بین‌الملل 14:29 - 06 تیر 1395
احتمال دارد همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مجدداً تکرار شود.

احتمال برگزاری مجدد همه‌پرسی در انگلیس قوت گرفت
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه دیلی تلگراف نوشت با جمع آوری بیش از سه میلیون امضا، "دیوید لمی" از اعضای پارلمان انگلیس خواستار چشم پوشی از نتایج همه پرسی اخیر (23 ژوئن) شد. 


همچنین در گزارشی دیگر مجله آمریکایی تایم نوشت بیشتر امضاکنندگان این طومار از شهرهای بزرگ انگلیس هستند. بسیاری از رای دهندگان به همه پرسی به سرعت از اشتباهی که مرتکب شده بودند، ابراز تاسف کردند. مجلس عوام در انگلیس تنها چند ساعت بعد از اعلام نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا،‌ طرح جمع آوری امضا برای برگزاری همه پرسی را امضا کرد. 


براساس قانون اساسی انگلیس اگر کمتر از هفتاد درصد واجدین شرایط رای در همه پرسی شرکت کرده باشند و نتیجه طرف برنده در همه پرسی کمتر از شصت درصد باشد، احتمال تکرار همه پرسی وجود دارد.


در این راستا، "اولیور هیلی" سخنگوی مجلس عوام انگلیس روز جمعه گذشته اعلام کرد، سایت مجلس عوام به علت حجم بالای ترافیک برای ثبت درخواست مردم در برگزاری دومین همه پرسی برای تصمیم گیری درباره خروج از اتحادیه اروپا به صورت موقتی کند شد. به گفته وی، شمار امضاکنندگان این طومار اینترنتی بیش از حد انتظار بود.


براساس مقررات موجود، در صورتی که تنها ده هزار امضا جمع آوری شود، دولت موظف به واکنش نشان دادن به خواسته مردم است و در صورتی که حداقل صدهزار امضا جمع آوری شود، مجلس عوام موظف است آن طرح را به بحث و بررسی بگذارد. 


برگزاری همه پرسی مجدد به دیدگاه احزاب اقلیت از جمله نایجل فاراژ رهبر یوکیپ و بوریس جانسون از رهبران حزب محافظه کار ارتباط دارد. فاراژ پیش از برگزاری همه پرسی گفته بود که اگر طرفداران حضور و خروج تفاوت اندکی داشته باشند، احتمال برگزاری همه پرسی مجدد وجود دارد. 


حتی بوریس جانسون نیز پیش از برگزاری همه پرسی، مسئله تکرار آن را مطرح کرده بود. البته به دلیل اینکه آنها پیش بینی می کردند ممکن است در این همه پرسی بازنده باشند و به همین علت در آن زمان طرح برگزاری مجدد همه پرسی را اعلام کردند. 


احتمال دارد برگزاری همه پرسی مجدد با استقبال ساکنان ایرلند شمالی، اسکاتلند و شهر لندن مواجه شود که البته در همه پرسی اخیر نیز اکثریت بر ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بودند. در عین حال، این همه پرسی ممکن است با استقبال افرادی که فکر نمی کردند نتیجه رای دادن به نفع خروج تا این حد تاثیر داشته باشد و بعد از انتشار گسترده رسانه ای آن و تبادل مطالب در رسانه های اجتماعی از رای خود پشیمان شده اند، مواجه شود. 


اینکه پارلمان در نهایت تصمیم بگیرد این طومار را در مجلس عوام بررسی کند یا نه، یک سوی مسئله است و این که اعضای پارلمان برگزاری مجدد همه پرسی را تصویب کنند، یک طرف دیگر مسئله است. رای همه پرسی برای اتحادیه اروپا از نظر فنی یک رای مشورتی است و الزام آور محسوب نمی شود. ضمن این که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از نظر قانونی ملزم نیست که نتیجه این همه پرسی را از طریق لغو ماه پنجاه معاهده لیسبون دنبال کند. علاوه بر این اعضای پارلمان به عنوان یک نهاد حکومتی باید در این باره تصمیم بگیرند.


 در حالی که بیشتر اعضای پارلمان طرفدار بقای انگلیس در اتحادیه اروپا هستند. در حال حاضر 450 نماینده طرفدار باقی ماندن و 200 نماینده طرفدار خروج هستند و با توجه به این حقایق می توان گفت که احتمال برگزاری همه پرسی دوم وجود دارد. کمیته ای که قرار است درباره اینکه ایا این طومار در مجلس عوام بررسی شود یا خیر ، روز سه شنبه تشکیل جلسه می دهد. تا آن زمان احتمالا امضاکنندگان این طومار به رقم بالای سه میلیون نفر برسند.




انتهای پیام/



7991271
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیوان بین‌المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواست تا از ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بشردوستانه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مردم یمن در ادامه حمایت‌های خود از مردم غزه امروز نیز راهپیمایی میلیونی برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی در حال اجرایی کردن پروژه‌ای جدید در نوار غزه برای اشغال و تصاحب بیشتر سرزمین‌های این منطقه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل باید در رویکرد خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن تاکید کرد که با توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل این رژیم مجبور به توقف درگیری‌های جاری خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه گفتند ممکن است آمریکا به زودی فهرستی از کارخانه‌های تولید تراشه چینی برای ممنوعیت دریافت فناوری‌های جدید را معرفی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در میانه افزایش تهدید گروه‌های تروریستی، فرانسه برای حفظ امنیت بازی‌های المپیک تابستانی، از کشور‌های متحد خود درخواست نیرو کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایرلند طی تماس تلفنی با نخست وزیر جدید فلسطین و همتایان اردنی و مصری خود، درباره آخرین تحولات جنگ غزه و بحران انسانی در این باریکه گفت‌وگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تاجیکستان ۹ نفر را به اتهام ارتباط با مهاجمانی که در حومه مسکو دست به حمله تروریستی زدند، دستگیر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است