فرهنگی‌هنری 14:45 - 28 دی 1398
وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته تغییرات متعددی در آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی‌شده است، اظهار کرد: رمز دستیابی به تحول پایدار در آموزش‌وپرورش پیوند عمیق با سایر بخش‌های جامعه است.

آموزش‌وپرورش از لاک خود بیرون بیاید

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش‌وپرورش که در مرکزهمایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهارکرد: از کوشش و تلاش تأثیرگذار شوراهای آموزش‌وپرورش در همه مناطق آموزشی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداران، فرمانداران، وزیرکشور، معاونان وزیر کشور، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، شهرداران، ائمه جماعت، انجمن اولیا و مربیان و سایر عزیزان که در پیشبرد قانون شوراهای آموزش‌وپرورش بسیار همراهی کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به تصویب قانون شوراهای آموزش‌وپرورش که در سال ۷۲ مصوب شد، گفت: این قانون بسیار مهم، مترقی و تأثیرگذار است چراکه مشارکت گسترده‌ای را فراهم می‌کند و ارتقای کمی و کیفی تعلیم و تربیت را ایجاد و مشارکت و نظارت جامعه را به نحو مطلوب‌تر فراهم می‌کند و گام مهمی در جهت هم‌افزایی ظرفیت‌های منطقه‌ای است که اگر این ظرفیت‌ها به‌درستی مدیریت و هدایت شود بخش مهمی از مشکلات حل‌وفصل می‌شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اهداف قانون شوراهای آموزش‌وپرورش، اظهارکرد: توسعه کمی و کیفی آموزش، تأمین و تخصیص منابع آموزش‌وپرورش، پیوند با سایر بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، پیوند با مسائل بومی و منطقه، تأسیس و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، توسعه عدالت آموزشی، حمایت از کودکان نیازمند به توجه، حمایت و تقویت و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از اهداف‌ و ویژگی‌های مهم قانون شورهای آموزش‌وپرورش است.

وی تصریح کرد: علیرغم دستاوردها ‌و ظرفیت‌های مهمی که در قانون شوراهای آموزش وپرورش پیش‌بینی‌شده است، بخش مهمی از ظرفیت‌های قانون معطل‌مانده که این همایش‌ها گامی در جهت هم‌پیمان شدن برای تحقق اهداف مهم و اساسی است بنابراین در توسعه این مشارکت‌ها و اجرای محورهایی که در قانون شوراهای آموزش‌وپرورش پیش‌بینی ‌شده است، مشارکت امر راهبردی است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اذعان کرد: تقسیم‌کار اجتماعی باعث جدایی مسئولیت‌ها شده است اما دست‌یابی به موفقیت پایدار و استمرار آن و حل مسائل پایدار و اثربخش، نیازمند ترکیب هوشمندی از این تفکیک و تمایز است تا همکاری مناسبی ایجاد کند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه همه ما برای پیشرفت ایران تلاش می‌کنیم، اظهارکرد: همه ما برای توسعه رفاه اجتماعی، کاستن فقر و بیکاری، توسعه عدالت و حفظ هویت ایرانی اسلامی و نقش‌آفرینی مؤثر در دوره کنونی تلاش می‌کنیم که هدف مشترک همه ما است و این هدف مشترک پیوندی است که می‌تواند ما را در ذیل مأموریت‌های مهم این قانون کمک کند.

کانون اصلی تحولات پایدار و موفقیت‌های بزرگ توسعه یادگیری جامعه است

وزیرآموزش‌وپرورش با بیان اینکه سؤال اصلی این است که چه عاملی تضمین‌کننده موفقیت‌های همه بخش‌های اجتماعی، اقتصادی فرهنگی است؟ گفت: اگر در جست‌وجوی پایداری، استقرار و اثربخشی موفقیت‌ها هستیم، وحدت نظری در میان همه اندیشمندان علوم اجتماعی، توسعه وآموزه‌های ناشی از تجربیات داخلی و بین‌المللی وجود دارد که کانون اصلی تحولات پایدار و دست‌یابی به موفقیت‌های بزرگ را در توسعه کمیت و کیفیت یادگیری جامعه می‌داند. لذا هرچه کمیت و کیفیت یادگیری در جامعه تحول پیدا کند می‌توان انتظار داشت سایر بخش‌ها به تحول پایدار دست پیدا کنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه رکن اصلی تحولات انسان است، گفت: انسان آن‌گونه عمل می‌کند که یاد گرفته است و از تجمیع یادگیری فردی یادگیری جمعی شکل می‌گیرد و از یادگیری جمعی نهادها شکل می‌گیرند. کارآمدی و ناکارآمدی نهادها برای توسعه و دست‌یابی به موفقیت‌های پایدار بستگی تام و تمام به کمیت و کیفیت یادگیری در جامعه دارد.

