گوناگون 12:19 - 07 خرداد 1396
مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان مازندران از تبدیل میانکاله به سایت پرنده‌نگری کشور خبر داد و گفت: این طرح با مشارکت سازمان محیط‌زیست پیش برده می‌شود و قرار نیست آسیبی متوجه منطقه حفاظت شده میانکاله شود.

دلاور بزرگ‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حساسیت‌های منطقه حفاظت شده میانکاله که ذخیره‌گاه زیست کره و از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات‌وحش کشور است افزود: میانکاله یک منطقه جهانی با اکوسیستم شاخص است که هر کسی نمی‌تواند به راحتی وارد آن شود یا هر طرحی خواست در آن اجرا کند و این منطقه را در معرض تخریب قرار دهد. وی افزود: طرح ساماندهی میانکاله نیز با درنظر گرفتن تمام حساسیت‌ها درحال اجراست.

به گفته دلاور بزرگ‌نیا، پروژه میانکاله به بخش خصوصی واگذار نشده است، بلکه مشترکا از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره محیط‌زیست مازندران درحال پیگیری و اجراست. مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مازندران تأکید کرد: وظایف هر یک از این بخش‌ها نیز مشخص شده و محیط‌زیست مسئولیت دیده‌بانی، جانمایی و ایجاد برخی سازه‌ها را برعهده دارد تا آسیبی به زیستگاه میانکاله وارد نشود.

دلاور بزرگ‌نیا، ساخت پارکینگ در میانکاله را یکی از سازه‌های ایجادشده در ورودی منطقه حفاظت شده میانکاله اعلام کرد و گفت: این پارکینگ قرار است در ورودی میانکاله احداث شود و از آن نقطه به بعد گردشگران با وسایل نقلیه خاص جابه‌جا شوند. وی افزود: این تدبیر برای کنترل آمد و شد جمعیت بازدیدکنندگان و جلوگیری از هرج‌ومرج و آشفتگی در اکوسیستم میانکاله اتخاذ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران با تأکید بر اینکه با هر فردی که محیط امن پرندگان و اکوسیستم میانکاله را مختل کند، برخورد قانونی خواهد شد گفت: سایت پرنده‌نگری میانکاله برای زمستان امسال آماده می‌شود.

شبه‌جزیره میانکاله در منتهی‌الیه جنوب شرقی دریای خزر (کاسپین) قرار دارد و از مهم‌ترین پناهگاه‌های پرندگان مهاجر در کشور است. میانکاله از سال۱۳۴۸ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده تعیین شد و در سال ۵۴ نیز یکی از نخستین تالاب‌هایی بود که در کنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شد و درجه حفاظتی آن به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا یافت. یک سال بعد نیز یونسکو آن را به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره معرفی کرد.

در منطقه حفاظت شده میانکاله بیش از ۱۸۰ گونه گیاهی شناسایی شده که بیشتر انار، تمشک و‌سازیل است. تالاب بین‌المللی میانکاله محلی برای زادآوری و تکثیر ماهیان بومی و تجاری دریای مازندران مانند کپور، کفال، کلمه، سفید و کولی بوده که بیش از ۲۰‌گونه ماهی را در برگرفته است. میانکاله در چند سال اخیر با معضل پسروی پهنه آبی و کاهش عمق آب مواجه شد و به همین دلیل نیز شمار پرندگان مهاجر این منطقه نیز کاهش یافت.


9133582
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است