علمی فناوری 16:28 - 25 مهر 1398
رئیس سازمان امور دانشجویان خبر داد
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۳۵۰ دانشجو از طریق فرصت مطالعاتی به کشورهای خارجی اعزام شدند. همچنین جمعیت دانشجویان خارجی در وزارت علوم به ۲۹ هزار نفر، در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از هشت هزار نفر و در وزارت بهداشت به سه هزار نفر رسیده است.

350 دانشجو برای گذراندن فرصت مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شده‌اند/ آمار تعداد دانشجویان خارجی

به گزارش ایسنا، مجتبی صدیقی در حاشیه افتتاح طرح‌های ورزشی دانشگاه سمنان گفت: خوابگاه‌های دانشجویی کشور در زمینه نوسازی و ارتقاء سطح کیفی به ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۵۰ خوابگاه دارای ساختمان با عمر بالای ۲۰ سال در کشور وجود دارد که نیازمند نوسازی و ارتقاء سطح است.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به کمبود ظرفیت خوابگاهی دانشگاه‌های کشور ادامه داد: یکی از علت‌های اصلی فرسودگی خوابگاه‌ها، استفاده بیش از حد از ظرفیت خوابگاهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

صدیقی اضافه کرد: در راستای ارتقای سطح خوابگاه‌ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال مذاکره با سازمان برنامه و بودجه است تا با تخصیص اعتبار از بودجه سال آینده، بتوان برای ارتقاء کیفیت خوابگاه‌های کشور اقدام کرد.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: با توجه به میزان اعتبار مورد نیاز برای ارتقای سطح خوابگاه‌ها، برنامه‌ریزی شده است تا با حمایت‌های دولتی، در پایان برنامه ششم توسعه، وضعیت خوابگاه‌ها را از جهت ارتقای سطح و تعمیرات به سطح بهتری برسانیم.

به گفته  صدیقی برای ارتقای سطح خوابگاه‌ها، وزارت علوم به کمک سازمان برنامه و بودجه، صندوق رفاه، دانشگاه‌ها و کمک خیران فرهنگی نیازمند است.

وی افزود: طبق آمارها، حدود ۴۰ درصد دانشجویان از خوابگاه‌ها استفاده می‌کنند که این آمار در شهرهای با موقعیت جغرافیایی مختلف به ۶۰ درصد می‌رسد.

دکتر صدیقی به ساخت خوابگاه‌های جدید در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲۹ دانشگاه کشور، مجوز دریافت تسهیلات ساخت خوابگاه‌های جدید را اخذ کرده و پیگیری مراحل اداری احداث آنها آغاز شده است.

وی ادامه داد: ساخت خوابگاه دانشجویی جدید براساس ضابطه و قانون برنامه ششم توسعه، به گونه‌ای است که در آن، زمین از طرف دانشگاه و اعتبار ساخت با دریافت تسهیلات اخذ شده از صندوق رفاه با تنفس دو ساله انجام می‌شود. در طرح دریافت تسهیلات به منظور ساخت خوابگاه جدید، صندوق رفاه، سود حاصله را پرداخت می‌کند و بازپرداخت آن از اعتبارات دانشگاه انجام می‌شود که مراحل ساخت خوابگاه نیز بر عهده بخش خصوصی و یا دانشگاه است.

معاون وزیر علوم  گفت: برای ارتقای سطح خوابگاه‌ها از لحاظ امکانات ورزشی، ۵۰ درصد اعتبار توسط دانشگاه و ۵۰ درصد باقیمانده از صندوق رفاه تامین اعتبار و هزینه می‌شود تا بتوان کمبود لازم در زمینه امکانات ورزشی دانشگاه‌ها را جبران کرد.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۳۵۰ دانشجو از طریق فرصت مطالعاتی به کشورهای خارجی اعزام شدند. سازمان امور دانشجویان ترجیح می‌دهد کمبودها را از طریق فرصت‌های مطالعاتی داخل و خارج از کشور جبران کند و سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ نفر از این فرصت‌های خارجی و داخلی استفاده کردند. سهمیه این فرصت مطالعاتی در نیمه نخست امسال و باقیمانده سال تحصیلی گذشته حدود ۸۰۰ نفر است.

