سیاسی 18:13 - 10 شهریور 1394
هاآرتص با اشاره به توافق هسته‌ای
روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار مقاله‌ای اعتراف کرد که فردای روزی که توافق‌نامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اجرایی شود آمریکا و اسراییل باید به دنبال التیامی برای سردرد پس از آن باشد.

اسراییل در نگاه آمریکاییان بی‌عرضه قلمداد می‌شود

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مقاله آمده است: تصور کنید که فردای روزی که کنگره آمریکا در رد توافق‌نامه هسته‌ای ایران شکست خورده باشد، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل چه خواهد کرد؟ وی در رد توافق‌نامه هسته‌ای ایران ناموفق بوده و در این روند به جامعه یهودیان آمریکایی آسیب زده، تعداد زیادی از حامیان آمریکایی (یهودی یا غیریهودی) خود را دلسرد کرده و به طور ناشیانه‌ای در سیاست‌های آمریکا مداخله کرده است.

نه برای اولین‌بار در تاریخ بلکه شاید با دقت بیش‌تری اسراییل از سوی آمریکاییان دست و پا چلفتی و بی‌عرضه دیده می‌شود که در نبردی شرکت می‌کند که برنده آن نیست و در زمین چمن منزلش با رییس‌جمهور ایالات متحده نبرد می‌کند.

آیا روابط ویژه اسراییل با ایالات متحده به طور بازگشت ناپذیری از بین رفته است؟

در جواب باید گفت خیر اما کارهای بسیاری از سوی دو طرف باید انجام شود.

کابینه اوباما دلایل زیاد سیاسی و استراتژیکی برای بهبود روابط‌اش با اسرائیل و ایجاد اعتماد بین خود دارد.

از منظر سیاسی،‌ یهودیان ستون اصلی پایگاه‌های انتخاباتی دموکرات‌ها محسوب می‌شوند. رأی 70 درصدی در انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری در حمایت از دموکرات‌ها موید این مطلب است. عاملی که نباید اوباما آن را فراموش کند حتی اگر خود در رقابت‌های انتخاباتی حضور ندارد. به علاوه یهودیان در آمریکا به عنوان نماینده،‌ در آرا تأثیرگذار و اعانه مالی به خزانه حزب دموکرات فعال هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت یهودیان آمریکایی از رییس‌جمهور بر سر توافق‌نامه هسته‌ای حمایت کرده‌اند اما سازمان‌های یهودی مهم و نیز تعداد زیادی از یهودیان آمریکایی برجسته مخالف توافق‌نامه هسته‌ای ایران هستند.

انتظار می‌رود کابینه اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده در ماه‌های باقی‌مانده از ریاست جمهوری به دنبال راه‌هایی برای بازسازی حمایت یهودیان از حزب دموکرات با ارسال شاخه زیتون به اسراییل باشد. این امر هم در سخنانی در تضمین ارزش‌های مشترک و پایبندی به دوستی و نیز در حمایتی ملموس مانند افزایش همکاری‌های نظامی، همکاری‌های اطلاعاتی وسیع‌تر و ملاقات مقامات عالی‌رتبه باید دیده شود.

فردای روزی که توافق‌نامه هسته‌ای ایران انجام شد، ایالات متحده و اسراییل منافع مشترک استراتژیک خود را هم‌چون قبل دنبال خواهند کرد و آن مبارزه با داعش و حامیانش است که جنگ را در سوریه، عراق، یمن و مصر ادامه خواهند داد.

ایران هنوز تهدید می‌کند که اسراییل را نابود کند.

بی‌ثباتی در خاورمیانه هنوز برای منافع حیاتی ایالات متحده و اسراییل تهدیدکننده است. همکاری‌های دوجانبه بین ایالات متحده و اسراییل بسیار مهم خواهد بود.

نیاز برای بهبود روابط دوجانبه برای اسراییل به عنوان شریک کوچک رابطه حتی مهم‌تر خواهد بود.

نتانیاهو طبق نظر بسیاری از اسراییل‌یان با انتخاب درگیری با اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده به طور بالقوه روابط نزدیک نظامی و سیاسی ایالات متحده و اسراییل و نیز بقای بلندمدت اسراییل را در منطقه خصومت‌آمیز به خطر افکنده است.

اسراییل نیاز خواهد داشت تا به دنبال راه‌های جدیدی برای بازسازی روابطش در همکاری نزدیک و اعتماد متقابل که بیش از اختلاف بر سر توافق‌نامه هسته‌ای وجود داشت، باشد و باید به دنبال راه‌هایی باشد تا در مواجهه با تهدیدهای ادامه‌دار ایران در نابودی این دولت یهودی بتواند امنیت خود را افزایش دهد.

این به معنی ارسال سلاح‌های مدرن، طرح‌های نظامی دوجانبه و در میان گذاشتن بیش‌تر اطلاعات از سوی اطلاعات متحده است.

اسراییل برای اینکه بتواند به اهداف خود دست لازم است که سفیر جدیدی به واشنگتن ارسال کند که هنوز دستش به بدبختی‌های اسراییل در سیاست‌های آمریکا آلوده نشده باشد.

فردای روز اجرایی شدن توافق‌نامه هسته‌ای به سرعت در حال رسیدن است. زمانی که آن روز برسد،‌ اسراییل و ایالات متحده نیاز خواهند داشت تا سردردی که به همراه دارد را درمان کنند.

انتهای پیام


6993413
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به اصفهان با استفاده از ریز پرنده‌ها پرداختند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق دستاورد‌ها و ابعاد مختلفی دارد که رژیم صهیونیستی را به نابودی نزدیک‌تر کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است