وبگردی 21:18 - 05 شهریور 1393
هجدهمین دوره مسابقه‌های والیبال قهرمانی مردان جهان از هشتم شهریور با 24 تیم آغاز می‌شود. این تیم‌ها دیدارهای خود را در چهار گروه به میزبانی هشت شهر لهستان آغاز می‌کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مسابقه‌های جهانی والیبال با طرح پل‌لیبود فرانسوی به راه افتاد. او 37 سال رئیس فدراسیون بین‌المللی والیبال بود و به اتفاق همفکرانش، نخستین دوره پیکار‌های جهانی را سال1949 راه‌اندازی کردند. از آن زمان تاکنون 17 دوره چهار ساله می‌گذرد.

ایران از سال 1970 وارد چرخه این مسابقه‌ها شد. ایران در صوفیه بلغارستان بازی افتتاحیه را با یوگسلاوی برگزار کرد که پنج گیم طول کشید. تیم ملی آنقدر خوب بازی کرد که روزنامه‌های آن روزهای اروپا نوشتند باید از تیم ایران ترسید. ایران از تیم آمریکا دو گیم گرفت و در عین ناباوری 3 بر 2 به این تیم باخت.

برای دومین حضور، 28 سال طول کشید تا بار دیگر گذر ایرانیان به مسابقه‌های جهانی والیبال افتاد. این بار تیم ملی با عبور ازکنکور انتخابی آسیا، در ژاپن مقابل غول‌های والیبال قرار گرفت. ایران در گروهی دشوار با نتایج مشابه 3 بر صفر به لهستان، آرژانتین و کوبا باخت. در این بین ماتسو موتوی ژاپنی، سرمربی تیم ملی نتوانست بازیکنان را جمع و جور کند و بین اعضای تیم اختلاف ایجاد شد و در نهایت تیم ملی در مکان بیست و دوم ایستاد. مرحوم حسین معدنی (کاپیتان)، محمد نجاتی، محمد ترکاشوند، احمد مساجدی، امیر منظمی، پیمان اکبری، بهنام محمودی، سعید رضایی، محمد عمده‌غیاثی و علی نفدی بازیکنان آن تیم بودند. از نکات جالب این دوره مسابقه‌ها استفاد از لیبرو بود اما تیم ایران که خوب توجیه نشده بود در بازی اول از غیاثی و در دیدار دوم از نقدی به عنوان لیبرو استفاده کرد، در صورتی که این کار خلاف مقررات بود.

تیم ملی سال 2006 در شانزدهمین دوره مسابقه‌ها به سبب ضعف کیاچ، سرمربی صرب تیم ملی، نتوانست نتیجه خوبی بگیرد. چهارمین حضور ایران سال 2010 در پیکارهای جهانی با نشستن مربیان ایرانی روی نیمکت تیم ملی همراه شد. در این دوره، شادروان حسین معدنی، بهروز عطایی و محمود افشاردوست هدایت تیم ملی ر ا به عهده داشتند که اوج بازی ما با ایتالیا بود و یک ماراتن عالی برگزار شد. ایران در آن مسابقه دو گیم از ایتالیای پرآوازه گرفت و راه جهانی شدن والیبال از همان جا آغاز شد.

رویای ستارگان جوان

یکی از رقبای ایران تیم ملی آمریکاست که امسال قهرمان لیگ جهانی شد، اما در رقابت‌های قهرمانی جهان فقط سال 1986 به مقام قهرمانی رسید.

آمریکایی‌ها تمام هم و غم خود را روی بازی‌های المپیک می‌گذارند؛ از این‌رو، چهار بار قهرمانی در این رقابت‌ها نشان می‌دهد والیبال ایران در لهستان با یکی از مدعیان جام رودرروست.

نوع بازی آنها مانند روس‌ها، ماشینی و بسیار کم‌اشتباه است. سرویس و دفاع حرف اول تیم است و به دلیل زیربنای بسیار خوبی که از نظر آموزشی در مدارس ایجاد کرده‌اند، بازیکنان آنها از نوجوانی تا بزرگسالی به طور یکنواخت تمرین و بازی می‌کنند. یکی از دلایل بازی کم‌اشتباه تیم‌های این کشور تاکنیک و مهارت‌های پایه قوی است و در مسیر حرفه‌ای هم با اعزام بازیکنان برتر به لیگ‌های معتبر گیتی به تجارب عالی نایل می‌شوند. اکنون 350 بازیکن مرد و 150 بازیکن زن آمریکایی در سراسر دنیا بویژه روسیه، ایتالیا، لهستان و حتی چین مشغول بازی هستند.

با کناره‌گیری فوق‌ستاره‌هایی مانند استانلی کلایتون که از بهترین زنندگان سرویس والیبال دنیا بود، همچنین بازنشستگی داوطلبانه لویی بال و دونالد سکسو، دو بازیساز برجسته و ویلیام پریدی، اینک یک تیم بلندقامت و پرانگیزه جای ستاره‌های قبلی را پر کرده است.

