علمی فناوری 17:24 - 26 مهر 1397
در پنل آینده علم و اثربخشی پژوهش مطرح شد
رییس مرکز تحقیقاتی فناوری و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف یکی از بحث‌های مهم در آینده علم و اثربخشی پژوهش را انتخاب راهبرد رهبری علمی و نگاه به آینده یا راهبرد پرداختن به مسائل جامعه و رویکرد از پایین به بالا دانست و اظهار کرد: باید دید در حال حاضر جایگاه ما کجاست و پژوهش چگونه در این جایگاه اثرگذار است.

آینده علم؛ رهبری علمی یا حل مسائل جامعه؟

به گزارش ایسنا، حمیدرضا ربیعی امروز با حضور در پنل اثربخشی پژوهش در حوزه علم، اقتصاد و جامعه که از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد علم ایران) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، ابتدا به چند روند مطرح در آینده علم پرداخت و خاطر نشان کرد: میزان یافته‌های علمی در 50 سال آینده بیش از 400 سال گذشته خواهند بود.

وی ادامه داد: همچنین قرن آینده قرن علم بیولوژی خواهد بود که این موضوع به علت تعدد محققان این علم و فراوانی نتایج آن است. این در حالی است که دیتا و تغییرات دیتا در آینده علم مسائل غیرممکن را ممکن می‌کند. از جمله آنکه مسائل سیستماتیک برای طراحی آنچه در گذشته ممکن نبوده، راهگشا خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقاتی فناوری و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف در همین زمینه به ویکی‌ساینس، مساله همکاری و تبادل اطلاعات اشاره کرد و گفت: باید دید جایگاه ما در این زمینه‌ها کجاست و پژوهش چگونه بر آن اثر می‌گذارد.

ربیعی دو راهبرد پیش‌روی ما در آینده علم را نگاه به آینده و شروع با توجه به نقشه آن یا فرض کردن پژوهشگاه برحل مشکلات جامعه دانست و توضیح داد: بر این اساس باید رهبری در صحنه علمی یا راهبرد از پایین به بالا و استفاده از علم در حل مشکلات جامعه انتخاب شود.

***کشف؛ عنصر مهم در علم گذشته و آینده

دکتر موسوی موحدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این پنل با بیان این‌که آینده و گذشته هر دو ناظر بر عنصر کشف است، خاطر نشان کرد: کاربردهای علم از فعل کشف بیرون می‌آید و اگر بخواهیم در کاربردها متمرکز شویم، ضرر کرده‌ایم.

وی افزود: در آینده موجودات و پدیده‌های ناشناخته جهان را اداره خواهند کرد و علم نیز کشف ناشناخته‌هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران قدرت آنالیز اطلاعات توسط ذهن خودآگاه را یک بایت برثانیه و ناخودآگاه یک میلیون بایت بر ثانیه اعلام کرد و گفت: انسان‌های بزرگ کسانی هستند که با عقل خود محسوسات را می‌فهمند و باید توجه داشت که علم نیز در راه تربیت انسان‌های بزرگ گام برمی‌دارد و خارج از انسان شکل نمی‌گیرد.

انتهای پیام


9946739
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است