بین‌الملل 15:42 - 07 شهریور 1393
آمریکا پیش نویس قطعنامه خلع سلاح غزه و مقاومت را مطرح کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری سمای فلسطین، آمریکا با تهیه پیش نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای خلع سلاح نوار غزه و گروههای مقاومت در این منطقه، انهدام تونلها و مسلط کردن تشکیلات خودگردان فلسطینی بر نوار غزه تلاش می کند.


جلوگیری از تکرار شکست رژیم صهیونیستی در نوار غزه از اهداف آمریکا در تهیه پیش نویس این قطعنامه است.


 شماری از دیپلماتها در سازمان ملل فاش کردند تلاشهایی در جریان است تا شورای امنیت قطعنامه‌ای را تصویب کند که پایه و اساس یک راهکار درازمدت باشد و جلوی تکرار جنگ اخیر بین اسرائیل و گروههای فلسطینی و در صدر آنها جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین گرفته شود.


آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را عرضه کرده است که بر  خالی بودن منطقه نوار غزه از سلاح و افراد مسلح به استنثای تشکیلات خودگردان فلسطینی و همچنین نابودی همه تونلها در مرزهای نوار غزه با مصر و اسرائیل صحه گذاشته شده است. 


نمایندگی آمریکا در سازمان ملل این پیش نویس را عرضه کرده و با طرح اروپا و پیش نویس قطعنامه اردن مطابقت دارد اما پیش نویس قطعنامه‌ای که واشنگتن عرضه کرده در قضیه خلع سلاح نوار غزه و نابودی تونلها فراتر از طرحهای اروپا و اردن طراحی کرده است.


در این پیش نویس که از 12 بند تشکیل شده آمده است شورای امنیت همه اقدامات خشونت آمیز و اقدامات خصمانه علیه غیر نظامیان و همه اقدامات تروریستی  را محکوم می کند.


این پیش نویس از همه طرفها خواسته است بر اساس حقوق بین‌الملل بشر دوستانه به وظایفشان عمل کنند.


پیش نویس قطعنامه آمریکا به تأمین نیازهای حیاتی ساکنان نوار غزه به ویژه از طریق آژانس امدادرسانی به فلسطینیان وابسته به سازمان ملل (آنروا) و دیگر سازمانهای بشردوستانه و به آتش بس فوری که همه طرفها در غزه و اطراف آن به این آتش بس احترام بگذارند دعوت کرده است.


این پیش نویس خواستار  حل وفصل پایدار اوضاع »در غزه بر اساس موارد زیر شده است:


1- کنترل نوار غزه به طور کامل به تشکیلات خودگردان فلسطینی بازگردانده شود
زیرا تشکیلات خودگردان فلسطینی به اصول کمیته چهارجانبه ( متشکل از آمریکا ، اتحادیه اروپا ، روسیه و سازمان ملل) پایبند است و کنترل کامل تشکیلات نیز از کنترل بر مرزهای غزه آغاز می شود.


2-نقاط عبوری در مرزهای غزه برای همیشه گشوده شود و امن باشد و تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز بر اساس قطعنامه 1860 شورای امنیت و بر اساس هماهنگی امنیتی مناسب به غزه بازگردد.


3-بازسازی نوار غزه و تلاشها برای بهبود اقتصادی نوار غزه بر اساس برنامه بازسازی هماهنگی شده با تشکیلات خودگردان فلسطینی و با حمایت جامعه بین المللی و بر اساس تدابیر امنیتی مورد توافق آغاز و نظارت شود تا از مصالح ساختمانی و مواد دیگر با کاربردهای دوگانه برای مقاصد غیر مسالمت آمیز استفاده نشود.


4-مفاد تفاهمات آتش بس سال 2012 میلادی از جمله در ارتباط با ماهیگیری و مناطق حائل به اجرا در آید.


پیش نویس قطعنامه آمریکا بر دعوت از کشورهای عضو سازمان ملل برای اتخاذ تدابیری با هدف جلوگیری از کمک رسانی، فروش و نقل و انتقال مستقیم و غیر مستقیم سلاحهای ممنوع شده به غزه و مواد مرتبط به آن از طریق این کشورها یا از طریق شهروندان آنان یا با استفاده از کشتی‌ها و هواپیماهای با این کشورها چه از خاک این کشورها به حرکت در آمده باشند یا به حرکت در نیامده باشند ، صحه گذاشته است.


پیش نویس این قطعنامه تأکید کرده است هرگونه فرآیندی برای حل اوضاع در غزه به شیوه دائم و مؤثر باید در نهایت به شکل گیری نوار غزه به عنوان یک منطقه خالی از افراد مسلح یا هرگونه تجهیزات جنگی یا تسلیحاتی منجر شود به استثنای تجهیزات یا تسلیحاتی که در کنترل کامل و قانونی تشکیلات خودگردان فلسطینی است و همچنین هرگونه تونلی در مرزهای نوار غزه باید منهدم شود.


پیش نویس آمریکا از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته است سازوکاری را برای کمک به اجرای مفاد این قطعنامه ایجاد کند تا به نقل و انتقال امن و به موقع مصالح ساختمانی برای طرحهایی که با هماهنگی با تشکیلات خودگردان فلسطینی و بر اساس تدابیر امنیتی مورد توافق از جمله سازوکار نظارت و تحقیق درباره کاربرد نهایی مواد با کارکردهای دوگانه اجرا می شود ، بیانجامد و مصالح وارداتی به غزه کاملا بر اساس اهداف اعلام شده مصرف شود.


این پیش نویس همچنین دعوت کرده است  تلاشهای مصر‌ّانه اسرائیل ، فلسطینیان و جامعه بین المللی برای دستیابی به یک صلح فراگیر بر اساس دیدگاه تشکیل دو کشور دموکراتیک یعنی اسرائیل و فلسطین که در کنار یکدیگر و در چارچوب مرزهای امن و به رسمیت شناخته شده بر اساس قطعنامه 1850 شورای امنیت در صلح زندگی کنند بار دیگر ازسرگرفته شود.


یک دیپلمات بلند پایه در شورای امنیت تأکید کرد هدف از تلاشهای دیپلماتیک انجام شده آن است که تا  پیش از دور دوم مذاکرات که بین طرفهای اسرائیلی و فلسطینی زیر نظر مصر صورت می گیرد صادر شود.






انتهای پیام/

4593349
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است