صدیقی با بیان اینکه توسعه روابط بین‌المللی یکی از سیاست‌های وزارت علوم است، بیان کرد: بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها از دیگر هدف‌های این وزارتخانه است چرا که دانشگاه‌های کشور توان مطلوب برای افزایش ارتباط و همکاری با دانشگاه‌های کشورهای دیگر را دارند. ۴۰ دانشگاه کشور مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را دارند که تعداد دانشگاه‌های دارای مجوز این مساله روند افزایشی دارد.

به گفته‌ی رئیس سازمان امور دانشجویان جمعیت دانشجویان خارجی در وزارت علوم به ۲۹ هزار نفر، در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از هشت هزار نفر و در وزارت بهداشت به سه هزار نفر رسیده است.

پرداخت پنج هزار میلیارد ریال وام دانشجویی در سال تحصیلی جدید

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در حدود ۲۱ نوع تسهیلات به دانشجویان پرداخت می‌شود گفت: حدود پنج هزار میلیارد ریال وام در سال تحصیلی جدید به دانشجویان پرداخت می شود.

وام‌های ضروری، مسکن، ودیعه، زیارت و ازدواج از جمله وام‌های ارائه شده به دانشجویان است.

صدیقی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی صندوق رفاه، اعطای وام و تسهیلات به دانشجویان است، یادآور شد: با تمام مشکلات اعتباری امسال و محدودیت‌هایی که وجود دارد، صندوق رفاه برای افزایش سهم وام دانشجویی تلاش کرده است.

وی با اشاره به استقبال از وام ضروری و شهریه دانشگاهی از سوی دانشجویان، افزود: در سال تحصیلی گذشته چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دانشجویی پرداخت شد. تسهیلات دانشجویان دکتری ۳۴ درصد کل وام دانشجویی صندوق رفاه وزارت علوم را شامل می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بحران صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آن شکل دیده نمی‌شود و در برخی از رشته‌ها مانند علوم پایه و کشاورزی در شهرستان‌ها ممکن است، ظرفیت تکمیل نشده باشد.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه سمنان رئیس سازمان امور دانشجویان  با حضور در دانشگاه سمنان زمین چمن مصنوعی این دانشگاه در سرای دانشجویی فرزانگان را افتتاح کرد. این زمین چمن با مشارکت دانشگاه سمنان و سازمان امور دانشجویان با اعتباری بالغ‌ بر چهار میلیارد ریال و در ابعاد ۴۰*۲۰ احداث‌ شده است.

همچنین پیست دوچرخه‌سواری در حاشیه مجتمع فرزانگان، دیگر طرحی بود که توسط رئیس سازمان امور دانشجویان و نیز مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم و دیگر مسئولان افتتاح شد. این پیست دوچرخه‌سواری در زمینی به مساحت دو هزار و ۱۷۵ مترمربع و با اعتباری بالغ‌ بر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال ساخته‌ شده و دانشجویان دختر دانشگاه از آن بهره‌مند می‌شوند.

صدیقی همچنین خانه‌ دارت دانشگاه سمنان را نیز در فضای ۳۵ متر مربعی افتتاح کرد. برای اجرای این طرح ۲۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان و مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم در ادامه از طرح‌های در دست اجرای دانشگاه سمنان شامل سرای دانشجویی، سرویس و رختکن سالن ورزشی فرزانگان، زمین فوتبال و والیبال ساحلی فرهیختگان، سرای دانشجویی خیرساز، استخر سرپوشیده و سالن تیراندازی بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند ساخت آن‌ها قرار گرفتند.

انتهای پیام


10269175
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: طرح مدرسه مجازی بزرگسالان در راستای کاهش تنوع مدارس در حال تدوین است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کمیسیون اروپا اعلام کرد که به پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک ۲۴ ساعت فرصت داد تا ارزیابی مخاطرات برنامه جدید خود، تیک‌تاک لایت را ارائه دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در پی تصادف شدید دو خودرو در اتوبان تهران-قم، کارشناسان اورژانس استان تهران فقط در ۱۴ دقیقه خود را با بالگرد به محل حادثه رساندند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ظاهراً پس از دریافت آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری، یک خط باریک سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ نمایان می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرستاری وزارت بهداشت از افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آزمایشگاه‌ها خط مقدم در تشخیص بیماری‌ها هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: تقلب سازمان یافته در آزمون سراسری سال گذشته رخ نداده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تا پایان فروردین توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است