فرهنگی‌هنری 12:57 - 03 بهمن 1395
به بهانه بیانیه اخیر انجمن منتقدان
جشنواره فیلم فجر هم جشنواره‌ای مردمی است که نام مبارک فجر بر تارک آن می‌درخشد و با این اوصاف، شایسته نیست منتقدان نگاه کارشناسانه خود را در جلسات نقد و بررسی از مخاطب و فیلمسازان دریغ کنند.

تلاش برای آگاهی مردم از هر سهم و کرسی مهم‌تر است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس،  شب گذشته همزمان با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به این مهم اشاره داشتند که از برگزاری جلسات نقد و بررسی انصراف داده‌اند. این انصراف از جشنوار‌ه‌ای که در دهه انقلاب برگزار می شود و مزین به نام فجر است کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

عجیب از این نظر که منتقدان عموما در طرفی قرار دارند که مردم آنجا هستند. منتقدان و نویسندگان همیشه برای آگاهی دادن و آگاهی رسانی به مردم فعالیت می‌کنند و اولویت آن‌ها مخاطب است. جشنواره فیلم فجر هم جشنواره‌ای مردمی است که نام مبارک فجر بر تارک آن می‌درخشد و با این اوصاف ، شایسته نیست منتقدان نگاه کارشناسانه خود را در جلسات نقد و بررسی از مخاطب و فیلمسازان دریغ کنند. حالا فارغ از هدف غایی که ممکن است این بیانیه داشته باشد، نفس نوشتن این بیانیه و تلاش برای به دست آوردن یک کرسی یا سهم در میان داوران زیبنده انجمن منتقدان نیست.

نکته قابل توجه دیگر این که انجمن منتقدان و نویسندگان به ترکیب هیات انتخاب و نبودن منتقدان پیشنهادی این انجمن اعتراض داشتند در حالیکه یک منتقد و کارشناس مطرح سینما-اکبر نبوی-در جمع داوران است. حالا باید دید این عزیزان جایگاه اکبر نبوی را چگونه ارزیابی می کنند. او در رسانه ملی برنامه ثابت به عنوان مجری  و کارشناس داشته و سالها سردبیر مجله فیلم ویدئو بوده است و در جلسات شورای سیاستگذاری کودک و نوجوان و عضو شورای پروانه ساخت است . حالا منتقدی با این پیشینه چگونه ممکن است تخصص و تجربه یک کارشناس سینمایی و منتقد را نداشته باشد. 

سوال دیگری که بعد از انتشار نامه انجمن منتقدان و نویسندگان به ذهن مخاطب خطور می‌کند، تصور تلاش برای گرفتن سهم و معرفی نماینده معرفی شده در هیات داوران جشنواره فیلم فجر است. تصوری که درصورت صحت از ساحت انجمنی که به شرافت قلم قسم خورده اند و شرافت آن را به خوبی می شناسند دور است و حتی ممکن است خدای ناکرده به این شائبه غلط که برخی از منتقدان و نویسندگان با دریافت مبالغی جانبدارانه درباره فیلم ها یا جریانات مختلف اظهار نظر می کنند و درباره آنها مطالبی را نشر می دهند، دامن بزند . 

ایکاش قبل از اعلام نامه انصراف به این مهم توجه می شد که جشنواره فیلم فجر جشنواره‌ای انقلابی و مردمی است و بعد از جدا شدن بخش بین الملل بیش از پیش ملی شده است. شایسته است انجمن منتقدان نیز تمام فعالیت خود را برای آگاهی رساندن به مخاطب پی گیرد و باید در این جشنواره مهم حضور موثر و پررنگی داشته باشد. 

انتهای پیام/

 


8697632
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است