استانی 17:49 - 07 مرداد 1394
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد:
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: بهترین راه کاهش هزینه‌ها، افزایش تولیدات است.

موادغذایی در ایران گران‌تر از کشورهای همجوار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، مجتبی مزروعی ظهر امروز 7 مردادماه در نشست خبری که در ساختمان مرکزی جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: در حال حاضر مواد غذایی در کشور نسبت به برخی کشورهای همجوار گران‌تر است و بهترین راه کاهش قیمت‌ها افزایش تولید است.

وی با اشاره به این‌که توان خرید عامه مردم برای خرید محصولات غذایی به ویژه پروتئین‌ و لبنیات پایین است، عنوان کرد: افزایش حقوق نه تنها برطرف‌کننده این مشکل نیست بلکه موجب تورم در جامعه نیز می‌شود.

مزروعی تامین مواداولیه برای تولیدکننده را یکی از راه‌های کاهش قیمت‌ها دانست و افزود: هزینه تولید با استفاده از افزایش بهروری از آب، ماشین‌آلات و تکنولوژی نیز کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان این‌که هدف از برگزاری نمایشگاه‌ها رشد و توسعه بخش کشاورزی است، اعلام کرد: تنها پنج درصد منابع در بخش کشاورزی متعلق به دولت است اما متاسفانه فشار زیادی به بخش دولتی وارد می‌شود.

وی بیش از 24 درصد اشتغال استان را در حوزه کشاورزی دانست و افزود: میانگین اشتغال بخش کشاورزی در کشور 18.2 و میانگین ارزش افزوده در این بخش در کشور هشت درصد است، درحالی که این میانگین در استان برابر با 14.2 درصد است.

مزروعی با اشاره به آمار 13.2 درصدی مهاجرت در استان، تصریح کرد: طی 30 سال گذشته هر زمان که دولت‌ها به بخش کشاورزی توجه کرده‌اند، مهاجرت از روستاها به شهر کمتر شده است.

وی یکی از دلایل مهاجرت را قیمت پایین محصولات تولیدی نسبت به هزینه‌ها دانست و عنوان کرد: در شهرستان‌ها و روستاهایی که کشاورزان و دامداران به دنبال سرمایه‌گذاری بوده‌اند، شاهد کمترین مهاجرت بوده‌ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی با اشاره به این که خلیل‌آباد با دو درصد مهاجرت، دارای کمترین آمار مهاجرتی است، ادامه داد: مهاجرت سبب ایجاد حاشیه‌نشینی و تمرکز جمعیت در شهر‌های بزرگ می‌شود.

وی حفظ امنیت غذایی جامعه را وظیفه بخش کشاورزی دانست و افزود: اساس رشد هر جامعه‌ای تغذیه سالم بوده و باید به پایداری در تولید توجه شود.

مزروعی آب را یک موضوع ملی دانست که برای حفظ ادامه حیات جامعه ضرورت دارد و ادامه داد: طی چند سال اخیر شاهد کم‌کاری‌های بسیاری در حوزه آب و به خصوص در بخش‌های افزایش راندمان آبیاری، انتقال آب و ... بوده‌ایم.

وی اظهارکرد: روستا بخشی از اکوسیستم است و نباید از بین برود زیرا نابودی آن موجب از بین رفتن اکوسیستم و در نتیجه حیات می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت آب، تصریح کرد: مشکل کم آبی از بسیاری مشکلات جامعه اهمیت بیشتری دارد و همه باید برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و حفظ منابع آبی تلاش کنیم.

وی از برگزاری نمایشگاه تخصصی آب در مشهد خبر داد و افزود: باید در هر فصل یک نمایشگاه تخصصی در سطح ملی و در استان برگزار کرده و طی آن دستاوردهای استان را در معرض نمایش قرار دهیم.

سیدجواد حاج مجتهدی، معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی در ادامه این مراسم از برگزاری یازدهمین نمایشگاه دام و طیور در مشهد خبر داد و افزود: این نمایشگاه در مساحت 18 هزار مترمربع و با حضور 150 شرکت از سطح کشور در محل نمایشگاه بین‌المللی از 8 تا 11 مرداد ماه برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که بیش از 35 درصد شرکت‌کنندگان نمایشگاه مشهدی هستند، افزود: سایر شرکت‌کنندگان از شهرهای تهران، اصفهان، قم، فارس و ... در نمایشگاه حضور داشته و بیشتر در بخش‌های خوراک دام و طیور، ‌تجهیزات واحدهای دامپروری و کشتارگاهی، واکسیناسیون، دارو و .. فعالیت می‌کنند.

حاج مجتهدی از عدم حضور شرکت‌کننده خارجی در نمایشگاه خبر داد و در خصوص اهداف نمایشگاه گفت: هدف اصلی برگزاری نمایشگاه معرفی محصولات جدید است، زیرا استان با تولید یک میلیون و 200 هزار تن فرآورده‌های دامی سرآمد کشور است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف نمایشگاه آشنایی با صنعت، ظرفیت‌ها و پتانسیل استان در بخش کشاورزی است و علت اصلی سرمایه‌گذاری سایر استان‌ها در این نمایشگاه در خصوص بحث جذب مشتری است.

انتهای پیام


6832150
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است