سیاسی 04:15 - 19 آذر 1398
یک کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر لزوم عملی شدن طرح‌های منطقه‌ای کاهش تنش از جمله ابتکار پیشنهادی "صلح هرمز" ایران، می‌گوید ائتلاف‌های خارجی که تاکنون ارائه شده هیچ یک موفق نبوده است.

اصغر زارعی: هیچ یک از ائتلاف‌های خارجی در منطقه موفق نبوده‌اند

اصغر زارعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موضوعاتی که در دستورکار نشست شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد، گفت: طرح امنیت خلیج فارس که همزمان هم بحث ائتلاف کشورهای آمریکایی و منطقه‌ای مطرح است و سنتکام آن را مدیریت و رهبری می‌کند همچنان در هاله‌ای از ابهام است، طرح دیگری که اروپایی‌ها با فرماندهی نیروهای فرانسه مستقر در امارات پایه‌گذاری کردند نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: طرح صلح هرمز را هم که توسط ایران پیشنهاد شد و بازتاب‌های زیادی را در خارج و داخل منطقه داشته، از سوی کشورهایی مانند قطر و عمان مورد قبول واقع شده اما برخی دیگر عملیاتی‌شدن آن را منوط به انجام اقدامات خاصی می‌دانند.

زارعی همچنین با تاکید بر کینه‌توزانه و خصمانه بودن مواضع عربستان‌، گفت: این نوع رفتار عربستان، رویکرد این کشور با امارات و روابط منطقه‌ای آن‌ها را در یک وضعیت نامشخصی نگه می دارد. گرچه کشورهایی مانند عمان یا قطر برای اجرای طرح صلح هرمز ابراز تمایل کرده‌اند اما همچنان عامل اصلی برای ائتلاف منطقه‌ای جدید در خلیج فارس منوط به نوع روابط ایران و عربستان است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تغییر رویکرد عربستان در منطقه نیز اشاره کرد و افزود:‌ بعد از اتفاقات آرامکو، حادثه کشتی‌ها در فجیره و همچنین سرنگونی پهپاد آمریکایی‌، عربستان تصور می‌کرد حرکت جدی‌تری رخ دهد اما آمریکا کاملا نسبت به این مساله بی تفاوت بود و وارد مناقشه جدی در منطقه نشد حتی این هزینه‌ها را به دوش کشورهای منطقه انداخت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در واقع بی‌عملی آمریکا نسبت به تحولات منطقه باعث شد، عربستان هزینه‌های سنگینی را در سوریه، لبنان و حتی 4 سال اخیر در یمن متحمل شود. همچنین نیروهای ائتلافی عربی به رهبری عربستان امروزه خسارت‌های زیاد در بحث تجهیزات و نیرو در منطقه متحمل می‌شوند و از این رو آن‌ها دچار نگرانی هستند.

زارعی با اشاره به کسری بودجه عربستان گفت: در حال حاضر عربستان با کسری بودجه‌ای مواجه شده که حتی آمریکا نسبت به این مساله اظهار نگرانی کرده اما عربستان باید بداند که داشتن روابط مسالمت جویانه می‌تواند بخشی از آسیب‌ها و تهدیدات را کم کند، ضمن این‌که  حل و فصل مسالمت آمیز جنگ یمن می‌تواند عربستان را از گردابی که در آن است، خارج کند.

این کارشناس مناطق منطق درباره دعوت عربستان از قطر برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس هم اظهار کرد: با توجه به تحولات منطقه و اتفاقاتی که در چند ماه اخیر افتاده است و همچنین اختلافاتی که میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه میان عربستان، مصر، امارات، کویت و قطر ایجاد شده بود، احساس می‌شد این روند اختلافات می‌تواند بر موضوعات منطقه تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: با وجود گذشت دو سال از این شرایط اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و روابط اعضای شورای همکاری خلیج فارس با توجه به اختلافات میان عربستان و قطر دچار تحول خاصی نشده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: به هر حال پادشاه عربستان از امیر قطر برای این نشست دعوت کرده که اتفاق جدید و نادری نیست و در نشست قبلی هم امیر قطر دعوت شد اما در آن شرکت نکرد و قطری‌ها در سطح پایین‌تر و معاون وزیر خارجه در نشست قبلی حاضر شدند.

زارعی تصریح کرد: بنابراین اگر امیر قطر در نشستی که در حال حاضر به آن دعوت شده‌ هم با توجه به موضوعات فی مابین شرکت نکند، جای تعجب نیست.

انتهای پیام


10315139
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر سابق امور خارجه گفت: رهبران جهان توجه خود را به پایان جنایات اسرائیل در غزه متمرکز کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان و هاکان فیدان درباره تحولات اخیر منطقه گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمازگزاران تهرانی پس از اقامه نماز جمعه این هفته برای قدردانی از دفاع مشروع سپاه و نیرو‌های مسلح و ابراز انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شریف از دستور فرمانده کل سپاه برای ادامه حضور یگان‌های امدادی و استانی سپاه برای امدادرسانی به مردم سیل زده تا بازگشت شرایط عادی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حاج علی اکبری گفت: اگر صهیونیست‌ها  وارد ماجراجوی جدید شوند سیلی که خواهند خورد قابل مقایسه با چیزی که دریافت کردند نخواهد بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر حیدری گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است