استانی 13:35 - 07 بهمن 1398
از مزایای کشت گلخانه‌ای چه می‌دانید؟
ایسنا/خراسان جنوبی معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان مصرف آب برای تولید هر کیلوگرم محصول گلخانه‌ای حدود ۴۰ لیتر آب بوده که برای تولید همین مقدار تولید در فضای باز حدود ۶۵۰ لیتر آب مورد نیاز است.

40 لیتر آب در مقابل 650 لیتر

غلامرضا دره‌کی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌های خشک کشور و دارای انواع مخاطرات در بخش کشاورزی است که این امر محدودیت‌های شدیدی را در تولید اکثر محصولات کشاورزی به جز محصولات مزیت‌دار استان به دنبال دارد.

وی افزود: خشکسالی‌های پیاپی و کاهش بارندگی که موجب کاهش شدید کمیت و کیفیت منابع آبی استان شده است، از طرفی وجود عوامل نامساعد اقلیمی از قبیل بادخیز بودن بسیاری از مناطق استان، رطوبت نسبی پایین، پتانسیل تبخیر فوق العاده بالا، تغییرات زیادی در دمای شبانه روز و کیفیت نامناسب خاک‌ها از قبیل شوری و قلیایی بودن خاک‌ها، میزان اندکی ماده آلی خاک و بافت نامناسب خاک، شرایط را برای توسعه کشت بسیاری از محصولات در استان با مشکل مواجه کرده و کشت فضای باز این محصولات با عدم استقبال کشاورزان مواجه شده است.

معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این شرایط توسعه و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی خصوصاً آب، نیازمند گسترش کشت‌های گلخانه‌ای است، افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای تولید محصولات و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ایفا کرده و به عنوان یکی از بهترین راهکارها در توسعه اشتغال پایدار شناخته شده است.

دره‌کی ادامه داد: در این شرایط، انتقال کشت محصولات به محیط‌های کنترل شده برای صرفه جویی در مصرف آب برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای به ویژه تولید نشاء محصولات باغی و زراعی در گلخانه اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: از طرفی در کشاورزی سنتی باید آب بسیاری را برای کشت محصول مورد استفاده قرار داد و با این روش کشاورزانی که زمین و آب کمتری در دسترس دارند هیچ انگیزه‌ای برای توسعه و پیشرفت کار خویش ندارند و بعد از مدتی این شغل را رها می‌کنند، در حالی که در کشت گلخانه اینگونه نیست.

دره‌کی با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه گلخانه‌ها در استان باید مورد توجه ویژه قرار گرفته، افزود: طی سه سال گذشته روند توسعه گلخانه‌ها بهبود یافته و در سال جاری نیز توسعه کشت گلخانه‌ای از اولویت‌های بخش کشاورزی به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: بر اساس آمار سال ۹۷ سطح گلخانه‌های استان 67.2 هکتار با تولید ۱۱ هزار و 61 تن محصولات گلخانه‌ای است که عمدتا محصولات تولیدی استان، خیار، گوجه فرنگی و فلفل بوده که در سال‌های اخیر تنوع کشت‌های گلخانه‌ای استان افزایش یافته است.

معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با پرداخت تسهیلات با کارمزد 7 درصد از محل منابع بند الف تبصره 18 قانون بودجه در سال جاری از طرح‌های احداث گلخانه‌ای بدون محدودیت سطح و مبلغ حمایت می‌شود.

تلاش برای ایجاد نهضت گلخانه‌ای در استان

دره‌کی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ با حضور معاون اول رئیس جمهور در سال جاری که مقرر  شد تا پایان دولت هزار هکتار گلخانه در استان احداث شود، افزود: تا کنون 543.5 هکتار مکان‌یابی شده و در خصوص ایجاد مجتمع گلخانه‌ای ۲۹۰ هکتار زمین تخصیص پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه چهار مورد موافقت شرکت آب منطقه‌ای استان و یک مورد کمیسیون ماده دو در مورد واگذاری زمین اعطا شده که باید در این زمینه ۱۴ استعلام از دستگاه‌های اجرایی بگیرند، تصریح کرد: ایجاد مرکز مهارت‌آموزی گلخانه‌ای در مرکز تحقیقات جهاد کشاورری استان در حال پیگیری است.

معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری ایجاد پایانه سورت، بسته‌بندی و صادرات محصولات گلخاته‌ای استان با محوریت سازمان تعاون روستایی استان، افزود: در حوزه زیرساخت‌ها ۲۷ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ۴۰ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات ملی شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور فراهم شده است.

دره‌کی با اشاره به تدوین سند ایجاد هزار هکتار مجتمع‌های تولیدی استان که در آن وظایف شهرستان‌ها، زمان‌بندی مشخص، اعتبار و تسهیلات مشخص شده است، تصریح کرد: چالش اصلی در این حوزه، تخصیص آب است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۰.۶ هکتار گلخانه‌ در حال احداث است که عمدتا تا پایان سال تکمیل می‌شود، اظهار کرد: در حوزه معرفی تسهیلات، ۲۷۳ فقره پرونده متقاضیان در سطح ۵۰.۶ هکتار با مبلغ ۲۱۹۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده که تاکنون ۹.۵ هکتار سطح با بانک قرارداد بسته‌اند.

معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: در حوزه توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس نیز در محدوده شهرها و روستاها ۱۸۰ پروانه تاسیس صادر کردیم و بیش از ۵۰ واحد تاکنون احداث شده است.

انتهای پیام


10364963
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است