مطالعات علمی و پیشبرد اهداف باستان‌شناسی در قلعه‌بختک اشاره کرد و گفت: لازم است تا در راستای انجام مطالعات دقیق و علمی همچون مجموعه ربع رشیدی، با دانشگاه‌های معتبر داخلی و همچنین خارجی تفاهم‌نامه‌هایی مشترک منعقد شود تا اهداف حفاظتی و صیانتی از این مجموعه به نحو احسن انجام شود.



وی در ادامه از شهرداری ملکان خواستار جلوگیری از اجرای هرگونه عملیات ساخت‌وساز در محدوده مجموعه تاریخی قلعه‌بختک لیلان شد و گفت: با توجه به اینکه این مجموعه تاریخی خارج از محدوده شهر اما در حریم شهری قرار گرفته است، لذا از شهرداری لیلان می‌خواهیم تا از صدور مجوز هرگونه ساخت‌وساز در حریم مجموعه تاریخی قلعه‌بختک خودداری کند.



به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، وی گفت: در خصوص پیشنهاد شهرداری ملکان مبنی بر ایجاد فضای سبز در مساحتی بالغ‌بر دو هزار مترمربع در محدوده این مجموعه تاریخی، با توجه به اینکه عرصه این مجموعه ملی است، لذا پیشنهاد مذکور باید در شورای فنی مطرح و نتیجه ابلاغ شود.



انتهای پیام


10610492
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است