استانی 21:27 - 13 فروردین 1399
هر روز و معرفی ده کتاب در خانه
ایسنا/قم زهرا کاردانی در نهمین روز از پویش معرفی ده کتاب، جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و بهره‌مندی از ایام قرنطینه، لیست ده‌گانه‌اش را ارائه داد.

زهرا کاردانی و ده کتاب منتخب

امروز مصادف با ۱۳ فروردین ۹۹ یعنی روز طبیعت است و آخرین روز از تعطیلات نوروزی عید. اما تعطیلات کرونایی انگار هنوز در آغاز است و ادامه‌دار. از این روی پویش ما نیز پابه‌پای آشوب کرونا، ادامه دارد.

در پی مبارزه با افزایش شیوع کرونا و بهره‌مندی از ایام قرنطینه و همچنین جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و تبدیل این تهدید به فرصت، به سراغ نویسندگان و شاعران مطرح و توانای قمی رفتیم و از آن‌ها خواستیم تا ده کتاب از میان بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌اند را با توضیحی کوتاه معرفی کنند و اولویت خود را در معرفی کتب، به آثار معاصر اختصاص دهند که هر روز لیست ده‌تایی یک نفررا منتشر می‌کنیم.

امروز سیزده‌به‌در را با مطالعه کتاب «زنْ آقا» گذراندیم. زهرا کاردانی نویسنده رمان پرفروش و معروف «زنْ آقا»، متولد ۲۱ آذر ۶۸ شهر مشهد و ساکن قم است که پس از فارغ‌التحصیلی در رشته گرافیک، تحصیلات حوزوی خود را در جامعه الزهرا ادامه داد.

وی سابقه همکاری با مجله راز، خانه خوبان، خیمه و روزنامه جام جم را در کارنامه ادبی دارد و کتاب «خیابان ۲.۴» در نوبت چاپ است؛ کتابی که کاردانی در معرفی آن دست مارا خالی گذشت و فقط گفت: روایت یک فاجعه!

در ادامه فهرست کتب ده‌گانه‌ای که نویسنده «زنْ آقا» در گفت‌وگو با ایسنا معرفی کرد، می‌آید:

اول؛ شام در رستوران دلتنگی: زندگی یک خانواده آمریکایی و رسوخ دلتنگی در روابط آنها به قلم آن تایلر و ترجمه کیهان بهمنی!

دوم؛ هرس: ناگفته هایی از  زندگی یک خانواده های خوزستانی، بعد از اتمام جنگ به قلم نسیم مرعشی!

سوم؛ دعا برای ربوده‌شدگان: «دعا برای ربوده‌شدگان» به قلم جنیفر کلمنت، روایت زندگی یک دختر در آمریکای جنوبی است و چالش و دغدغه هایی که نمیدانیم.

چهارم؛ نقاشی قهوه خانه: روایت حادثه رستوران میکونوس در آلمان به قلم محسن کاظمی که برنده جایزه جلال و کتاب سال جمهوری اسلامی شده‌است.

پنجم؛ عشق در زمان وبا: «دو سنت آمور» عکاس شهری در حاشیه دریای کارائیب خودکشی می‌کند. «دکتر اربینو» که دوست و هم‌بازی شطرنج دوسنت آمور بوده، در حین صادر کردن جواز دفن او متوجه رازی می شود...

به قلم گابریل گارسیا مارکز و ترجمه بهمن فرزانه!

ششم؛ بادبادک باز: روایت زندگی دو کودک افغانستانی به قلم خالد حسینی که از دوران حکومت ظاهرشاه تا بعد از طالبان را روایت می کند. هرچند که  این کتاب هم مثل سایر کتاب های خالد حسینی نگاه سفید و نجات بخشی به حضور آمریکایی ها در افغانستان دارد اما ارزش خواندنش زیاد است!

هفتم؛ زمین سوخته: «زمین سوخته» اثر احمد محمود یکی از بهترین کتاب هایی که از هشت سال دفاع مقدس خوانده‌ام. بعد از ۱۰ سال هنوز صحنه آخر کتاب را موبه‌مو توی ذهن دارم.

هشتم؛ صداهایی از چرنوبیل: روایت حادثه نیروگاه هسته ای چرنوبیل به قلم «سوتلانا الکسیوویچ» که در بلاروس اتفاق افتاده، از زبان آن ها که این حادثه و تبعاتش را تجربه کرده اند.

نهم؛ آناکارنینا: آنکس که مطالعه اش را در ادبیات معاصر محدود کند، خانه ادبیات ذهنش‌را از طبقه دوم ساخته؛ اگر می خواهید فقط یک کتاب کلاسیک بخوانید؛ «آناکارنینا» به قلم لئو تولستوی!

دهم؛ ناطوردشت: بخوانید اگر هجده ساله اید، یا هجده ساله بوده اید؛ به قلم جی.دی.سلینجر!

گفتنی است که از تمامی آثار معرفی شده غیرایرانی فوق که نام مترجم آن‌ها ذکر نشد، ترجمه‌های گوناگونی شده است که ما به علت عدم ذکر نام مترجم توسط زهراکاردانی، از آن نام نبردیم.

تاکنون مرضیه نفری، حامد حجتی، فاطمه دولتی، علی‌اصغر عزتی‌پاک، محبوبه حاجی ‌مرتضایی، حامد اشتری،سمیه عالمی و محمدغفاری لیست‌های ده‌گانه خودرا در روزی‌های گذشته معرفی کرده‌اند.

در روزهای آتی به معرفی سایر نویسندگان و شاعران شهر قم و پیشنهادات ده‌گانه آن‌ها جهت مطالعه‌ کتاب در ایام تعطیلات کرونایی کرونایی را خواهیم داشت.

انتهای پیام


10465679
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است