علمی فناوری 16:58 - 13 مهر 1394
وزیر علوم تاکید کرد:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست عمومی اجلاس علم و فناوری در جامعه در کیوتوی ژاپن بر ضرورت استفاده از علوم و فناوری برای غلبه بر چالش های محیط زیست در سطح جهان تاکید کرد.

ضرورت استفاده از علوم و فناوری برای غلبه بر چالش های محیط زیست

به گزارش سرویس فناوری ایسنا دکتر محمد فرهادی اظهار داشت: برای غلبه بر معضلات کنونی محیط زیست، لازم است تا از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا نظیر محصولات نانو و بایو و نیروهای انسانی توانمند و غیره بهره گیریم. همچنین باید جامعه را با استفاده از رسانه های جمعی، مدارس و دانشگاه ها تحت آموزش قرار دهیم.

وی افزود: به دلیل خشکسالی‌های مستمر و تولید ذرات گرد و غبار ناشی از تغییرات آب و هوا، در ایران محققان، فناوری‌های پیشرفته و نوینی را از قبیل پوشش گیاهی و پوشش پلیمری برای غلبه بر چالش گرد و غبار پیشنهاد و اتخاذ کرده‌اند.

فرهادی گفت: هرچند کشورها باید از علوم، فناوری و نوآوری‌های خودشان برای غلبه بر این چالش‌ها استفاده کنند؛ اما باید تاکید کرد که مشکلات محیط زیست الزاما مربوط به یک کشور نیست و با افزایش روند رشد در داخل کشور، کشورهای مجاور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وزیر علوم تاکید کرد : باید تاکید داشت که صرف تحقق پیشرفت های علمی و فناوری، همسو با تحقق اهداف پیش رو نیست و مساعدت و همکاری همه کشورها در این زمینه مورد نیاز است.

فرهادی گفت: ایران می‌کوشد حفظ منابع طبیعی را از طریق سه راهبرد اساسی پرهیز ار تداخل بی‌رویه در محیط زیست با اتکا به آگاهی عمومی و بهبود مصرف منابع ،پرهیز از آلودگی هوا و محیط زیست با استفاده از توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر و توسعه چرخه بازیافت انرژی و محصولات را انجام دهد.

وی افزود :رابطه بین جمعیت، محیط زیست و مصرف انرژی، طی دهه های اخیر از موضوعات و چالش های مهم تغییرات جمعیتی بوده است که به طور ویژه مورد توجه دانشمندان، سیاستگذاران و مردم قرار گرفته است.

وزیر علوم اظهار داشت : به طور منطقی، افزایش جمعیت، به احتمال زیاد منجر به افزایش مصرف کنندگان و متعاقبا افزایش مصرف غذا، لباس، حمل و نقل و مواردی از این قبیل می شود با این حال، فناوری و آگاهی مردم می تواند موجب کاهش میزان مصرف انرژی شود چرا که رشد جمعیت و میزان مصرف، بزرگترین چالش های توسعه پایدار برای همه جهان است و این بسیار مهم است که کشورها، چارچوب پیشنهادی را در کارگروه چالش جمعیت و منابع اتخاذ بکنند.

فرهادی با اشاره به موضوع جمعیت در ایران گفت : ایران، تغییرات دموگرافیک قابل توجهی را طی قرن گذشته تجربه کرده است و با وجود افزایش هفت برابری جمعیت در این مدت، کاهش رشد جمعیت طی ده سال اخیر، از 3.6 به 1.3 درصد مشهود است.

وی افزود : ایران در حال حاضر با افزایش نیروی کار مواجه است چرا که کاهش جمعیت زیر 15 سال و ورود جمعیت به گروه سنی بالاتر، موجب افزایش تعداد جمعیت فعال ( 15 تا 64 سال) گردیده و این امر شرایط مثبتی را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم ساخته است.

وی خاطر نشان کرد : این پدیده را می توان یک افق دموگرافیک افزوده از فرصت ها دانست که تحت چنین شرایطی، نیروی کار موجود، افزایش یافته و نسبت وابستگی ( نسبت گروه های سنی زیر 15 سال و بالای 65 سال به گروه جمعیتی 15 تا 65 سال) کاهش یافته است.

وزیر علوم گفت : باید توجه داشت که در حال حاضر در بین این جمعیت فعال، حدود 11 میلیون نفر یعنی یک هفتم جمعیت کشوردانش آموختگان دانشگاهی هستند و بیش از 4.6 میلیون نفر در دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و موسسات تحقیقاتی مشغول به تحصیل هستند که بیش از 700 هزار نفر آنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

وی تصریح کرد : این شرایط، فرصت طلایی را برای ایران فراهم ساخته است که می تواند در صورت برنامه ریزی مناسب و نهادینه شدن، افزایش تولید و سرمایه گذاری را به همراه داشته باشد. با این وجود، این رشد دموگرافیک، نیاز به یک شرایط سرمایه گذاری مشوق و جاذب، ایجاد فرصت های شغلی، سرمایه گذاری برای آموزش و توسعه مهارت های شغلی برای نیروی کار در حال رشد دارد .

انتهای پیام


7168242
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است