اجتماعی 10:54 - 02 آبان 1393
شهردار تهران با بیان ناگفته‌هایی از برخی از بحران‌ها و حوادث رخ داده در کشور خواستار توجه جدی به مقوله مدیریت بحران و آموزش‌های شهروندی در این حوزه شد.

ناگفته‌های قالیباف از بحران‌ها

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر قالیباف در آیین اختتامیه جشنواره شهر آماده که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد بحث بحران و مدیریت بحران را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و با اشاره به حادثه خیز بودن کشورمان اظهار کرد: اگر حادثه‌ای مانند زلزله رخ دهد تجربه مردم و حتی مدیران ما در این حوزه زیاد نیست.

وی با بیان اینکه خود من در طول عمرم 3 زلزله بزرگ طبس، رودبار و بم را دیده‌ام، خاطرنشان کرد: در حوادث تلخ تجربیات گران‌بهایی پیش می‌آید. وقتی زلزله بم رخ داد من که در آن زمان فرمانده ناجا بودم به دلایلی که الان جای طرح آن نیست زودتر از مرکز استان از وقوع آن زلزله باخبر شدم.

قالیباف با اشاره به اقداماتی که در آن زمان انجام داده است، افزود: اولین محموله ای که قرار بود برای کمک از تهران به بم برود شامل یک سری اقلام و لوازم بود که من با توجه به تجربه‌ای که از زلزله رودبار داشتم یک سری اقلام را جابجا کرده و موارد مورد نیاز را به مناطق زلزله زده فرستادیم که اگر در آن زمان پیش‌بینی و تشخیص ما مبنی بر اینکه چه چیزی باید در آن لحظات باید به بم وارد شود امکان نداشت بسیاری از آن مجروحان در آن شرایط دچار مشکل می‌شدند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در بحث مدیریت بحران اولویت را باید به فرهنگ سازی بدهیم، گفت: قبول داریم که بحث زیرساخت‌ها نیز موضوع مهمی است؛ اما فرهنگ سازی موضوعی است که مردم باید به آن توجه کنند و این موضوع از طریق آموزش و توجه رسانه‌ها میسر خواهد شد.

مدیریت بحران تنها برای حوادث طبیعی نیست

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مدیریت بحران تنها برای حوادث طبیعی نیست، خاطرنشان کرد: حوادث دیگری نیز وجود دارد که باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی کنیم.

وی افزود: حوادث رانندگی، حوادث کمی نیستند و تلفات کشور در این حوزه غیرقابل قبول است، البته باید از نیروی انتظامی و مردم به خاطر جلوگیری از رشد و آغاز روند نزولی تلفات تشکر کنیم.

در هر دو سال به اندازه زلزله بم در تصادفات کشته می‌دهیم

شهردار تهران با بیان اینکه ما در هر دو سال به اندازه زلزله بم مردممان را در تصادفات از دست می‌دهیم، تصریح کرد: در 10 سال گذشته 220 هزار کشته و 2 میلیون نفر آسیب دیده جدی از حوادث داشته‌ایم.

شهردار تهران با بیان اینکه وقتی صحبت از شهر بادوام می‌شود منظور الزاما حوادث طبیعی نیست، اظهارکرد: همچنان در زمستان‌ها مرگ خاموش و آرامی به نام گازگرفتگی رخ می‌دهد که جان بسیاری را گرفته و بسیاری دیگر را نیز دچار عوارض و پیامدهای آن می‌کند.

افزایش آتش‌سوزی‌ها در پایتخت

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم مدیریت بحران در حوادث، منجر به کاهش خسارات حوادث بعدی شود، گفت: در آتش‌سوزی‌ها وقتی که آمار تهران را کنترل می‌کردم متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش در آتش‌سوزی‌ها بوده‌ایم اما خوشبختانه صدمات و افرادی که جانشان را از دست داده‌اند در این مدت کاهش پیدا کرده و به بیشتر از نصف تقلیل پیدا کرده که اینها همه از نقش‌های مدیریت بحران است.

حوادث خارج از مسائل سیاسی بررسی شود

به گزارش ایسنا شهردار تهران با تاکید بر اینکه حوادث باید خارج از مسائل سیاسی مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد اظهار کرد: افرادی که کار بحران انجام می‌دهند باید حوادث را بررسی کرده و از تجربه‌های آن استفاده کنند.

قالیباف افزود: در برخی از حوادث نیز واقعا باید بگوییم که لطف خدا بوده، برای حل بحران گاهی با ضعف‌های بزرگی روبرو می‌شویم اما به لطف خدا کسی آسیب نمی‌بیند.

