استانی 10:08 - 12 فروردین 1394
یک فعال محیط زیست گفت: احترام و حفاظت از محیط زیست باید در تمام روزهای سال صورت گیرد.

توصیه‌های محیط زیستی در روز طبیعت

محمدباقر جوادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان اینکه مردم در هنگام مراسم روز طبیعت سلامت خود را که وابسته به آب، ‌هوا و روان سالم است را در نظر داشته باشند، اظهار کرد: افراد در این روز باید از رهاکردن زباله‌ در طبیعت پرهیز کنند و تا حد امکان از خوراکی‌های سنتی و طبیعی مانند آجیل‌ و میوه استفاده کنند که با دفن، این زباله‌ها در زمین تبدیل به کود شود.

وی ادامه داد: در روز 13 فروردین از مواد ناسالم مانند شیشه و پلاستیک که تجزیه آن در محیط‌زیست نزدیک به 2500 سال زمان می‌برد تا حد امکان استفاده نشود.

جوادزاده با اشاره به ‌اینکه مردم در طبیعت مجاور چشمه‌ها و رودخانه‌ها توقف نکنند، عنوان کرد: از بازی‌کردن کودکان در بستر رودخانه‌ها و چشمه‌ها، گل‌آلود کردن آب، رها کردن زباله و آلودگی در اماکن عمومی پرهیز شود زیرا ممکن است برای افرادی که در آن محیط کار می‌کنند یا این آب‌ را برای مصارف بهداشتی به‌کار می‌گیرند، موجب آزار و اذیت شود.

وی افزود: مردم در روز طبیعت و سنت «سیزده‌بدر» گل‌های زیبایی که در طبیعت وجود دارد را از بستر طبیعی خود جدا نکنند تا منظره زیباتر باقی بماند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه‌ برای روشن‌کردن آتش نباید بوته‌ها و شاخه‌ی درختان را قطع کرد، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه سیستم خاک مناطق مشهد فرسایشی است، هر یک سانتی‌متری که از لایه آن برداشته می‌شود 30 سال زمان لازم است تا دوباره بسترخاک مناسب شود، می‌توان برای آتش روشن‌کردن از تخته‌های جعبه میوه استفاده کرد.

وی اظهار کرد: باید در زمینه حفظ محیط ‌زیست فرهنگسازی از دوران کودکی آغاز شود و به کودکان آموزش دهیم که طبیعت را همیشه پاک نگه‌ داشته و موجودات زنده در طبیعت مانند درختان را دوست بدارند و موجب آزار و اذیت آن‌ها نشوند تا بتوانند این وظیفه را به نسل‌های بعد نیز منتقل کنند.

جوادزاده با بیان اینکه می‌توان با هدیه دادن نهال به کودکان رابطه عاطفی با محیط‌زیست را فرهنگ سازی کرد، ادامه داد: زمانی که والدین نسبت به طبیعت بی‌تفاوت باشند، کودک نیز بی‌تفاوتی را یاد می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشهد در منطقه‌ای کویری و با بارندگی کم قرار دارد بنابراین برای داشتن هوای پاک، هیچ سرمایه‌ای بهتر از درخت نیست، یادآور شد: بعد از کاشت درخت باید سازمانی باشد تا مسوولیت نگهداری پس از کاشت آن را نیز برعهده بگیرد زیرا رها کردن آن بعد از کاشت باعث هدر رفتن هزینه‌ها می‌شود.

این فعال محیط‌ زیست گفت: احترام به طبیعت فقط محدود به فصل بهار نیست بلکه در فصل زمستان و پاییز نیز اهمیت دارد و با افرادی که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی یا به ناچار موجب آسیب به محیط‌ زیست می‌شوند، نمی‌توان برخورد فیزیکی کرد بنابراین نیازمند قدرت اجرایی دولت و به دنبال آن گروه‌های مردمی است تا با همکاری یکدیگر بتوانند گام‌های بزرگ فرهنگی در این زمینه بردارند.

جوادزاده با بیان اینکه گروه‌های مردمی به تنهایی هیچ قدرتی ندارند، ادامه داد: در سال‌های گذشته برای ساخت‌وساز در منطقه هاشمیه مشهد ازجانب گروه‌های مردمی و فعالان محیط‌زیست مخالفت‌های زیادی صورت گرفت که متاسفانه نتیجه‌ای نداشت و به راحتی کوه‌ها، ‌چشمه‌ها و سایر مناظر طبیعی از بین رفت؛ شهرداری نیز مجوز آب و برق و ... را به راحتی صادر کرد.

انتهای پیام


6121298
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است