علمی فناوری 05:15 - 01 مرداد 1393
دانشمندان از کشف گونه جدیدی از دایناسورهای پرنده خبر دادند که طول بال‌های آن به بیش از ۶ متر می‌رسد.​ آنها ادعا می‌کنند فسیل پرنده‌ای موسوم به پلاگورنیس ساندرسی (Sandersi Pelagornis) را کشف کرده‌اند که صاحب وسیع‌ترین بال در میان پرندگان است.

کشف فسیل بزرگ‌ترین پرنده دریایی جهان

گستره بال های این گونه جدید بین 6.1 تا 7.3 متر تخمین زده شده است، یعنی دو برابر طول بال های رویال آلباتروس. پیش از این تصور می شد فسیل آرژنتاویس در این مقام قرار دارد. فسیل این پرنده عظیم الجثه حین خاکبرداری هنگام احداث پایانه جدید در فرودگاه بین المللی چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی کشف شد. عنوان پلاگورنیس ساندرسی نیز به پاس خدمات آلبرت ساندرسی که سرپرستی عملیات حفاری را به عهده داشت، انتخاب شد. مشاهدات اولیه نشان داد استخوان های پا، بال و جمجمه به طرزی باورنکردنی سالم باقی مانده ، زیرا استخوان های این گونه پرندگان نازک و شکننده است. وجود لبه های دندان مانند در آرواره های بالا و پایین، دانشمندان را متقاعد کرد که با عضوی از گونه پلاگورنیتیدها روبه رو هستند. پلاگورنیتیدها رسته منقرض شده ای از پرندگان دریایی عظیم الجثه اند که برآمدگی های استخوانی آرواره آنها مانند دندان به نظر می رسد.

این برآمدگی ها تیز و مخروطی شکل اند و دانشمندان احتمال می دهند برای پاره کردن طعمه که غالبا ماهیان مرکب سطح آب بودند به کار می رفتند. پلاگورنیس ساندرسی حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون سال پیش می زیسته و در آن زمان، دمای کره زمین به میزان قابل توجهی بیشتر و سطح آب دریا بالاتر بوده، زیرا یخ کمتری در قطب وجود داشته است.

پلاگورنیتیدها سه میلیون سال پیش به طور کامل منقرض شدند، اما هنوز دیرینه شناسان علت نابودی آنها را نمی دانند. دانشمندان می گویند که این گونه عجیب و غریب شبیه موجودات رمان های تخیلی است.حال پرسش این است که آیا پلاگورنیس ساندرسی می توانسته پرواز کند؟ استخوان های توخالی نازک، پاهای کوتاه و پهن و بال های وسیع نشانه های پرواز این پرنده هستند، اما اندازه سنگین آن که بین 22 تا 40 کیلوگرم تخمین زده شده فراتر از حداکثر وزنی است که برای پرواز پرندگان گمان می رفت. دانشمندان برای بررسی چگونگی اوج گرفتن پرنده از یک نرم افزار کامپیوتری استفاده کردند که برای پیش بینی عملکرد پرواز طراحی شده بود. این پرنده آنقدر غول پیکر بوده که نمی توانسته با بال زدن ​ابتدا​ به ساکن شروع به پرواز کند، بلکه به نظر می رسد مانند آرژنتاویس برای بلند شدن از زمین در جهت مخالف نیروی باد حرکت می کرده و درست مانند یک گلایدر از نیروی باد در پرواز بهره می برده است.

Livescience / مترجم: صدف دژآلود


4302754
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است