اقتصادی 09:02 - 08 آذر 1393
روزنامه سیستان و بلوچستان روز شنبه گزارشی با عنوان سیستان؛خداحافظ روستا چاپ و منتشر کرد.

در ادامه گزارش آمده است: ساختار یک روستا بر مبنای تولیدات دامی و کشاورزی و همچنین فضای مطلوب برای کار افراد شکل می گیرد، در حالی که بسیاری از روستاهای زابل مدت هاست نه تنها فضای مطلوبی برای زندگی افراد ندارد بلکه به واسطه نبود امکانات رفاهی لازم و آب و هوای مساعد، زندگی را برای مردم بسیار سخت و دشوار کرده است.



ادامه حیات یک روستا در سایه توجه ویژه مسئولان امکان پذیر است در غیر این صورت عواملی مانند ضعف ها و کمبودها می تواند مهاجرت از روستاها را به دنبال داشته باشد.



فرماندار ویژه زابل در این باره می گوید: در حوزه سیستان حدود هزار روستا وجود دارد و از این تعداد 300 روستا به طور مستقیم در معرض شن های روان قرار دارند؛ شاید بتوان گفت با شروع توفان های شن آن هم بعد از خشکسالی های اخیر، این روستاها متروکه شده اند.



هوشنگ ناظری، که اصلی ترین خواسته مردم یک روستا را تأمین نیازهای اساسی شان می داند،ادامه می دهد: ضمن اینکه شغل اصلی 80 درصد از مردم سیستان کشاورزی و باغداری است و مردم از این طریق امرار معاش می کند اما وضعیت نامطلوب آب و هوا سبب کاهش جمعیت در روستاها شده است.



وی تأکید می کند: گاهی جامعه بر اثر نبود امکانات لازم برای رسیدن به مقوله توسعه، دچار عقب ماندگی می شود و عواقب نبود امکانات برای تأمین امرار معاش نارضایتی مردم و سیل عظیم مهاجرت از روستا را به همراه دارد.



این مقام مسئول بیان می کند: صرف نظر از وجود یک نگرش خوشبینانه نسبت به تولیدات روستایی، شاید بتوان گفت که روستاهای زابل از مقوله توسعه همه جانبه عقب افتاده و این در حالی است که نباید هیچ بخشی از جامعه نسبت به بخش های دیگر دچار عقب ماندگی شود چرا که این امر به بی ثباتی در جامعه منجر می شود. فرماندار ویژه زابل تصریح می کند: بحث مطالعات مبارزه با شن های روان اطراف روستاها در دستور کار قرار دارد و عملیات اجرایی این طرح به زودی شروع می شود. در واقع با شکل گیری کانون های بحران در سراسر استان، شاهد پیگیری وضعیت روستاها هستیم تا هر چه زودتر این مسائل و مشکلات رفع شود.



وی ادامه می دهد: همواره تأکید اصلی بر این است که با اجرای طرح های مختلف مانند طرح واکنش سریع که برای رسیدگی به مشکلات و بحران های استان شکل گرفته و میزان اعتبار این طرح هم قابل ملاحظه است، پاره ای از مشکلات شهر زابل و روستاهای اطراف آن حل شود.



وی می گوید: روستاهای مختلف زابل نیازمند توجه ویژه هستند تا شاید این امر بتواند از حجم وسیع مهاجرت از روستاها بکاهد و آمار روستاهای خالی از سکنه را کاهش دهد.



وی اظهار می کند: خشکسالی های اخیر، حرکت مداوم ریزگردها و شن های روان و افزایش اعتیاد به مواد مخدر از مهم ترین مشکلات سیستان محسوب می شود.



از طرف دیگر بیکاری و کمبود درآمد نیز باعث ایجاد بحران در سیستان شده که این امر به مراتب در روستاها بیشتر از شهرها قابل مشاهده است.



وی بیان می کند: نیاز اصلی روستاییان، آب کافی است تا بتوانند از طریق آن به کشاورزی بپردازند اما به دنبال خشکسالی های پی در پی در استان و خشک شدن دریاچه هامون، کشاورزی و بخش های دیگر زندگی روستاییان دچار مشکل و این امر باعث افزایش مشکلات اقتصادی مردم شد.



وی افزود: شاید همین امر عامل اصلی مهاجرت مردم و خالی شدن روستاها از سکنه است.



**پیشنهادی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان



تأمین امنیت شغلی برای مردم روستا و رفع نیازهای مادی آنها شاید مهم ترین قدم در راه توسعه روستا باشد، ایجاد فرصت های تازه برای دامداران و کشاورزان و رسیدگی به مشکلات موجود در روستاها نیز از اقدامات تأثیرگذار در این زمینه است.



'محمد خمر'، یکی از ساکنان روستای پلگی زابل می گوید: خیلی از نیروهای جوان روستا دیگر انگیزه ای برای ماندن در روستا ندارند؛ افزایش آمار بیکاری سبب شده است این نیروهای کارآمد از روستا بروند و نیروهای از کار افتاده هم دیگر رمقی برای کار کردن روی زمین های خشک و بی حاصل ندارند.



فرماندار ویژه زابل می گوید: دولت برای روستاییان و بهبود فعالیت آنها تدابیری اندیشیده است، با توجه به اینکه کشاورزی شغل غالب مردم زابل است، در سفر اخیر ریاست جمهوری با اختصاص 500 میلیون دلار، طرح انتقال آب با لوله به اراضی سیستان تصویب شد که براساس این طرح 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش این طرح قرار می گیرد و همین طرح آبرسانی می تواند برای کاهش مشکلات کشاورزان مؤثر واقع شود.



