اقتصادی 02:30 - 17 بهمن 1394
درحالی‌که در طول ۲‌ سال گذشته هر‌ماه بر حجم نقدینگی موجود در پارکینگ پول اضافه می‌شد آمار‌ها نشان می‌دهد در یک‌ماه گذشته نقدینگی موجود در بازار اوراق بدهی در حال خروج از این بازار و حرکت به سمت بورس است.

به گزارش همشهری، از زمان آغاز رکود در بورس در15دی‌ماه سال 1392رفته رفته از حجم سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاسته شد اما در 4هفته گذشته ارزش معاملات انجام شده در بورس تهران به‌شدت افزایش یافته است و در مقابل حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در بازار ابزار‌های نوین مالی که تا قبل از این هر هفته در حال افزایش بود به‌شدت در حال کاهش است.

این در حالی است که در این مدت دولت تلاش کرده است با انتشار اسناد خزانه اسلامی بخشی از مطالبات عظیمش را به پیمانکاران پرداخت کند، و سرمایه‌گذاران نیز به‌دلیل جذابیت این اوراق بخشی از سرمایه‌هایشان را به سمت خرید این اوراق سوق داده‌اند، اما با وجود درنظر گرفتن این معاملات بخش مهمی از دارایی سرمایه‌گذاران در طول 4هفته گذشته بار دیگر به سمت بورس مهاجرت کرده است.

به زعم کارشناسان مهاجرت دوباره نقدینگی به سمت بورس به این دلیل است که با آغاز اجرای برجام سهامداران سرمایه‌گذاری در بورس را در دوره‌های بلندمدت مثبت ارزیابی کرده‌اند. هنوز از کم و کیف تغییرات در سپرده‌های بانکی اطلاعاتی در دست نیست اما به‌نظر می‌رسد درصورت کاهش سود بانکی بخشی از نقدینگی بانک‌ها نیز به سمت سرمایه‌گذاری در بورس حرکت کند.

بازار اوراق با درآمد ثابت که به‌دلیل امنیت بیشترش برای پرداخت سود در ادبیات مالی به پارکینگ پول معروف شده یک ابزار پوشش ریسک است که سرمایه‌گذاران از طریق آن تلاش می‌کنند از دارایی‌هایشان در مقابل تورم محافظت کنند.پیش از این آمار‌ها نشان می‌داد در شرایطی که همه بازار‌ها ازجمله بورس و مسکن، دچار رکود شده بودند بیشتر دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاران به سمت اوراق مشارکت، صکوک، اوراق بدهی یا حساب‌های بانکی مهاجرت کرده‌اند به‌طوری که حجم سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها در 10ماهه گذشته 30درصد رشد کرده بود.

افزایش شدت سرمایه‌گذاری در پارکینگ پول در 10ماهه امسال به حدی رسیده بود که ارزش کل سرمایه‌گذاری در این دوره به 17هزارو 200میلیارد تومان رسید که این میزان نزدیک به 60درصد از کل معاملات فرابورس را تشکیل می‌داد اما این روند از 15دی‌ماه امسال همزمان با آغاز اجرای برجام بار دیگر تغییر کرد. تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد حجم کل معاملات این ابزار در هفته گذشته با وجود معاملات اسناد خزانه اسلامی 45درصد کاهش یافته و در مقابل بر ارزش روزانه مبادلات سهام در بورس تهران اضافه شده است.

از ابتدای سال تاکنون 31هزارو 600میلیارد تومان سهام در فرابورس دادوستد شده که سهم بازار ابزار‌های نوین مالی بیشتر از سایر بازار‌ها بوده است. در این مدت 1500میلیارد تومان سهام در بازار اول، 6200میلیارد تومان در بازار دوم و 2300میلیارد تومان در بازار سوم و 4200میلیارد تومان در بازار پایه مورد دادوستد قرار گرفته است. رشد معاملات در پارکینگ پول در 10‌ماه گذشته منجربه آن شده بود که معاملات فرابورس از بورس تهران برای نخستین‌بار پیشی بگیرد اما دراین روند در طول 4هفته گذشته بار دیگر برعکس شد.


7657547
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است