اجتماعی 14:30 - 29 مهر 1393
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: مهمترین اصل برای پیشگیری از کرونا آموزش اصول بهداشتی است.

اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل "کرونا" و "مرس" در بازگشت حجاج

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود سروش در همایش پیشگیری، کنترل و مراقبت از کروناویروس با اساسی دانستن بحث آموزش، افزود: مهمترین اصل برای پیشگیری از کرونا آموزش اصول بهداشتی است. بر این اساس آموزشهای لازم به حجاج ارایه شده است و به طور مرتب پروازهایی را که از عربستان به ایران می‌آیند کنترل می‌کنیم.

وی گفت: افرادی که دچار علائم ویروس هستند در بیمارستانها باید به درستی راهنمایی شده و طبق اصول بهداشتی با آنها برخورد شود. کادر پزشکی هم باید خود مراقبتی داشته باشد.

سروش افزود: در اوایل دهه 90 بیش از 40 بیماری نوپدید و بازپدید رخ داد و این مهم لزوم ایجاد و افزایش اتاق‌های ایزوله و فشار منفی که باعث کاهش دوز ویروس می‌شوند را روشن می‌کند. البته ما در تهران با کمبود این اتاق‌های ایزوله و فشار منفی مواجه هستیم و متاسفانه نیروی متخصص و فوق تخصص ما نیز در معرض خطر هستند.

وی با اشاره به ابتلای یک پرستار به ویروس کرونا ویروس در کرمان به دلیل برخورد داشتن با بیمار مبتلا به این ویروس، گفت: وقتی وزارت بهداشت مسئول هماهنگی است باید بتواند خوب عمل کند تا در درون خودش این اتفاقات نیفتد.

سروش با بیان اینکه جلوگیری از ورود بیماری از مرزهای کشور مهمترین کار وزارت بهداشت است، گفت: وزارت بهداشت با همکاری سازمان حج و زیارت در بحث برخورد با کرونا تلاش خود را کرد و تیمهای پزشکی را در مکه و مدینه مستقر کرده و برای حاجیان، مدیران کاروانها آموزش داده و کسانی را که بیشتر در معرض خطر هستند را آموزش ویژه دادیم.

وی افزود: اصول بهداشتی نظیر استفاده از ماسک در شستشوی دستها را نیز آموزش داده، رابط‌های امنی را با زائران فرستادیم و همچنین تیم‌های پرواز را به صورت ویژه آموزش دادیم تا اصول جداسازی و حفاظت را انجام دهند. با این وجود اگر کسی با علایم تنفسی بیمار باشد به محض رسیدن آن فرد توصیه می‌شود که وی در منزل استراحت کند و اگر علائم بیماری‌شان از حدود آنفلوآنزا گذشت به پزشک مراجعه کرده و از مسافرت و روبوسی خودداری کنند.

سروش ضمن هشدار نسبت به تماس زنان باردار با حجاجی که علائم بیماری تنفسی دارند و عدم روبوسی و دست دادن با آنها افزود: زنان باردار نباید با این افراد روبوسی کنند زیرا در این صورت هم خود فرد و هم فرزند او در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی اقدامات وزارت بهداشت را برشمرد و گفت:‌ آموزش و اطلاع رسانی عمومی، آموزش نهایی در فرودگاه قبل از سفر، هماهنگی با سازمان حج و زیارت و آموزش زائران و مدیران کاروانها، هماهنگی با سازمان‌های هواپیمایی و آموزش کادر هواپیمایی، اعزام تیم ناظر و مراقبت‌ بیماریهای حاد تنفسی و گوارشی، ارتقای توان آزمایشگاه ملی، ارتقای اورژانس پیش بیمارستانی و پیشگیری موارد مشکوک بیماری مرس از جمله این اقدامات است.

سروش افزود: تاکنون 1600 نمونه از موارد مشکوک را پیگیری کردیم که 5 مورد مثبت در کرمان داشتیم. همچنین بیماریابی فعال تمام افرادی که با موارد قطعی بیماری تماس داشته‌اند، آموزش تمام رده‌های بهداشتی - درمانی، ایجاد تریاژ تنفسی در اورژانس و انتقال کنترل عفونت، اطلاع رسانی عمومی، ارتقای کنترل عفونت، ارتقای فضای مناسب بستری بیماران و اتاق ایزوله فشار منفی، ایجاد بخش مرس و محدود کردن فضای بستری موارد شدید تنفسی و کادر درمانی آنها را از اقدامات پیشگیرانه برای شیوع این بیماری عنوان کرد.

وی گفت: پایگاههای بهداشتی را در فرودگاهها قرار دادیم و از تماس اولیه حاجیان با استقبال کنندگان جلوگیری می‌کنیم.

سروش در ادامه با ارائه 6 توصیه در مورد ابولا به کشورهایی که در معرض خطر این بیماری هستند، گفت:‌ فعال شدن سریع نظام مراقبت حساس نسبت به خوشه‌های موارد دو سندرم تب بدون علت و مرگ ناشی از بیماری تب‌دار، برقراری آزمایشگاه‌های تشخیص، آموزش و اطمینان از آگاه بودن کادر پزشکی، برقراری تیم واکنش سریع از جمله این توصیه‌هاست. باید بلافاصله و طی 24 ساعت این اقدامات را انجام دهند و جهت فراهم آوردن شرایط مناسب و ایزوله تلاش شود.


5003729
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معابر و بزرگراه‌های پایتخت همچنان خلوت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موحدی گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا از جان باختن ۵۸۵ نفر در سفر‌های نوروزی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت هم‌افزایی تمامی قوا و دستگاه‌ها در جهت تحقق راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از افتتاح خانه روزنامه‌نگاران در سال جدید خبر داد و گفت: این خانه در محل خانه نراقی واقع در چهار راه طالقانی خواهد بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است