ناظری تصریح می کند: تأمین و ذخیره سازی آب برای مردم زابل از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است و ما برآنیم تا با اجرای این طرح، قدمی در راه توسعه و اعتلای زندگی روستاییان برداریم، همچنین اگر کشاورزان از آب مصرف بهینه کنند، شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی و رونق باغداری خواهیم بود.



وی بیان می کند: با توجه به شرایط آب و هوایی و گرمای بیش از اندازه هوای استان، میزان آبی که سالانه تبخیر می شود، بسیار بالاست.



ما با اجرای این طرح باید از تبخیر بیش از اندازه آب نیز جلوگیری کنیم تا آب بیشتری برای فعالیت های کشاورزی باقی بماند.



وی متذکر می شود: اگر برنامه ریزی های انجام شده به طور قانونمند اجرا شود، در آینده ای نزدیک شاهد ساماندهی هرچه بیشتر فعالیت های کشاورزی خواهیم بود و این امر به زندگی مردم رونق می بخشد.



وی اظهار می کند: سیستان که با سیل فزاینده بیکاری ها و مشکلات اقتصادی همراه است، باید تمامی مشکلات را پشت سر بگذارد تا راهی به سمت توسعه برایش ایجاد شود.



وی اضافه می کند: شاید بتوان گفت مهاجرت حاصل بیکاری و فقر است،. خشکسالی و نبود آب نیز از دلایل مهاجرت روستاییان است، پس باید با ایجاد انگیزه در مردم از حجم سنگین مهاجرت بکاهیم و بسته های حمایتی مانند معافیت های مالیاتی برای ساماندهی زندگی مردم ایجاد کنیم.



یکی از دهیاران منطقه شهرکی و نارویی می گوید: امسال نسبت به سال های گذشته آمار مهاجرت از روستاها بسیار بالا رفته است و مردم دیگر تمایلی برای ماندن در روستا ندارند.



وی ادامه می دهد: نبود آب برای فعالیت کشاورزی و همچنین هوای نامطلوب و حرکت شن های روان در طول سال به حجم مشکلات اقتصادی مردم روستا افزوده و سبب شده است جمعیت روستاها روز به روز کاهش یابد.



این امر بسیار نگران کننده است و توجه به احیا و بازسازی روستاهای در معرض خطر، می تواند مردم را از مهاجرت بازدارد.



وی می افزاید: اگر پروژه هایی برای آب رسانی به موقع به روستاها در نظر گرفته و اجرا شود، این منطقه بار دیگر شاهد افزایش فعالیت چشمگیر در زمینه های مختلف کشاورزی و دامپروری خواهد بود و این امر می تواند قدم مثبتی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان باشد.



جواد اکبری، یکی دیگر از افرادی که ساکن روستای جزینک است، می گوید: خیلی از اقوام و آشنایان در یک سال اخیر از روستا رفته اند و آمار جمعیت روستا کاهش یافته است.



بسیاری از خانواده ها به دلیل نبود اشتغال برای فرزندانشان مهاجرت کردند زیرا بیکاری مشکل اساسی جوانان روستاست.



وی ادامه می دهد: البته نامناسب بودن آب و هوا و قرار گرفتن روستا در محاصره شن های روان هم می تواند جزو دلایل اصلی مهاجرت مردم از روستا باشد.



بعد از خشکسالی های اخیر، بازار مشاغل اکثر روستاییان نامطلوب شده است و دیگر منبع درآمدی برای مردم وجود ندارد تا بتوانند امرار معاش کنند،نبود فضای مطلوب زندگی، قرار گرفتن روستاها در معرض شن های روان، شیوه نادرست سیاست های اجرایی در ساماندهی روستاها و تأخیر بیش از اندازه در تحقق وعده ها نقش زیادی در افزایش آمار مهاجرت از روستاها دارد.



توسعه روستایی یکی از مقوله های مهمی است که باید در هر زمان به آن توجه کرد؛ زیرا تأمین بخشی از نیازهای اساسی مردم شهر، در گرو فعالیت های روستاییان است. حال با توجه به وضعیت کنونی روستاهای خالی از سکنه شهر زابل، شاید بتوان گفت دیگر کمتر کسی می تواند آنچنان که باید و شاید از فرآورده های دامی مطلوب و محصولات کشاورزی مرغوب بهره مند شود.



بر اساس آمارهای بالای مهاجرت، این مشکل جدی باید هر چه سریع تر با ارائه خدمات رفاهی به روستاییان رفع شود در غیر این صورت شاهد متروکه شدن تمام روستاهای سیستان خواهیم بود.



2047/

انتهای پیام /*


5292059
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیارد دلار در سال گذشته سرمایه گذاری مصوب و خارجی داشته ایم که طی سال‌های گذشته با پایش‌های صورت گرفته این میزان افزایش یافته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: ایجاد فضای کسب‌وکار برای سازندگان بخش خصوصی و مردم در بخش مسکن برای تحقق شعار امسال بسیار حائز اهمیت است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بندر شهید رجایی گفت: با توجه به سرویس و تعمیرات تمامی شناور‌ها امسال از ابتدای اجرای طرح نوروزی هیچ شناوری از سرویس خارج نشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقدار صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود پنج میلیون و ۱۸۶ هزار تن بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در محور کرج _ چالوس و محور هراز نیمه سنگین گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی گفت: کاهش مدت زمان ساخت و هزینه مسکن از طریق واگذاری اراضی به مردم امکان پذیر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت ­گفت: با الکترونیکی شدن خدمات صدور کارت‌های سوخت تا پایان اردیبهشت، ­ زمان تحویل این کارت‌ها از یک ماه به یک هفته کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکائو برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین المللی اخذ شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده امسال به طور قطع از طریق مشارکت‌های مردمی محقق خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکایو (سازمان بین المللی هوانوردی) برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین‌المللی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است