وی با بیان اینکه قصد ندارد مثالی بزند که برداشت‌های سیاسی از آن شود اظهار کرد: به عنوان مثال چند سال قبل هواپیمای فوکر 100 قبل از رسیدن به فرودگاه اصفهان در زمینی غیر از باند هواپیما نشست و اتفاقی رخ نداد. این حادثه مانند معجزه بود اما سوال اینجاست که نیروهای امدادی چه زمانی به محل رسیده و چطور محل را پیدا کردند. اگر لطف خدا نبود ممکن بود این حادثه تلفات و قربانی بسیاری داشته باشد، اما ببینیم خودمان کی به محل حادثه رسیدیم. اگر فرضا از میان مسافران هواپیما 50 نفر آسیب جدی دیده بودند تا ما به محل می‌رسیدیم بسیاری جان خود را از دست داده بودند و آن زمان ما چه جوابی داشتیم.

بی توجهی به مدیریت بحران گناهی نابخشودنی است

شهردار تهران بی توجهی به مدیریت بحران را گناهی نابخشودنی دانست و گفت: مردم باید ما را در زمینه فرهنگ‌سازی همراهی کنند و به حرف مدیران بحران گوش دهند.

واکنش قالیباف به حادثه مترو

وی با اشاره به حادثه چندی پیش خط یک مترو تهران تصریح کرد: به عنوان مثال اتفاقی که در مترو تهران رخ داد و در تمام متروهای دنیا نیز طبیعی است را مورد اشاره قرار می‌دهم. در این حادثه قطار به هر دلیلی متوقف شد و می‌توانست در کمتر از 5 دقیقه به مسیرش ادامه دهد و به ایستگاه بیاید؛ اما به دلیلی که من نامش را ضعف در آموزش می‌گذارم تعدادی از شهروندان در را باز کردند و برخی نیز با شکستن شیشه به تونل آمدند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تونل‌های مترو با دوربین کنترل می‌شود اظهار کرد: در همین زمان همکاران من از دوربین متوجه شهروندان شده و بلافاصله برق ریل را قطع کردند و موجب توقف تمام قطارها شدند؛ چرا که اگر برق قطع نمی‌شد احتمالا همه آنهایی که وارد تونل شده بودند دچار برق گرفتگی می‌شدند.

شهردار تهران با بیان اینکه با قطع برق حرکت تمامی قطارها در این خط متوقف شد افزود: ببینید حادثه‌ای که در 5 دقیقه جمع می‌شد، 30 دقیقه زمان برد چرا که مردم چنین اقدامی را انجام دادند. این موضوعات نقش آموزش و مانورهای مختلف را پررنگ می‌کند و نشان می ‌دهد که چطور می‌توان مردم را آموزش داد و دربرابر بحران‌ها آماده کرد.

ناگفته‌های شهردار از سیل مترو

قالیباف با اشاره به حادثه سیل در مترو تهران افزود: این حادثه برعکس حادثه قبلی اوج هماهنگی میان مردم و مدیریت بحران را نشان داد و در جریان هماهنگی و تصمیم گیری به موقع و توجه مردم به پیام‌ها در مدت کمتر از 3 دقیقه 4 قطار به ایستگاه‌ها رسیده و هیچ کس هم آسیب ندید و ایستگاه‌ها نیز در زمان‌بندی مشخص تخلیه شدند.

قالیباف اضافه کرد: این موضوع هم لطف خداست و هم درایت مدیران و عکس‌العمل به جا و همراهی مردم عزیز ما را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید تجربه مترو بازآموزی شود، اظهار کرد: این تجربیات باید بارها و بارها در رسانه‌ها انعکاس داده شود تا مردم بیایند و با چنین حوادثی آشنا شوند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید به موضوع ایمنی در شهرها به ویژه در شهر بزرگی مثل تهران توجه کنیم، اظهار کرد:‌ لوله‌های بزرگ گاز، دکل‌های فشار قوی و ... از مواردی است که باید در بحث ایمنی به آن‌ها توجه شود.

انتهای پیام


5025587
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد تا در راستای افزایش بازدارندگی مجازات مجرمان، دوره‌های آموزش و چک لیست‌هایی را برای ماموران میدانی خود پیش‌بینی کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: نجاتگران این جمعیت به بیش از ۱۰ هزار نفر خدمات امدادی ارائه کردند و ۱۲۵۱ نفر را اسکان اضطراری دادند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده در مصوبه تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ توسط دولت را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است