فرهنگی‌هنری 10:27 - 02 اردیبهشت 1397
مجموعه گسترده یادداشت‌ها و نوشته‌های به جای مانده از ری بردبری خالق «فارنهایت ۴۵۱» با اختصاص بودجه خاص بررسی و دیجیتالی می‌شوند.

کوه یادداشت‌های ری بردبری طبقه‌بندی و دیجیتالی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، ری بردبری با خلق داستان‌های علمی تخیلی خود از جمله «فارنهایت ۴۵۱» در میان نسل‌های مختلف جایگاهی خاص دارد. وی بیشتر قرن بیستم را مشغول تولید داستان بود و کوهی از دست‌نوشته‌ها، مکاتبات و خاطرات را از خود به جای گذاشت.

مجموعه گسترده یادداشت‌های بردبری که بیشترشان از سوی خانواده وی پس از درگذشتش در سن ۹۱ سالگی در سال ۲۰۱۲ اهدا شدند، اکنون تحت پروژه حفاظت دراز مدت در دفتر خودش در محوطه دانشگاه پوردو ایندیانا در ایندیاناپولیس نگه‌داری می‌شوند.

مرکز مطالعات ری بردبری که برای بررسی آثار این نویسنده آثار فانتزی و علمی و ترسناک کار می‌کند به تازگی یک مبلغ ۵۰ هزار دلاری ‌از سوی صندوق ملی علوم انسانی دریافت کرده تا بتواند بررسی این آرشیو با ارزش را انجام دهد.

جاناتان اِلِر که از دوستان بردبری در دهه ۱۹۸۰ بود و اکنون مدیریت این مرکز را برعهده دارد و خود از شکل دهندگان این بنیاد در سال ۲۰۰۷ بود از این مجموعه به عنوان یک گنجینه ملی یاد کرد و گفت: از این که می‌توانیم از آنها به عنوان میراثی برای آیندگان حفاظت کنیم احساس خوشوقتی می‌کنیم.

گرچه بردبری مهم‌ترین کتاب‌هایش را در نیمه قرن بیستم نوشت، که «فارنهایت ۴۵۱» رمانی درباره آینده‌ای که در آن کتاب‌خوانی ممنوع است از مهم‌ترین آنهاست، اما اِلِر تاکید کرد اهمیت آثار بردبری در هشداری است که درباره استفاده نادرست از تکنولوژی به ما می‌دهد و بر اهمیت حفاظت از تخیل انسان تاکید دارد. وی افزود: بردبری بیش از هر نویسنده دیگری بر آزادی تخیل پافشاری کرد و با نوشتن رمان «فارنهایت ۴۵۱» در زمانی دست به خلق آن زد که ترس آمریکا از تهدید ملی و ماجرای مک‌کارتیسم یک مشکل جدی بود.

این مرکز در عین حال دارد آماده می‌شود تا در میان مجموعه آثار به جای مانده از بردبری به بررسی و طبقه‌بندی اطلاعات بپردازد و آنها را به صورت دیجیتالی ثبت و ضبط کند.   

مسئول مرکز تاکید کرد که این وظیفه راحتی نیست زیرا مدارک به جای مانده نزدیک به ۳۰ هزار پوند وزن دارند که شامل آثار منتشر نشده این نویسنده نیز می‌شوند. این مجموعه شامل ۱۲۰ هزار صفحه از مطالب تایپی و مستنداتی از جمله عکس‌ها و خاطرات و حدود ۳۰ هزار صفحه نیز نامه‌ها و یادداشت‌هایی است که بردبری از فضانوردان و هوادارانش دریافت کرده است. حدود ۱۶۰۰ عنوان مجله نیز در این مجموعه جای دارد.

به گفته الر بررسی این مجموعه سال‌ها وقت می‌برد و بودجه بیشتری برای نگه داری مناسب آنها مورد نیاز است.

بردبری سال ۱۹۲۰ در ووکگان ایلینویز متولد شد و وقتی نوجوان بود با خانواده‌اش در سال ۱۹۳۴ به لس‌آنجلس نقل مکان کرد. او نخستین داستان ‌کوتاهش را وقتی ۱۸ سال داشت به چاپ رساند و از سال ۱۹۵۰ با انتشار «حکایت‌های مریخ» به شهرت رسید.

او بیش از ۷۰ سال به خلق ادبی پرداخت و به عنوان یک رمان‌نویس، فیلمنامه‌نویس، و نویسنده داستان کوتاه در ژانر فانتزی و علمی-تخیلی فعالیت کرد. بسیاری از داستان‌های او با اقتباس تلویزیونی و سینمایی همراه شده است. وی در عین حال نویسنده فیملنامه «موبی دیک» برای فیلمی به همین نام به کارگردانی جان هوستون در سال ۱۹۵۶ بود.

چهار دختر بردبری یک سال پس از درگذشت پدرشان مجموعه وسیعی از یادداشت‌ها و نوشته‌های پدرشان را به مرکز بردبری اهدا کردند.


9753731
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است