اجتماعی 10:00 - 08 آذر 1394
آخر هفته گذشته بازار فریدون‌کنار مملو از پرندگان ذبح شده مهاجری بود که در دامگاه‌های شبانه صیادان گرفتار شده بودند.

فریدون‌کنار به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت سالانه پرندگان مهاجر غرب آسیا و بخش‌هایی از شمال اروپا، نقطه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود.

معضل صید و شکار غیرمجاز پرندگان، شش‌ماهه دوم هرسال و با ورود پرندگان مهاجر به کشور آغاز می‌شود. پرندگان مهاجر به شیوه‌های مختلف ازجمله دوما، شب دام و دام هوایی صید می‌شوند که سازمان حفاظت محیط‌زیست با روش دوما به‌عنوان روش سنتی موافق است و صید پرندگان با سایر روش‌ها از نظر این سازمان تخلف محسوب می‌شود.

خبرگزاری مهر در حالی از صید بی‌رحمانه پرندگان مهاجر خبر می‌دهد که حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست 10روز پیش از آغاز برخورد جدی و قاطع با بازار خریدوفروش غیرمجاز پرندگان فریدون‌کنار خبر داد و گفت که از روز پنجشنبه ۲۸ آبان با خریدوفروش غیرمجاز پرندگان فریدون‌کنار برخورد خواهد شد. به گفته خیلدار، گشت نیروی انتظامی و گشت محیط‌زیست به‌طور مشترک باعرضه و خریدوفروش غیرمجاز پرندگان برخورد می‌کنند.

براساس گزارش منتشر شده مهر، چهارشنبه‌شب گذشته گسترده‌ترین صید پرندگان مهاجر و وحشی در دامگاه‌های فریدون‌کنار رقم خورد و شمار زیادی از این پرندگان به‌صورت گله‌ای شکار شدند. این پرندگان‌که به‌وسیله تورهای هوایی و کرس‌شبانه در دام صیادان قرارگرفته‌ و قلع‌وقمع شدند و شکار این‌گونه‌های زیبا سبب نگرانی دوستداران حیات‌وحش و محیط‌زیست شده است. این درحالی است که سود اصلی حاصل از نسل‌کشی حیات‌وحش در فریدون‌کنار و سرخ‌رود مازندران عاید عده محدودی از مردم محلی و البته رستوران‌های حامی این بازار می‌شود.

  • تورهای شبانه عامل اصلی قتل‌عام

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست مازندران در گفت‌وگو با مهرتلویحا صید گسترده و گله‌ای پرندگان مهاجر را در دامگاه‌های شبانه فریدون‌کنار تأیید کرد و آن را مایه تأسف دانست و افزود: روز چهارشنبه از بازار فریدون‌کنار بازدید داشته‌ام اما شمار پرندگان صیدشده که روز پنجشنبه در این بازار عرضه می‌شد قابل قیاس نبوده است.

کوروش ربیعی با بیان اینکه برآورد ما این است که حجم زیادی از پرندگان شبانگاه گرفتار تورهای هوایی شده باشند تصریح کرد: پیش‌بینی این است که این تعداد پرنده صید شده در دامگاه‌هایی خارج از آیش و اراضی شالیزار گرفتار تورهای شبانه صیادان شده باشند.

  • شکار و صید ساماندهی می‌شوند

ربیعی با اشاره به اینکه روش‌های ‌شکار کرس یا گله‌ای غیرمجاز است و در این روش پرندگان به‌صورت گله‌ای در تورهای شبانه و هوایی گرفتار می‌شوند، از تهیه طرح ساماندهی شکار و صید از سال ۹۲ خبر داد و گفت: در این راستا کمیته ساماندهی شکار در استان مصوب شده است و تلاش می‌شود تا اقدام مناسب برای مقابله صورت گیرد. وی بر لزوم جمع‌آوری دامگاه‌های شبانه یا گور‌شب‌ها تأکید کرد و گفت: خوشبختانه عزم لازم برای مقابله با شکار غیرمجاز در استان ایجاد شده و از سوی دیگر میزان جرائم نیز با تخلفات شکار تناسب دارد و بازدارنده است، به‌عنوان نمونه جریمه گونه کمیاب غاز پیشانی‌سفید ۱۰ میلیون تومان است. ربیعی گفت: برآورد می‌شود حدود 2 هزار رشته دام غیرمجاز در منطقه فریدون‌کنار و محمودآباد پهن‌شده باشد.

  • محیط‌زیست برای برخورد با متخلفان نیرو وتجهیزات ندارد

دکتر اسماعیل کهرم درباره صید غیرمجاز پرندگان به همشهری گفت که صیادان غیرمجاز در اغلب مسیرهای عبوری پرندگان مهاجر تور پهن کرده‌اند و از این طریق بی‌رحمانه پرندگان را صید می‌کنند، این درحالی است که در مواردی مراجع قضایی آنگونه که باید با محیط‌بانان همکاری نمی‌کنند به‌طوری که گاه محیط‌بانان با مشقت، متخلفی را دستگیر می‌کنند اما پس از تحویل به مراجع قضایی، آزاد می‌شوند. این استاد حیات‌وحش می‌گوید تنها زمانی مقابله با صید غیرمجاز پرندگان مهاجر امکان‌پذیر می‌شود که شمار محیط‌بانان افزایش یابد و به حد استاندارد برسد. علاوه براین، از مراجع قضایی هم انتظار می‌رود بیش از پیش به محیط‌زیست برای حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش کمک کند. به گفته وی، درحال حاضر، سازمان حفاظت محیط‌زیست برای برخورد با متخلفان از تجهیزات و نیروی انسانی لازم برخوردار نیست.


7442668
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است