علمی فناوری 13:57 - 01 خرداد 1397
حجمی که بشر در زمین اشغال کرده، در مقایسه با توده دیگر گونه‌های حیات روی سیاره زمین به شکلی رقت‌انگیز ناچیز است، اما ردپای مخربی که از خود به جا گذاشته و خواهد گذاشت، وسعتی باورنکردنی دارد.

براساس گزارش گاردین، جامع‌ترین پژوهشی که تاکنون درباره وزن تمامی زیست‌توده‌های زنده روی سیاره زمین انجام شده‌است، نشان می‌دهد که بشر تنها 0.01 درصد از وزن کل حیات زمین را تشکیل می‌دهد، اما اگرچه از نظر فیزیکی در مقایسه با توده‌های حیاتی دیگر بسیار خردو ناچیز است، تاریخ نشان داده که بدون شک بر کل زمین تسلط دارد.

زیست‌شناسان موسسه پژوهشی وایزمن برای ترکیب داده‌های مطالعات علمی درباره زیست‌توده سیاره زمین سه سال زمان صرف کردند تا توانستند تخمینی جامع را از توده کل گونه‌های حیات به دست آورند. براساس نتایج به دست آمده، وزن کل زیست‌توده سیاره زمین تقریبا 550 گیگاتن کربن است، این به آن معنی است که در محاسبه وزن تنها محتوای کربنی درنظر گرفته شده‌است و حجم متغیر آب موجود در بدن گونه‌های مختلف زیستی محاسبه نشده‌است.

از این وزن، 80 درصد،‌برابر 450 گیگاتن کربن به گیاهان تعلق دارد، و پس از آن باکتری‌ها با 70 گیگاتن کربن یا 15 درصد از کل وزن، رتبه دوم را به دست آورده‌اند. پس از آن قارچ‌ها با 12 گیگاتن کربن رتبه سوم را به دست آورده‌اند، به بیانی دیگر فراوانی قارچ‌ها 6 برابر بیشتر از حیوانات است.

درواقع حیوانات تنها دو گیگاتن کربن از وزن زیست‌توده را تشکیل می‌دهند، و بشر، بخشی بسیار کوچک از این دو گیگاتن را به خود اختصاص داده‌است. با این وجود حیات حیوانات به شکلی برگشت‌ناپذیر تحت تاثیر طراحی‌های انسانی قرار گرفته‌است.

اگرچه وزن زیست‌توده بشر تنها 0.06 گیگاتن کربن است، فراوانی بشر 10 برابر بیشتر از حیوانات پستاندار است. اما حیوانات خاصی نیز وجود دارند که به واسطه نیاز شدید بشر به آنها فراوانی بیبشتری نسبت به دیگر گونه‌ها دارند: دام و طیور، به ویژه گاوها و خوک‌ها نزدیک به 60 درصد از جمعیت کل پستانداران زمین را تشکیل می‌دهند. در میان پرندگان نیز اکثریت با پرندگانی است که انسان‌ها نیاز بیشتری به آنها دارند. از این رو وزن زیست‌توده مرغ و خروس سه برابر بیشتر از دیگر پرندگان است.

پیش از بومی‌سازی دام و طیور و ابداع کشاورزی، و پیش از انقلاب صنعتی، چشم‌انداز طبیعی چهره‌ای متفاوت از این داشت که اگرچه پیش‌بینی آن کار دشواری است،‌اما محققان حدس می‌زنند تمدن بشری تاکنون 85 درصد از زیست‌توده پستانداران را نابود کرده و زیست‌توده گیاهان را به نیم رسانده‌است.

این حذف ناخواسته تاثیری گسترده بر زیست‌کره داشته‌است و وضعیتی را به بار آورده‌است که به واسطه آن دانشمندان اکنون زمین را در میانه رویداد انقراض عمومی تصور می‌کنند، انقراضی که تقریبا بی‌سابقه خواهد بود.


9786979
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تغییرات غیرمعمول در دست‌های شما می‌تواند نشانه بیماری شایع، اما کشنده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی برای تزریق واکسن هپاتیت سی در وزارت بهداشت انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۲۷۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا یک انیمیشن را از قمر «آیو» سیاره مشتری منتشر کرده که با استفاده از داده‌های کاوشگر «جونو» ساخته شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با ارائه ابزاری به منظور نقشه‌برداری از نانوحفره‌های موجود روی غشاء، می‌توان در آینده از این نقشه‌ها برای بهبود عملکرد ادوات تصفیه آب استفاده کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب رشته بیش از ۱۲۵ هزار نفر از پذیرفته شدگان اولیه و آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D.» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ از امروز شنبه اول اردیبهشت آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا بر این باورند که گام بزرگی در راستای جستجوی موجودات فضایی برداشته اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش از افزایش تا دو میلیون تومانی حقوق سرایداران علاوه بر افزایش حقوق سالانه خبر داد و گفت: در حال حاضر حقوق سرایداران در حدود ۱۰ میلیون تومان است و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است