تحول پایداری در جامعه با تغییر در جریان یادگیری جامعه ایجاد می‌شود

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه هیچ تحول پایداری در جامعه شکل نمی‌گیرد مگر اینکه در جریان یادگیری جامعه تحول ایجاد شود، اظهار کرد: هر فردی با هر هدفی که در جمهوری اسلامی تلاش می‌کند نقطه مبنایی و اشتراک آن یادگیری جامعه است و این اصلی است که ما را در کنار هم قرار می‌دهد. بنابراین وقتی از یادگیری و مشارکت برای تحقق یادگیری صحبت می‌کنیم در جست‌وجوی چشم‌انداز مشترک هستیم.

حاجی میرزایی افزود: چشم‌انداز مشترک باید به همان اندازه که برای ما جذاب و تعیین‌کننده است برای همه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه هم جذاب و شوق برانگیز باشد. بنابراین ظرفیت نظام آموزش‌وپرورش باید در خدمت فهم مشترک و روش‌های حل مسائل و تحول در مناطق شکل بگیرد.

تحول در آموزش‌وپرورش در پیوند با مسائل واقعی جامعه اتفاق می‌افتد

حاجی میرزایی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش باید از لاک خود بیرون بیاید، گفت: آموزش‌وپرورش باید با مسائل واقعی جامعه و منطقه پیوند بخورد و زمانی که آموزش‌وپرورش در پیوند با مسائل منطقه باشد، دانش آموزان مشکلات بوم شان را می‌آموزند و زمینه‌های بروز خلاقیت شکل می‌گیرد.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه شوراهای آموزش‌وپرورش عرصه اصیلی برای اهتمام اصولی‌تر به مسائل بومی و منطقه‌ای است به یکی از تجاربی که در سفر استانی کسب ‌شده بود، اشاره کرد و گفت: در بازدید از مدرسه‌ای در مشهد، شهردار منطقه، شورای محله و آموزش‌وپرورش درگیر مسئله‌ای از محل و منطقه بودند و مدرسه یادگیری‌ها را پیرامون مشکل محله تنظیم کرده بود. بنابراین می‌توانیم از این طریق با مسائل پیرامون ارتباط پیدا کنیم و با اجرای صحیح قانون شورهای آموزش و پرورش، ظرفیت‌ها توانمندی‌های لازم را به نسل نو بدهیم تا افراد را برای ایفای نقش‌هایی که بر عهده‌ دارند آموزش بدهند وفرصت مشارکت در جامعه برایشان فراهم شودتا ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود را ارتقا ببخشند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: باید به افراد فرصت اعتماد به‌نفس بدهیم تا به مسائل پیرامون بیاندیشند، راه‌حل داشته باشند و آن‌ها را برای پاسخگویی سنجیده‌تر به نیازهای محله تجهیز کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به قانون شوراهای آموزش وپرورش گفت: هر دانش‌آموزی که در دوره نظری تحصیل می‌کند باید با یک مهارت آشنا شود و این از مأموریت‌های مهم شوراهای آموزش‌وپرورش است. لذا برای توسعه مهارت‌های واقعی به ظرفیت شوراهای آموزش‌وپرورش نیازمند هستیم.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه تحول بنیادینی که آموزش‌وپرورش از آن صحبت می‌کند، در پرتو خلاقیت در هر شهرستان و منطقه قابل دست یافتن است، گفت: باید سند تحول را اجرایی و آن را به پاسخگویی نیازهای واقعی جامعه تبدیل کنیم تا بتوانیم ظرفیت‌های هم‌افزا برای تحول پایدار ایجاد کنیم.

حاجی میرزایی بابیان اینکه تحولات زیادی در آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی‌شده است که آخرین آن‌ها سند تحول بنیادین است، گفت: باید بسیج اجتماعی برای ایجاد تحول پایدار در آموزش‌وپرورش شکل بگیرد، در دهه‌های گذشته تغییرات متعددی در آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی‌شده است که آخرین آن در دهه۹۰ وسند تحول بنیادین است؛ اما رمز عدم دستیابی به تحول پایدار این است که آموزش‌ و پرورش باید از لاک‌ خود خارج شود و با همه بخش‌های جامعه پیوند عمیق برقرار کند.

انتهای پیام


10350319
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، تا ۱۵ اردیبهشت ماه، آماده دریافت آثار شبکه‌ها و صدای مراکز با موضوع «عملیات تنبیهی وعده صادق» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پویانمایی «در سایه سرو» جایزه بخش آثار انیمیشن با عنوان «جوزفه ماستری» جشنواره بین‌المللی فیلم کورتی دا سوگنی کشور ایتالیا را دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهران، شیراز، مشهد و کرج پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ بودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است