اجتماعی 14:24 - 13 اسفند 1393
پورفتح‌الله همزمان با روز نیکوکاری انتقال خون تاکیدکرد
مدیرکل سازمان انتقال خون ضمن تشریح روز نیکوکاری در تقویم انتقال خون، برخی برنامه‌ها در زمینه افزایش مشارکت زنان در عرصه اهدای خون را اعلام کرد و گفت: این برنامه سال آینده با جدیت بیشتری ادامه می‌یابد.

لزوم ارتقاء اهدای خون بین زنان ایرانی

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،در آستانه روز نیکوکاری انتقال خون گفت: تقویم سازمان انتقال خون تدوین و به همه استان‌ها اعلام شد. در این تقویم سازمان انتقال خون 14 اسفند ماه را به عنوان روز نیکوکاری کارکنان انتقال خون مشخص کرده است. اینکه روز نیکوکاری را نام کارکنان انتقال خون در سراسر کشور عجین کردیم دو علت دارد؛ اول جنبه نیکوکاری آن است و اینکه اهدای خون به عنوان یک عمل انسانی باید سرمشق همه مردم کشور و از جمله کارکنان انتقال خون قرار گیرد و نکته مهم دیگر این است که کارکنان انتقال خون باید تجربه اهدای خون را داشته باشند.

لزوم ترویج فرهنگ انتقال خون توسط کارکنان انتقال خون

وی در همین خصوص افزود: متاسفانه تعداد زیادی از کارکنان و همکاران ما در سازمان انتقال خون تجربه اهدای خون را ندارند. در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا این موضوع جزء مقررات سازمان‌های انتقال خون است. یعنی کسی می‌تواند وارد گروه انتقال خون شود که خودش تجربه اهدا یا انتقال خون را داشته باشد و از بین اهداکنندگان انتخاب می‌شوند. برای سازمان انتقال خون مناسب نیست که خود کارکنان آن تجربه اهدای خون را نداشته باشند، روز نیکوکاری فرصت مناسبی است که همکاران ما در انتقال خون در سراسر کشور تلاش کنند که با اهدای خون فرهنگ و ادبیات اهدای خون را ترویج دهند.

پورفتح‌الله ضمن تبریک پیشاپیش این روز گفت: امیدوارم با اهدای همکاران در این روز و تداوم این مساله در سال‌های آینده شاهد مشارکت کارکنان انتقال خون در اهدای خون باشیم.

وی که در سازمان انتقال خون استان تهران حضور یافته بود، اظهار کرد: در این روز ارگان‌هایی مثل خواهران بسیجی نیز در سازمان انتقال خون تهران حضور یافته و به اهدای خون می‌پردازند. امروز شاهد اهدای خون زنان بسیجی ادارات سراسر استان تهران هستیم و همچنین فرمانده بسیج خواهران نیز برای اهدای خون مراجعه خواهند کرد که این بخشی از برنامه‌های سازمان انتقال خون برای مشارکت زنان در اهدای خون است.

اهدای خون در بین زنان ایرانی زیر پنج درصد است/ لزوم ارتقاء اهدای خون در بین زنان ایرانی

مدیرکل سازمان انتقال خون با اشاره به کم بودن اهدای خون در بین زنان جامعه گفت: مشکلی که در کشور در زمینه اهدای خون داریم، این است که سهم اهدای خون بانوان بسیار اندک است و آمار آن در سراسر کشور زیر پنج درصد است که این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست. این آمار در حالی است که در کشورهای صنعتی و با شاخص رشد متوسط آمار اهدای خون در زنان و مردان 50-50 است و حتی در برخی کشورها این رقم در میان زنان بالاتر از 50 درصد است.

پورفتح‌الله با بیان اینکه در دنیا تاکید ویژه‌ای بر جهت‌گیری اهدای خون به سمت زنان می‌شود، اظهار کرد: این موضوع به این دلیل است که در تمامی دنیا شیوع بیماری‌های مثل HIV، هپاتیت و... در بین جامعه زنان بسیار پایین‌تر از جامعه مردان است و این یکی از نکاتی که می‌تواند به سلامت خون کمک کند، جهت‌گیری اهدای خون به سمت افرادی است که شیوع بیماری‌های منتقل از خون در آنها پایین است.

