علمی فناوری 17:04 - 07 بهمن 1393
تهران-ایرنا-مراسم افتتاحیه سال جهانی نور در ایران همزمان با اولین روز دهه فجر انقلاب اسلامی در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز سه شنبه در نشست خبری معرفی ویژه برنامه های سال جهانی نور در ایران اظهار داشت: پیشنهاد نامگذاری سال 2015 به عنوان سال جهانی نور در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد (20 دسامبر 2013) ارائه و تصویب شد.



دکتر 'وحید احمدی' هدف از برگزاری برنامه های سال جهانی نور و فناوری های مبتنی بر نور را بالا بردن آگاهی از دستاوردهای علم نور و برنامه های کاربردی و اهمیت آن برای نوع بشر عنوان کرد.



وی خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه های سال جهانی نور رسما در تاریخ 19 و 20 ژانویه امسال با برگزاری همایش ویژه ای در مقر یونسکو در پاریس آغاز شد و مسوولان اجرای مراسم در ایران تصمیم گرفتند برنامه های این سال را همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کنند.



احمدی ادامه داد: سالگردهای علمی مختلفی در طول سال 2015 جشن گرفته خواهد شد که یکی از آنها بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی 'ابن هیثم' است و برنامه های دیگری نیز به منظور دیگر پیشگامان علم نور در دوره های مختلف تاریخی همچون 'فرنل' پیشنهاد دهنده مفهوم نور به عنوان یک موج، 'ماکسول' مبدع نظریه الکترومغناطیسی انتشار نور، 'انیشتین' مبدع تئوری اثر فتوالکتریک در سال 1905 و تئوری تعبیه (جاسازی) نور در کیهان شناسی از طریق نسبیت عام در سال 1915، 'ویلسون' کاشف میکروموج زمینه کیهان و همچنین 'چارلز کائو' به خاطر دستاوردهای قابل توجه در زمینه انتقال نور در انتقال نور در الیاف برای ارتباطات نوری در سال 1965 برگزار خواهد شد.



معاون وزیر علوم بیان داشت: علاوه بر ستاد ملی بزرگداشت سال جهانی نور که با محوریت انجمن اپتیک و فتونیک تشکیل یافته است ستادهای استانی نیز در سراسر کشور ماموریت یافته اند تا ویژه برنامه های مرتبط با نور را در طول سال اجرا کنند.



رییس ستاد ملی سال جهانی نور در ایران نیز در این نشست خبری گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، مراسم آغاز سال جهانی نور در استانهای مختلف با افتتاحیه خانه های علم همراه خواهد بود.



دکتر 'حبیب تجلی' انتشار تمبر مخصوص، دعوت از اپتیک پیشگان ایرانی و غیرایرانی خارج کشور برای شرکت در همایش ها و برنامه های آموزشی، کمک به انتشار کتاب و نشریاتی که در جهت ترویج علم نور تدوین شده اند، چاپ کتابی از موفقیت های نورپیشگان ایرانی، تهیه راهنمای نورپیشگان ایران، تدوین تاریخچه نور ایران، تلاش برای برقراری ارتباط با افراد و صنایعی که در بخش خصوصی دارای قابلیت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی در رابطه با نور هستند و برگزاری نورسراهای سیار در شهرهای مختلف را از جمله برنامه های پیش بینی شده برای اجرا در طول سال جهانی نور در ایران ذکر کرد.



وی خاطرنشان کرد: سایت اینترنتی مربوط به سال جهانی نور برای اطلاع رسانی در زمینه های مختلف اپتیک و معرفی حوزه های علمی و فناورانه اپتیک از قبیل انرژی، شهرسازی، معماری، صنایع دفاعی، پزشکی و بهداشت، کشاورزی، هنر و فناوری های نوظهور آینده نگر و همچنین شناخت نقش مفهوم نور در ادبیات دینی، عرفانی و فلسفی ایران راه اندازی شده است.



علمی (3)**1055**1440

انتهای پیام /*


5715783
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مشاور کنکور گفت: درس خواندن از بعد از سحر تا بعد از اذان ظهر و سپس استراحت و خواب کوتاه و درس خواندن تا اذان مغرب، سپس استراحت و مطالعه دوباره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو در دوره‌های ۲۲۰ تا ۲۳۱ به روش الکترونیکی برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است