میکا کریستین سون پاسور، هلت ماکسیول و دیوید لی دفاع وسط تیم ایالات متحده و ماتیو اندرسن ملقب به خوش‌سیماترین بازیکن جهان در پست قدرتی بازیکنان اثرگذار آمریکا هستند.

دو تیم ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر در لیگ جهانی و چهار دیدار دوستانه در آمریکا با یکدیگر روبه‌رو شدند. از این رو رقبای آشنایی در بازی‌های جهانی لهستان به‌شمار می‌روند. ایران، یازدهم شهریور با آمریکا بازی می‌کند.

غوغای شرقی در ایتالیا

لاجوردی‌پوشان بعد از غروب اسطوره‌هایی مانند زورزی، برناردی، گاردینی، جیانی، توفولی، دیجورجی و لوکچتا ده سال طول کشید با نسل جدید به سطح اول برسند.

ایتالیایی‌ها با کمبود نسل جوان در والیبال خود به شیوه تیم‌های بیشتر نقاط دنیا عمل کردند و چند بازیکن اروپای شرقی را به خدمت گرفتند. آنها با تابعیت‌دادن به زایتسف، پسر ویچسلاو زایتسف ـ‌ پاسور افسانه‌ای روسیه ـ دراگان تراویکا، فرزند لوبومیرتراویکا مربی نامی صربستان و جری کوار مجاری‌الاصل نسل جوانان تازه والیبال ایتالیا را به وجود آوردند.

زایتسف، بازیکن معروف تیم ملی ایتالیا درخشش خوبی در بازی‌های این تیم دارد، بویژه انگیزه خوبی است برای بازیکنانی مانند شهرام محمودی که از همتای ایتالیایی خود الگو می‌گیرد. طرفداران والیبال در ایران نیز در نخستین حضور ایران در لیگ جهانی خاطرات خوشی با زایتسف دارند!

در این رهگذر، اما نوئل بیرلی با 201 سانتی‌متر قد و بیش از 180 بازی ملی و ماتیو پیانوی جوان استحکام خوبی به دفاع میانی لاجوردی‌پوشان داده‌اند و دراگان تراویکا، بازیساز این تیم که در لیگ روسیه بازی می‌کند در ایجاد تنوع در حملات آتزوری‌ها کم‌نظیر است. صرف نظر از دو باخت بد تیم ایران در لیگ جهانی امسال برابر ایتالیا باید گفت دو تیم شیوه بازی نزدیک به هم دارند به همین دلیل انتظار یک نبرد تمام‌عیار بین دو تیم می‌رود. از نقطه نظر فنی اگر سرویس‌های ایتالیا خوب مهار شود، به لطف حضور یک پاسور پنجه‌طلایی به نام سعید معروف باز هم می‌توان به شکست یاران برونو امیدوار بود.

ایران و ایتالیا یک روز پس از مراسم گشایش بازی‌ها و در روز نهم شهریور نخستین بازی رقابت‌های جهانی لهستان را برگزار می‌کنند.

دیوار کوتاه آمریکای لاتین

تیم ملی ایران در آخرین بازی مرحله مقدماتی، شانزدهم شهریور به مصاف پورتوریکو می‌رود. ایران در دور مقدماتی والیبال قهرمانی مردان جهان با تیم‌های ایتالیا، آمریکا، فرانسه، پورتوریکو و بلژیک در گروه چهارم همگروه است و تا رسیدن به بازی با این رقیب از آمریکای لاتین، سرنوشت خود را در این گروه مشخص کرده است.

با وجود تلاش مردان پورتوریکو در عرصه توپ و تور، این کشور هنوز نتوانسته در این ورزش حرفی برای گفتن داشته باشد. پورتوریکو حتی در منطقه‌اش به پای ممالکی مانند ونزوئلا نرسیده است. آنها یک بازیکن که شایستگی حضور در لیگ‌های متوسط دنیا را داشته باشد، ندارند.

آخرین رویارویی والیبال ایران و پورتوریکو در سری بازی‌های والیبال باشگاه‌های جهان بود. در جریان این رقابت‌ها در برزیل بهترین‌های پورتوریکو در قالب تیم گوئینبو وارد بازی شدند که در مصاف با تیم دگرگون‌شده متین ورامین تسلیم محض بودند. با وجود این، تیم ایران یک برد راحت در پایان دور مقدماتی دارد. ایران به عنوان قدرت نوظهور والیبال دنیا با نام‌هایی مانند سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی، عادل غلامی، امیر غفور، مجتبی میرزاجانپور و بهترین لیبروی جام بین قاره‌ای جهان فرهاد ظریف نباید برای عبور از دیوار کوتاه پورتوریکو و صعود از مرحله گروهی بازی‌ها تردید کند.

