علمی فناوری 17:53 - 13 مهر 1394
بهشتی‌پور در نشست «ایران پس از برجام»:
یک کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه برجام آمده است تا موانع اقتصاد را بردارد، گفت: حل مشکلات اقتصادی کشور بدون برجام امکان‌پذیر نیست.

حل مشکلات اقتصادی کشور بدون برجام امکان‌پذیر نیست/ بالا رفتن ضریب امنیتی کشور با توافق هسته‌ای

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌المللی با حضور در نشست ایران پس از برجام که بعد از ظهر امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، پیرامون جنبه‌های مختلف برجام به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه برجام آمده طناب‌ها و گره‌های این راه را برای کسانی که می‌خواهند مشکلات اقتصادی ما را حل کنند، باز کنند، گفت: برجام تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را برمی‌دارد و کلید حل یکسری اقدامات اقتصادی است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: کشور ما در شرایطی است که نیاز دارد بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشد و پول‌های بلوکه شده خود را برگرداند اما به دلیل تحریم این امکان وجود ندارد. برجام قرار است این مشکلات را حل کند.

بهشتی‌پور با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی کشور بدون برجام امکان‌پذیر نیست، گفت: مشکلات اقتصادی ما ریشه در عمق تاریخ اقتصاد کشور دارد. قرار است برجام نظام ظالمانه تحریم علیه ملت ایران را بردارد.

وی با بیان اینکه قبل از برجام جهان جمهوری اسلامی را تهدیدکننده صلح و امنیت دنیا می‌شناخت، گفت: قبل از برجام ما را ذیل فصل 7 گذاشته بودند و تحریم‌ها را نیز با این بهانه اعمال می‌کردند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به تعهدات ایران و طرف مقابل در برجام گفت: قرار است طی ماه‌های آینده ایران سانتریفیوژهای خود را به تعداد مشخصی برساند، 8 تن اورانیوم خود را اکسید کند و قلب رآکتور اراک را بیرون آورد و آن را بازسازی کند و یکسری اقدامات دیگر. طرف مقابل نیز سازوکار تحریم‌ها را لغو کند. در مورد شورای امنیت و اروپا تحریم‌ها لغو و درباره آمریکا متوقف می‌شود. دلیل آمریکا این است که ما نمی‌دانیم ایران تعهدات خود را اجرا می‌کند یا نه.

وی در ادامه پیرامون تاثیر برجام در سیاست خارجی کشورمان گفت: ما از وضعیت تهدید بین‌المللی به کشوری تبدیل شدیم که حداقل نظام بین‌الملل را تهدید نمی‌کند که این ضریب امنیت را در کشور ما بالا برده است. در واقع امنیت جمهوری اسلامی نسبت به قبل از برجام افزایش پیدا کرده است.

بهشتی‌پور ادامه داد: در خصوص بازدید از مراکز نظامی‌مان باید بگویم مگر ما در پادگان‌هایمان فعالیت هسته‌ای می‌کنیم پس کسی نمی‌تواند آنجا برود و درباره هسته‌ای جستجو کند. اینگونه نیست که ما امنیت‌مان را به خاطر بازدیدها به خطر انداخته‌ایم. 120 کشوری که پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند نمی‌آیند با پذیرش آن امنیت خود را تحت تاثیر قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با مهم خواندن دانش هسته‌ای در پیشرفت علم در سایر رشته‌ها گفت: کسانی که می‌گویند هسته‌ای جز ضرر و زیان برای ما چیزی نداشته خوب است به اهل فن موضوع رجوع کند تا ببیند فواید هسته‌ای چقدر است. اگر دانش هسته‌ای چیز بدی بود 30 کشور دنیا از رآکتور هسته‌ای استفاده نمی‌کردند.

وی در پایان با بیان اینکه نفس رفت و آمد مقامات دیگر کشورها بار مثبت دارد، گفت: این رفت و آمد مقامات سیاسی و اقتصادی دیگر کشورها در اعتبار ایران در سطح بین‌المللی تاثیر گذار است.


7168581
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است