استانی 00:10 - 31 مرداد 1393
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: استان قزوین از جمله استان‌هایی است که دارای رتبه‌ برتر در زمینه وقف در سطح کشور است.

قزوین دارای رتبه‌ برتر وقف در سطح کشور است

مصطفی نوروزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به اهداف و رسالت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: اهداف این اداره‌کل در چند محور بیان می‌شود که یکی از محورهای شاخص آن، شناخت وقف و حوزه‌ حقوقی ثبتی است و باید بتوان با فرهنگ‌سازی مناسب، نسبت به افزایش موقوفات اقدام کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه افزود: چندین پایگاه وقف برای ایجاد انگیزه در مردم برقرار شده است و مشاورانی در این پایگاه‌ها برای راهنمایی مردم در زمینه وقف، متناسب با نیازهای روز حضور دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: از آنجا که استان قزوین جزو استان‌های برتر در زمینه وقف نام گرفته است، برای ترویج بیشتر وقف در سطح استان برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنیم.

نوروزی با اشاره به برنامه‌های حوزه وقف در استان قزوین عنوان کرد: جشنواره وقف از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است و جشنواره چشمه‌های همیشه جاری نیز برای آگاهی طلبه‌های جوان و روحانیون برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین بیان کرد: در سال گذشته، 60 پایگاه وقف در سطح استان ایجاد شده است که هدف آن ترویج فرهنگ و احسان وقف و افزایش املاک وقف می‌باشد.

نوروزی تصریح کرد: در حوزه‌ فعالیت ثبتی اوقاف و امور خیریه، 600 اسناد اوقافی را ثبت کردیم تا بتوانیم در کل استان به اسنادی که مورد نیاز است دسترسی داشته باشیم و به اهداف در نظر گرفته شده برای موقوفات دست یابیم.

نوروزی با اشاره به فعالیت‌های حوزه حقوقی اوقاف ادامه داد: در سال گذشته 200 رأی مثبت در زمینه رضایت از امور وقفی کسب کرده‌ایم و در سال جاری با تعاملات صورت گرفته با قوه قضائیه، سال اجرای احکام در نظر گرفته‌ شده است.

این مسئول از فعالیت‌های فرهنگی اوقاف یاد کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در دو سال گذشته انجام شده است که از میان آن‌ها می‌توان به طرح‌های آرامش بهاری در ایام نوروز برای زائران امامزاده‌ها، پیوندهای آسمانی برای زوج‌های جوان، خیمه‌های معرفت برای پاسخگویی به شبهات دینی و غرفه‌های مخصوص کودکان اشاره کرد.

نوروزی افزود: همچنین طرح ویژه حضرت زهرا (س) با عنوان سوگواره یاس نبوی، نشاط معنوی، ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان با برنامه ساده افطاری، دست‌های مهربانی با هدف کمک به افراد نیازمند، پیوندهای آسمانی با هدف خرید جهیزیه برای بیش از 400 زوج جوان و بصیرت عاشورایی از دیگر برنامه‌های فرهنگی این اداره‌کل بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: در زمینه قرآنی نیز طرح‌هایی همچون مسابقات قرآنی را در سطح استانی و کشوری برگزار کرده‌ایم که نسبت به مسابقات برگزار شده در گذشته، رتبه‌های بهتری در همه سنین کسب شده است.

نوروزی افزود: طرح ایجاد مؤسسات قرآنی با هدف ارائه آموزش‌های لازم در زمینه‌ قرآنی در طول سال و صدور گواهینامه در پایان دوره‌ها و برگزاری اردوهای قرآنی از دیگر برنامه‌های قرآنی می‌باشد.

وی یادآور شد: در بخش بهره‌وری اقتصادی نیز اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قزوین توانسته است به نیازهای استان پاسخ دهد که نمونه‌های تأثیرگذار آن ایجاد درمانگاه بیدستان، اجرای پروژه 160 واحد مسکونی در بیدستان، طرح الماس شهر در شهر محمدیه می‌باشد و فعالیت‌هایی نیز در باغ‌ها و کشاورزی استان داشته‌ایم.

مدیرکل اداره اوقاف قزوین تصریح کرد: از طرح‌های به‌جا مانده‌ دیگر که از طرح‌های مهم و ضروری استان به شمار می رود، ساماندهی امامزاده حسین(ع)، احداث زائرسرا و بازسازی سرویس بهداشتی این امامزاده است که فاز نخست این پروژه به زودی آغاز می‌شود.

نوروزی افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح 160 میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود به دلیل تراکم تملکات اطراف حرم مطهر، اجرای طرح زمان‌بر و مشکل باشد.

این مسئول ادامه داد: در بخش انعکاس اخبار از سوی روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، این اداره‌کل رتبه عالی را کسب کرده است و همه اهداف فعالیت‌های بخش موقوفات نیز ایجاد ارتباط با متولیان و تحکیم ارباب رجوع است.

نوروزی یکی از مشکلات قزوین را بلوک‌های سه‌گانه شهر صنعتی البرز برشمرد و عنوان کرد: با تعاملات صورت گرفته با استانداری و شورای اسلامی شهر قزوین، توافق تعویض زمین‌ها انجام شد.

وی گفت: با تعامل نهاد‌های دولتی می‌توان طرح‌های فرهنگی و تفریحی را در اماکن مذهبی برای جذب جوانان اجرا کرد چراکه اعتبارات و بودجه در حوزه‌ فرهنگی کم است و تنها 20 درصد درآمد امامزاده‌ها برای امور فرهنگی صرف می‌شود.


4531609
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است