اقتصادی 16:29 - 07 شهریور 1394
/گزارش دوساله عملکرد دولت یازدهم در عرصه حمل‌ونقل/
محوریت راه‌آهن، احیای صنعت هوایی و نگاه ویژه به توسعه بنادر شاید سه بخش اصلی تلاش وزارت راه و شهرسازی را در طول سه سال گذشته تشکیل دهد.

توسعه راه‌آهن، احیای صنعت هوایی و نگاه ویژه به توسعه بنادر

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در شرایطی مدیریت ساختمان 15 طبقه خیابان دادمان را برعهده گرفت که شاید بخش عمده‌ای از تمرکز این وزارتخانه در طول سال‌های گذشته صرف ساخت و تکمیل پروژه مسکن مهر شده بود.

با روی کار آمدن آخوندی بار دیگر تلاش شد برنامه‌ریزی‌هایی در چند محور مختلف برای عرصه حمل‌ونقل ایران در دستور کار قرار بگیرد که نتیجه آن به وجود آمدن تغییرات جدی در چند عرصه مختلف بود.

در طول 24 ماهه گذشته در عرصه جاده‌ای کشور حدود 2700 کیلومتر راه جدید آسفالت شده و به زیر بار ترافیک رفته است. از این میان حدود 1500 کیلومتر بزرگراه، 1000 کیلومتر راه اصلی و 220 کیلومتر را آزاد‌راه تشکیل می‌دهد. همچنین در عرصه راه‌های روستایی حدود 3000 کیلومتر راه جدید به زیر بار ترافیک رفته است.

در صنعت هواپیمایی هرچند تحریم‌های همه‌جانبه و گسترده اقتصادی مانع از به وجود ‌آمدن تغییرات جدی و زیرساختی شده، اما وزارت راه و شهرسازی توانسته است در این زمینه به چند هدف ابتدایی خود دست پیدا کند.

وارد‌کردن 21 فروند هواپیمایی مسافرتی به آسمان ایران که به دنبال آن میانگین سن ناوگان هواپیمایی کشور حدود دو سال و هشت ماه کاهش یافت یکی از دستاوردهای ابتدایی در این عرصه بوده که البته می‌تواند با لغو تحریم‌ها و تحولات اقتصادی آینده به شدت بهبود یابد.

همچنین افزایش قابل توجه تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران و زدن رکورد عبور بیش از 1000 پرواز در شبانه‌روز نیز یکی‌دیگر از دستاوردهایی است که طبق اعلام رییس شرکت فرودگاه‌ها برای حفظ آن باید اقدامات زیادی صورت گیرد.

در عرصه دریایی نیز دو سال گذشته بیشتر صرف پرداختن به برنامه‌های کلان توسعه و رساندن بنادر ایران به بنادر بزرگ منطقه شده است. طرح توسعه بنادری چون چابهار، شهید رجایی و امیرآباد در این دسته جای می‌گیرد. در کنار آن افزایش 11 درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری ایران و افزایش 25 درصدی توان مسافرتی این بنادر یکی‌دیگر از دستاوردهای مهم دولت یازدهم در این عرصه به وجود می‌آورد.

با گذر از این سه محور اصلی می‌توان به اصلی‌ترین اولویت کشور در عرصه حمل‌ونقل رسید. بحث توسعه و بهبود زیرساخت‌های راه‌آهن در ایران از همان روزهای نخست در دستور کار روحانی و آخوندی قرار داشته و دولت تلاش کرده در طول این ماه‌ها با انعقاد قرار‌داد‌هایی برقی‌سازی، چند خطه‌سازی و آوردن قطارهای سریع‌السیر در این عرصه تغییراتی جدی به بار آورد.

در کنار آن افتتاح 280 کیلومتر خط ریلی جدید و آغاز به کار تراک‌بندی حدود 700 کیلومتر راه‌آهن از جمله اقداماتی بوده که در دو سال گذشته کلید خورده است. افتتاح راه‌آهن اینچه‌برون و افزایش سرعت ساخت پروژه‌های راه‌آهن قزوین – رشت – آستارا و طرح سرعت بخشیدن به راه‌آهن میانه به تبریز نیز از دیگر دستاوردها در این دوره زمانی بوده است.

البته دولت طرح توسعه قطارهای حومه‌ای در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و مشهد را نیز مطرح کرده که باید انتظار داشت در سال‌های آینده نتایج قطعی آنها قابل رصد شود.

انتهای پیام


6975175
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است