وی در همین راستا ادامه داد: با وجود آزمایش تک تک نمونه‌های خون در سازمان انتقال خون، پدیده‌ای با عنوان دوره نهفته آزمایشگاهی وجود دارد که در این دوره علی‌رغم اینکه فرد به بیماری‌های منتقله از خون مبتلاست، اما آزمایشگاه نمی‌تواند بیماری را تشخیص دهد، بنابراین این دوره که به آن دوره پنجره آزمایشگاهی نیز گفته می‌شود، یکی از دوره‌های خطر برای مراکز انتقال خون است زیرا ممکن است عفونت‌ها را بعد از انتقال خون به فرد منتقل کند.

لزوم بیان رفتارهای پرخطر در زمان اهدای خون

مدیرکل سازمان انتقال خون با تاکید بر لزوم فرهیختگی اهداکنندگان خون گفت: اگر اهداکننده قبل از انتقال خون رفتارهای نامناسب و پرخطر داشته باید همکاران ما را مطلع کند تا از چرخه اهدای خون حذف شود. رفتن به سمت جوامع سالم باعث می‌شود که ما دوره پنجره آزمایشگاهی را نیز دور بزنیم.

پورفتح‌الله در پاسخ به اینکه آیا مشکلاتی همچون کم خونی زنان عامل کم بودن تعداد زنان ایرانی داوطلب اهدای خون است؟ گفت: طبیعتا ممکن است این مسائل هم دخالت داشته باشد اما ما اعتقاد داریم این موضوع قبل از اینکه یک مساله جدی باشد، عمدتا یک بحث روانی است. در همین راستا کار مشترکی را با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شروع کردیم به این صورت که بروشورهای آموزشی در زمینه اهدای خون بانوان را فراهم کردیم. در این بروشورها رفتارهای نامناسب تغذیه‌ای را در جهت عدم مواجهه بانوان با کمبود آهن آموزش می‌دهیم و امیدواریم مجموعه این برنامه‌ها زمینه‌ای را برای مشارکت بیشتر بانوان ایجاد کند.

وی افزود: همزمان با این کار نیز با کمک معاونت بهداشتی، برنامه آهن‌یاری زنان را در مراکز اهدای خون اجرا کردیم که این برنامه در سراسر کشور اجرا می‌شود. یعنی کسی که خون اهدا می‌کند، یک قرص آهن نیز دریافت می‌کند و در سال آینده این برنامه‌ها را با شدت و جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام


5974657
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد شهید گفت: بیش از ۷۰ درصد از جامعه ایثارگری که به بنیاد مراجعه می‌کنند از طریق ارتباط و تعامل با کارکنان و مدیران مشکل آنان قابل حل است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خواستار شناسایی و دستگیری هر چه سریعتر عوامل حمله مسلحانه به منازل جنگلبانان آمل شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اعمال قانون در مورد تخلفات پیش آمده در یک بازی فوتبال گفت: توانمندی در رفع آسیب و حل مساله است نه پاک کردن صورت مساله.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از کشف ۵۰ کیلوگرم تریاک و دستگیری ۲ قاچاقچی طی یک عملیات در محور قم به تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از توسعه بیش از ۲۰۰۰ هکتاری کمربند سبز شهر تهران در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از توسعه ۲۰۰۰ هکتاری کمربند سبز شهر تهران در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: ۱۰۰ درصد ابلاغ‌های دیوان عالی کشور به صورت الکترونیکی است چرا که دادرسی در دیوان به صورت غیر حضوری و از قبل آماده شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عاملان ربودن زن جوان در شادآباد، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: رفتار و عملکرد پلیس باید به گونه‌ای باشد که فرصت تهدید را از دشمنان بگیرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران از دستگیری اراذل و اوباشی که اقدام به قدرت‌نمایی و اربده‌کشی در شرق تهران کرده بودند، خبر داد.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است