سیاسی 07:27 - 28 مهر 1397
یک عضو کمیسیون صنایع و و معادن مجلس دلایل پیاده نشدن الگوی ایرانی اسلامی بافت و نمای شهری را تشریح کرد.

دلایل یک نماینده مجلس از چرایی تبعیت سازندگان ساختمان از نماهای غربی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تبعیت شهروندان از نماهای غربی در ساختمان سازی اظهار داشت: به نظر بنده تبعیت شهروندان از بافت و نمای شهری منطبق بر الگو و استانداردهای ایرانی اسلامی، ۳۰ درصد است.

به گفته وی، در گذار از جامعه سنتی به مدرنیته به دلیل در محوریت قرار گرفتن ارزشهای اقتصادی میزان تبعیت شهروندان و مالکان ساختمان‌های قدیمی از قوانین شهرسازی در بخش نمای ساختمان‌ها از یک سو و جذابیت الگوهای غربی در شکل و شمایل و نمادهی به ظاهر ساختمان‌ها میراث‌های ارزشمند ایرانی - اسلامی در جوامع شرقی به خصوص جامعه ایران با میراث فرهنگی هزاران ساله در حال از بین رفتن است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میزان پایبندی طرح‌های جامع و تفصیلی شهرداری‌ها و قدرت اعمال قانون توسط مدیریت شهری را در تبعیت یا استنکاف سازندگان ساختمان‌ها و نمادپذیری ظاهر ساخت و سازها از الگوهای ایرانی اسلامی موثر دانست و افزود: با شدت یافتن حضور جمعیت در حاشیه شهرها از یک سو و افزایش ساخت و ساز بناهای تجاری و اقتصادی نظیر فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در داخل بافت قدیمی شهرهای تاریخی و بزرگ از سوی دیگر شاهد از بین رفتن بافت سنتی و سربرآوردن سازه‌هایی در این بافت‌ها هستیم که هیچ سنخیت و شباهتی با بافت پیرامون خود نیستند.

نماینده مردم سنقر در مجلس با اشاره به ساخت و ساز در کشورهای اروپایی و میزان تبعیت شهروندان اروپایی از قانون بافت و نمای شهری، گفت: در آلمان اگرچه  ممکن است داخل ساختمان‌ها از یک الگوی واحد تبعیت نکند اما در معابر شهری نما و حتی پنجره‌های ساختمان‌ها باید از یک الگوی یکسان و شبیه به هم تبعیت کنند و مالکان ساختمان‌ها ملزم به رعایت الگوی اعمال شده از سوی شهرداری‌ها در نمای ساختمان‌ها هستند.

به گفته حسینی‌کیا توجه ضعیف و نظارت کم رمق دستگاه‌های فعال در امر مدیریت شهری در بی‌قانونی سازندگان و انبوه‌سازان به ویژه در بخش بافت و نمای ساختمان‌ها تاثیر بسزایی دارد.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس، گسترش جذابیت نماهای ساختمانهای غربی به ویژه نماهای رومی به شهرهای مذهبی از جمله قم را شاهد مثالش آورد و افزود: رشد شدید قیمت زمین در مناطق مختلف شهری به ویژه مناطق شمالی شهرها و صدور پروانه‌های بلندمرتبه‌سازی ذائقه مردم را به نماهای بی‌روح گرایش داده است البته پروژه‌های بزرگ شهری مثل نواب و مسکن مهر و حتی سایر پروژه‌های بزرگ عمرانی در دوره‌های مختلف مدیریت شهری موجب حاکم شدن نماهای غیرمنطبق بر بافت و نمای ساختمان‌ها شده است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال از استقبال نکردن نسل جدید از الگوهای قدیمی بافت و نمای شهری سخن گفت و افزود: نسل جدید هیچ علاقه‌ای به نماهای قدیمی، حوض و دالان‌های تو در توی بافت قدیم ساخت و ساز ایرانی ندارد.

وی از پیگیری و انجام نشست‌های مختلفش با دستگاه‌های مختلف در این حوزه سخن گفت و افزود: قوانین ضعیف در حوزه بافت و نمای شهری و همراهی نکردن بخشی از نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات ساخت و ساز مانع از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های انجام شده در این حوزه است.

به گفته نماینده مردم سنقر در مجلس تصریح کرد: بنده به  پیگیری‌های معمول و روزمره خود در این زمینه ادامه می‌دهم اما تصور نمی‌کنم با ساختار و رویه‌های اجرایی که در نظام مدیریت شهری و اجرایی حاکم بر بخش بافت شهری شاهدم تغییر چندانی در این عرصه اتفاق بیفتد.

انتهای پیام


9947762
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طحان نظیف گفت: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور امروز پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و روند پیشرفت امور توسط مسئولین، دستورات لازم برای حل برخی مشکلات پیش‌رو را صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ترکمنستانی خود در عشق آباد دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بیان کرد: مراسم محوری ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و با سخنرانی آیت الله رئیسی برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دهقان گفت: اگر غرب به فکر آبروی از دست‌رفته خود است باید ضمن کمک به اجرای قطعنامه و برقراری آتش‌بس در غزه از ادامه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ صباحی فرد، توان رزم و آمادگی دفاعی یگان‌های پدافندی مستقر در جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ را مورد ارزیابی قرار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:ایستادگی جبهه مقاومت و ملت فلسطین، بی‌نظیر است و همه جهان اسلام وظیفه دارند تا از ملت غزه حمایت کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصریح گزارشگر سازمان ملل به نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: دولت‌های ملی و مجامع سیاسی و حقوقی بین‌المللی اکنون نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است