بین‌الملل 01:49 - 02 دی 1393
العربیه تحلیل کرد:
العربیه نوشت : آیا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می تواند مانند اقدامات خود در مورد کوبا، اقداماتی به همان اندازه جسورانه در مورد ایران انجام دهد و تحریمها را لغو کند؟

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی العربیه در تحلیلی به قلم "هشام ملحم" نوشت : جنگ سرد در نهایت پایان یافته است. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا  قصد خود را برای ایجاد روابط دیپلماتیک با کوبا، لغو بیشتر محدودیت های تحمیل شده در طول 54 سال گذشته در مورد سفر، تجارت و فعالیت های مالی اعلام کرده است.


العربیه ادامه داد آمریکا روند حذف کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم را نیز آغاز کرده است. بنابراین ، آخرین بقایای جنگ سرد اکنون در نیمکره غربی در حال از بین رفتن است.


العربیه نوشت: در 50 سال گذشته، هیچ دو کشوری مانند کوبا و آمریکا در جهان وجود نداشته اند که تا این حد از لحاظ جغرافیایی نزدیک و قرابت تاریخی اما دردناک و در عین حال تا این اندازه سیاسی داشته باشند. اوباما این  قرابت را "رابطه ای منحصر به فرد در یک خانواده و همزمان دشمن" نامیده است. کوبا قبل از انقلاب در این کشور، مثل یک تحت الحمایه آمریکا به نظر می رسید . برخی افراد حتی  کوبا را یک مستعمره می نامیدند.  انقلاب کوبا موجب تغییر رابطه این زیر دست سابق و خشم صاحب خانه اش شد.


آمریکا بیش از نیم قرن، تلاش کرد از طریق سیاست های تنبیهی تحریم اقتصادی و انزوای سیاسی این جزیره کوچک در 90 مایلی فلوریدا، حمله و ترور نظام کاسترو را سرنگون کند اما فایده ای نداشت. سال ها بعد، این ایالات متحده بود که در رویارویی با همسایه قدیمی خود منزوی شده بود.


این موضوعی بود که اوباما به آن اذعان کرد زمانی که گفت: "هیچ کشور دیگری در وضع تحریم ها به ما ملحق نمی شود  و تحریم ها اثری بیشتر از این ندارد که دولت کوبا دلیلی برای ایجاد محدودیت بر مردم خود داشته باشد."


شکست تحریم های آمریکا علیه کوبا به وضوح ثابت می کند که تحریم های یک جانبه اثر کمی دارد حتی زمانی که این تحریم ها را یک ابر قدرت بر یک کشور کوچک تحمیل کرده باشد. 


آیا اوباما می تواند اقدامی به همان اندازه جسورانه در مورد ایران انجام دهد و تحریمها را آنطور که برخی افراد خواستار آن هستند از طریق قدرت اجرایی خود لغو کند؟ 


العربیه مدعی می‌شود: "چالش ایران برای ایالات متحده و متحدان آن در خاورمیانه بی نهایت زیادتر و پیچیده تر از چالشی است که کاسترو می تواند داشته باشد. برخورد با ایران نیازمند قدرت هوشمند است که ترکیبی از قدرت نرم و استفاده بالقوه از قدرت سخت است. بعلاوه این تحریم ها بر خلاف تحریم ها علیه کوبا ، چند جانبه  بوده اند و یک جانبه نیستند. "


العربیه افزود: دولت اوباما ممکن است وسوسه شود رویکردی آشتی جویانه تر در قبال ایران در پیش بگیرد به این امید که این رویکرد می تواند در مذاکرات هسته ای با اقدامی مشابه  و همچنین مکان های پر تنش منطقه ای که ایران در آنجا بازیگر خارجی اصلی است روبرو شود. اما، دولت اوباما به جای مقابله با ایران در منطقه در حال ایجاد مشارکت ضمنی با آن در عراق به نام مقابله با دشمن مشترک یعنی داعش است. 








انتهای پیام./.

5468803
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ گور دسته جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی شاهد جهش بیش از یک دلاری بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور آمریکایی خواهان افزودن ۲ اصلاحیه به کمک‌های اهدایی واشنگتن به تل آویو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا مدعی شد گزارش‌های مربوط به گور‌های دسته‌جمعی غزه نگران‌کننده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات صهیونیست کشته شدن نظامی این رژیم در شمال غزه را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تظاهرکنندگان صهیونیست خواستار توافق با حماس برای آزادی اسرا شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رژیم صهیونیستی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه عمل نکرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ترکیه با هدف مقابله با حزب کارگران کردستان سامانه اس-۴۰۰ خود را در مرز عراق مستقر می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه نروژ با تمجید از سازمان آنروا، خواستار از سرگیری کمک رسانی به این نهاد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است