خروس‌ها در کراکوف

تیم ملی والیبال فرانسه یکی از حریفان ملی‌پوشان ایران در گروه چهارم دور مقدماتی این رقابت‌هاست.

والیبال فرانسه تاکنون در 14 دوره از مسابقه‌های والیبال قهرمانی مردان جهان حضور داشته است، اما فقط به یک مدال برنز این رقابت‌ها (سال 2002 آرژانتین) دست یافته است.

فرانسه، آوازه ایتالیا یا آمریکا را در والیبال دنیا ندارد اما به نوعی باید گفت والیبال در خون فرانسوی‌هاست. از چهره‌های باسابقه والیبال خروس‌ها تیلیه، مربی کنونی تیم ملی، فرانس گرانورکا و آنتی‌گا سرمربی تیم ملی لهستان را باید نام برد.

با وجود آن‌که فرانسه لیگ پررونقی دارد، اما بازیکنانش راهی ایتالیا و دیگر کشورها می‌شوند. در تیم کنونی، بنجامین تنیتیوتی پاسور در راونای ایتالیا، جنیکا گربنیکوف در فردرش‌هفن آلمان، رافائل ردویتز در کانئوی ایتالیا، نیکلاس در جاستر بسکی لهستان و کوین روکس در پیاچنزای ایتالیا بازی می‌کنند و از آمادگی بسیار زیادی برخوردارند. بنجامین، بازیساز فرانسه با 917 ارسال و میانگین 87.7 بهترین پاسور تیم‌های گروه دوم لیگ ایتالیا شد. کوین در سدسازی، سایدیپمورای در اسپک و تویا ساموئل در سرویس مردان کارساز فرانسه‌اند.

فرانسه در گروه دوم لیگ جهانی برای راهیابی به فینال 3 بر 2 مغلوب استرالیا شد. کندبودن در حملات روی تور و سرویس‌های کم اشتباه نقاط ضعف و قوت تیم فرانسه است.

در تاریخچه مسابقه‌های جهانی مقابل نام فرانسه فقط یک مدال برنز ثبت شده است. این تیم در مسابقه‌های والیبال قهرمانی مردان قاره اروپا چهار مدال نقره و دو برنز به دست آورده است که در سال‌های 1948 ایتالیا، 1987 بلژیک، 2003 آلمان و 2009 ترکیه رنگ مدال این تیم نقره‌ای و در سال‌های 1951 فرانسه و 1985 هلند برنزی بوده است.

پنجشنبه سیزدهم شهریور تیم ملی ایران برابر فرانسه به میدان می‌رود.

قهرمان اروپا در کراکوف



بلژیک بعد از 32 سال به مرحله نهایی مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان راه یافته است.



بلژیک تاکنون در هفت دوره رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کرده که بهترین عنوان این تیم رتبه هشتم در سال 1970 است. بلژیک تا سال 2014 حضور در لیگ جهانی والیبال را نیز تجربه نکرده بود و در سال 2014 که رقابت‌های لیگ جهانی در سه سطح برگزار شد، بلژیک نیز در لیگ جهانی حضور یافت. بلژیک در سال 2013 قهرمان والیبال مردان اروپا شد. تیم ملی بلژیک سابقه هفت دوره والیبال قهرمانی جهان دارد. /جام جم


4583027
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شب‌قدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرای‌اطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های ماه مبارک رمضان برخی از افراد در وعده افطار و سحری زیاده روی می‌کنند و بعد از این ایام دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سال ۱۴۰۲ درحالی به پایان رسید که شوک‌آورترین حادثه جنایی آن با قتل فجیع داریوش مهرجویی رقم خورد و تلخ‌ترین حادثه آن جنایت تروریستی در چهارمین مراسم شهادت شهید سلیمانی بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شهرستان خاتم و شهرستان مروست» در استان یزد از مناطق بکری هستند که کمتر بدان توجه شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بحث تغییر مالکیت استقلال و پرسپولیس و انتقال دو باشگاه به بانک‌های ملت و تجارت در روز‌های اخیر بسیار جدی شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» جورج دی هیوسی که به دلیل فعالیت‌هایش بر روی عناصر رادیواکتیو مشهور است، اولین کسی بود که مشاهده فرآیند‌های زیستی موجودات زنده را ممکن کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نشانه‌های ازدواج هوشیارانه مهم‌ترین عواملی هستند که در پیش‌بینی موفقیت یک ازدواج نقش دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بسیاری از افراد می‌گویند کلکسیون جمع کردن یک سرگرمی هیجان انگیز است و سرگرمی‌ها برای زمانی که احساس افسردگی می‌کنیم بسیار مناسبند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کوکو سیب زمینی مکزیکی غذایی خوشمزه، تنده و خیلی خوش عطر و بو است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است