سیاسی 08:52 - 30 فروردین 1394
به نوشته دو سایت آمریکایی رادیو فردا و صدای آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اظهار امیدواری کرده که توافقی با ایران صورت نگیرد. رئیس جمهور این کشور هم نگران است که طرح سنا با متمم‌های جلسه عمومی تغییر کند.

امیدورام مذاکرات شکست بخورد/ نگرانی اوباما از متمم‌های زهرآلود

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، رییس تندرو مجلس نمایندگان آمریکا ابراز امیدواری کرده است که چنین توافقی با ایران حاصل نشود.

 

"جان بینر" در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز»، در پاسخ به این پرسش که "آیا امیدوارید مذاکرات کنونی به توافق با ایران منجر شود"، اظهار داشت: «امیدوارم چنین (توافقی) حاصل نشود. فکر نکنم ما بتوانیم با کسانی که قصد ندارند به توافق پایبند باشند، به تفاهم برسیم.»

 

رییس مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرده است: «من هرگز به دستیابی به یک توافق واقعی با ایران برای توقف تهدید هسته‌ای این کشور خوشبین نبوده‌ام، و معتقدم ایرانی‌ها به هیچ‌وجه قصد ندارند بلندپروازی‌های خود را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای کنار بگذارند.»

 

ایران و کشورهای ۱+۵ در ۱۳ فروردین امسال در لوزان سوییس درباره چارچوب توافق هسته‌ای به تفاهم رسیدند. اکنون قرار است مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع و نهایی آغاز شود. مهلت برای دستیابی به چنین توافقی ۳۰ ژوئن است.

 

 

 

 

سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARAD) در تفسیر سخنان بینر نوشته است: این سخنان در حالی بیان شده است که روز سه شنبه ۲۵ فروردین کمیته روابط خارجی سنا به اتفاق آراء به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رییس جمهوری آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

 

به رغم اختلاف نظرات پیشین کاخ سفید و سناتورهای آمریکایی بر سر این طرح، کاخ سفید اعلام کرده که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، با توجه به تغییرات اعمال شده در این طرح از آن استقبال می‌کند.

 

با این حال، جان بینر روز جمعه از حمایت باراک اوباما از این طرح ابراز تعجب کرد.

 

رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «به هرحال در صورت ادامه مذاکرات (هسته‌ای با ایران) قطعا کنگره در این مورد نقش خواهد داشت.»

 

بر اساس طرح تصویب شده در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در صورت دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران کنگره ۳۰ روز فرصت دارد تا توافق احتمالی با ایران را مورد بررسی قرار دهد.

 

طبق این طرح، رییس جمهوری آمریکا نیز ۱۰ روز فرصت دارد در خصوص نظر کنگره تصمیم بگیرد.

 

در صورت وتوی نظر کنگره توسط باراک اوباما، کنگره ۱۰ روز فرصت دارد تا در این خصوص رای دهد. سنای آمریکا با ۶۷ رای مثبت از ۱۰۰ رای می‌تواند وتوی رییس جمهوری را «بی‌اثر» کند.

 

 

 

 

به نوشته دیگر سایت آمریکایی فارسی زبان، رئیس جمهوری آمریکا سرانجام اعلام کرد که طرح اخیر کنگره در مورد توافق نهایی با ایران را در صورت تصویب، امضا خواهد کرد.

 

صدای آمریکا (VOA) گزارش داد: باراک اوباما گفته است که طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران را که در کمیته روابط خارجی سنای این کشور به تصویب رسیده‌است، امضا می‌کند زیرا، این طرح در شکل فعلی به روند مذاکرات هسته‌ای با ایران با هدف حصول توافق نهایی آسیب نخواهد رساند.

 

باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با "ماتئو رنزی" نخست وزیر ایتالیا گفت: «تصویب طرح موسوم به قانون بررسی توافق اتمی با ایران در کمیته روابط خارجی سنا، که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را منوط به بررسی و اعلام نظر کنگره می‌کند، نتیجه مصالحه‌ای معقولانه است و او تصمیم به امضای آن گرفته است.»

 

سناتور جمهوریخواه کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، که یکی از پیشنهاددهندگان این طرح بود و سناتور دموکرات بن کاردین، که او نیز عضو همین کمیته است، توافق کردند هیچ متمم و مفاد دیگری به این طرح اضافه نشود. کاخ سفید نگران است اضافه شدن هر گونه متممی که آقای اوباما آنها را زهرآلود خواند، روند مذاکرات هسته‌ای را از مسیر حصول توافق خارج کند.

 

او گفت: «برداشت من این است که هر دو سناتور کورکر و کاردین برای جلوگیری از تصویب متمم‌های زهرآلود و مفاد و بندهای اضافه دیگر به طرح  پیشنهادی توافق کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا کنگره بتواند در روندی بیطرفانه و عادی هرگونه توافق هسته‌ای را که با ایران حاصل شود، بررسی کند و نظر دهد، اما به آن سو تمایل نداشته باشد که نگذارد توافق با ایران صورت گیرد.»

 

رئیس جمهوری ایالات متحده پیشتر به کنگره هشدار داده بود که هرگونه طرحی مصوب کنگره را که به روند مذاکرات هسته‌ای با ایران آسیب برساند، وتو خواهد کرد. اما ناگهان نظرش تغییر کرد و گفت این طرح را امضا می‌کند.

 

 

 

 

اوباما روز جمعه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا با لغو تحریم‌ها در زمان حصول توافق هسته‌ای نهایی با ایران موافقت خواهد کرد گفت: «ملاحظات کلی من این است که برای چگونگی کاهش تحریم‌ها یا اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت تخلف ایران از توافق، راهکارهای متفاوتی وجود دارد و بخشی از کار تیم مذاکره کننده ما و طرف ایرانی و 1+5 این است که فرمولی پیدا کنند که نگرانی‌های ما را از بین ببرد و به طرف دیگر فرصت دهد توافق را در چارچوب سیاست داخلی خود، قابل قبول کند.»

 

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، مساله اصلی این است که بتوان مطمئن شد در صورتی که ایران از توافق تخطی کند کاخ سفید مجبور نباشد برای اعمال مجدد تحریم‌ها از مسیر پرپیچ خم کنگره رد شود.

 

او همچنین گفت، در صورتی که ایران به توافق پایبند باشد، ادامه تحریم‌ها سیاست آمریکا را زیر سوال خواهد برد. آقای اوباما اضافه کرد: «دلیل آن که تحریم‌ها موثر بود این است که با زحمت، یک ائتلاف بین‌المللی به وجود آوردیم که برای این مدت دوام آورد. اگر این طور نشان داده شود که ما از حصول توافقی که جامعه جهانی را از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطمئن می‌کند، سر باز می‌زنیم، آن وقت تحریم‌ها موجب نگرانی می‌شود و نه تنها روسیه و چین بلکه برخی از متحدان نزدیکمان، توانایی ما و یا عاقلانه بودن تحریم‌ها را زیر سوال خواهند برد.»

 

 

 

 

 

 

 

444

 

 


6221148
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام حزب موتلفه توطئه‌های جدید دشمنان علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، دقایقی پیش کلمبو پایتخت این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد اهتمام ویژه داشته باشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۹۰ داوطلب در سطح کشور در دور دوم انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر کشور گفت: تقسیمات کشوری جدید فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز جمعه این هفته تهران - ۷ اردیبهشت ماه - به امامت آیت الله خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی گفت: تهدید‌ها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می‌توان کشوری پیشرفته و فناور نامید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد واقعه طبس و شکست مفتضحانه متجاوزان آمریکایی منتشر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت و اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است